به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ با حضور وزیر میراث فرهنگی، مسئولان ارشد سازمان همکاریهای اقتصادی اکو، سفرا و رایزنان فرهنگی و اقتصادی کشورهای عضو این سازمان و برخی چهرههای فعال حوزه گردشگری منطقه روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند ماه جاری همزمان با عید نیمه شعبان و در آستانه نوروز باستانی ایرانیان و سده جدید خورشیدی برگزار میشود.
مهدی ایزدی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری که در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ برگزار شد، افزود که طبق برنامهریزیهای انجام شده و هماهنگی وزارت امور خارجه حضور نمایندگانی از هشت سفارتخانه کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو در این مراسم حتمی است و رایزنی برای حضور نمایندگانی از سفارتخانه یک کشور دیگر نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم افتتاحیه به همکاری همه دستگاههای نیاز است، اظهار کرد: در آستانه برگزاری افتتاحیه رویداد از همه دستگاههای اجرایی، مردم و رسانههای استان میخواهیم که به هر شکل ممکن برای بیشتر شناساندن ساری۲۰۲۲ به جامعه همراه ما باشند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: امیدواریم که در برگزاری مراسم افتتاحیه سربلند باشیم. کیفیت برگزاری افتتاحیه قطعا در ادامه مسیر میتواند در هر چه بهتر برگزار کردن سایر برنامههای این رویداد بینالمللی به ما کمک زیادی کند.
وی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز و حضور مسافران در استان، گفت: امسال قرار است از ظرفیت تعطیلات نوروز برای معرفی رویداد ساری۲۰۲۲ به شکل ویژهای بهره بگیریم. برنامههای زیادی داریم که باید در اوج سفرهای نوروزی در مازندران برگزار شود. انتظارمان این است که اصحاب رسانه برای تحقق اهداف ترسیم شده در رویداد ساری۲۰۲۲ کنارمان باشند و همراهی کنند.
کمتوجهی شهرداریها به ساری۲۰۲۲
ایزدی اظهار داشت : ما در رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ قرار است ظرفیتهای فرهنگی، کشاورزی و گردشگریمان را معرفی و رونمایی کنیم. بنابراین همه اجزای اجتماعی و اداری استان باید درگیر این رویداد باشند و به آن توجه کنند. خوشبختانه استاندار محترم و مجموعه استانداری همراهی خوبی با ما در برگزاری رویداد دارند، اما هنوز برخی دستگاههای اجرایی از جمله شهرداریها به اهمیت این رویداد برای مازندران و آینده اقتصادی این استان پی نبردهاند و پای کار نیامدهاند.
وی با اشاره به حضور مازندران در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران با محوریت رویداد ساری۲۰۲۲ تصریح کرد: ما تنها استانی بودیم که در این نمایشگاه با نگاهی رویدادمحور حضور یافتیم ، اما انتظارمان این بود که شهرداریها و دستگاههای اجرایی نیز همراه ما شوند که متاسفانه توجه مناسبی ندیدیم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اظهار این که پیش از برگزاری نمایشگاه به همه شهرداریهای استان اعلام شده بود که در نمایشگاه بین المللی مشارکت داشته باشند ، افزود : اما فقط سه شهرداری از مازندران در نمایشگاه با ما مشارکت داشتند و بقیه شهرداریها اصلا احساس مسئولیت نکردند ، در حالی که یکی از وظایف شهرداریها در هر حوزهای شرکت در نمایشگاههاست.
ایزدی حضور مازندران در نمایشگاه گردشگری تهران با محوریت ساری۲۰۲۲ را برای برپایی مراسم افتتاحیه و سایر برنامههای این رویداد ثمربخش دانست و گفت: یکی از کارهایی که در نمایشگاه و پاویون مازندران انجام میشد معرفی رویداد ساری۲۰۲۲ به مردم، فعالان گردشگری و ادارات کل میراث فرهنگی استانهای دیگر بود که باعث شد بعضی استانها برای حضور در افتتاحیه این رویداد اعلام آمادگی کنند و حاضر به همکاری شوند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران درباره اعتبارات مد نظر برای برگزاری رویداد ساری۲۰۲۲ نیز اظهار کرد: بسته پیشنهادی ۷۰۰ میلیارد ریالی ویژه رویداد ساری۲۰۲۲ را به وزارت میراث فرهنگی تحویل داده ایم و امیدواریم که در سفر رییسجمهور و اعضای هیئت دولت به مازندران این اعتبار پیشنهادی تصویب شود.
وی با ابراز خرسندی از برخی اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای رونق گردشگری از جمله طرح آزادسازی سواحل خاطرنشان کرد: آزادسازی سواحل که در سالهای اخیر به سرانجام نرسیده بود، بالاخره با جدیت این دولت به مراحل پایانی رسیده و خوشبختانه قرار است در گام بعدی برای ساماندهی سواحل نیز تصمیمگیری شود. امروز نیز در جلسهای پیرامون سواحل تفاهمنامهای بین دستگاههای مرتبط با سواحل به امضا رسید تا برای بهرهبرداری مناسب از سواحل طرحهای لازم بررسی و تدوین شود. قرار است ساماندهی سواحل آزاد شده با هماهنگی میراث فرهنگی به صورت تفاهمنامهای انجام شود.
این مسئول روند رو به رشد ایجاد زیرساختهای گردشگری در مازندران را مطلوب و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه سرمایهگذاران زیادی در استان مشغول ایجاد زیرساختهای گردشگری هستند. فقط پنج هتل پنجستاره در حال ساخت داریم که تا سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسند. در چنین شرایطی انتظار داریم که همه دستگاهها برای ایجاد تحول در گردشگری استان با استفاده از ظرفیتهای موجود در میزبانی از پایتختی گردشگری کشورهای عضو اکو با ما همراه باشند.
توجه به ظرفیتهای دیپلماسی گردشگری در ساری۲۰۲۲
دبیر رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ نیز در این نشست خبری با بیان این که رویداد ساری۲۰۲۲ میتواند آغاز فصل جدید گردشگری در مازندران باشد، اظهار کرد: اگر گردشگری داخلی ما ساماندهی شود و در گردشگری خارجی هم به یک هدفمندی و برنامهریزی درست برسیم، میتوانیم امیدوار باشیم که در سالهای آتی مقصد سفرهای بینالمللی شویم و به سمت آینده روشنتر گردشگری برویم.
علی ماهفروزی افزود: ما قرار نیست در همین سال ۲۰۲۲ به تمام اهداف مطلوب گردشگری طبق استانداردهای جهانی برسیم ، بلکه قرار است راهی برای رسیدن به نقطه مطلوب را ترسیم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در ساری۲۰۲۲ باید برای مازندران مورد توجه قرار بدهیم، هدایت جامعه گردشگران داخلی و خارجی مازندران به سمت گردشگری با تور است. ما در استان این ظرفیت را داریم که بستههای گردشگری جذاب تعریف کنیم. دلیل موفقیت کشورهایی مانند امارات و ترکیه در گردشگری همین تورها هستند. وگرنه دوبی و استانبول هم مناطق پرچالش شهری دارند. اما گردشگری مبتنی بر تور سبب شده که گردشگران به طور حساب شده در این کشورها حضور یابند و تصاویری زیبا و جذاب از جاذبههای این کشورها ارائه کنند.
وی افزود: ساری۲۰۲۲ یک فرصت مهم فرهنگی و اقتصادی است که حتی میتواند رد صورت درست اجرا شدن، بخشی از پروژه ایرانهراسی دشمنان را از بین ببرد. این رویداد در مازندران برگزار میشود، اما نباید فراموش شود که مازندران در حقیقت نماینده ایران در این رویداد است و باید از دیپلماسی گردشگری که با این میزبانی نصیب ما میشود بهترین بهرهبرداری را در عرصههای فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم.
همافزایی رسانهها برای ساری۲۰۲۲
مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت همراهی رسانهها برای معرفی رویداد ساری۲۰۲۲ و اهداف این رویداد به جامعه استان، گفت: هدف از برگزاری این نشست که با هماهنگی بین دبیرخانه رویداد ساری۲۰۲۲ و خانه مطبوعات مازندران برگزار شد این است که فاصله بین دستاندرکاران رویداد و اصحاب رسانه استان را کمتر کنیم و رسانهها خود را در برگزاری هرچه بهتر رویداد بیش از پیش دخیل بدانند.
عشرت کراری اظهار کرد: انتظاری که از رسانهها میرود این است که با نگاهی ویژه و به عنوان یک موتور محرک توسعه به رویداد بینالمللی ساری۲۰۲۲ نگاه کنند و با نقدهای منصفانه و پیشنهادهای سازنده که در مسیر تولید محتوا میتوانند انجام دهند گامهای مثبتی در برگزاری این رویداد بردارند.
در این نشست خبرنگاران رسانههای مختلف مازندران نیز دیدگاهها، انتقادها، پیشنهادها و راهکارهای مد نظر خود پیرامون رویداد ساری۲۰۲۲ را مطرح کردند.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامههای ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعتگردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبههای توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.
نظر شما