۸۰ درصد ظرفیت تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد آبگیری شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۰ میلیون مترمکعب شامل ۸۰ درصد ظرفیت تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان آبگیری شده است.

فاروق سخنور روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون ۸۰ ظرفیت ۱۳ میلیون مترمکعبی این تالاب پر شده و روند سرازیر شدن آب به قسمت‌های باقی مانده ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به بارش های اخیر و روند جاری شدن آب به سمت تالاب طی هفته های آینده ظرفیت تالاب پر خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد:  آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش خوب زمستانی، سرعت ورود آب قابل توجه است.

سخنور در خصوص شمار پرندگان در حال زیست در این تالاب نیز اظهار داشت: همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چندهزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شده‌ و  هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در آن حضور دارند.

به گزارش ایرنا، این تالاب، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است.

این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است،  به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

بر اساس آخرین بررسی ها و مشاهدات میدانی تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه نمودن گونه های خشکی زی این تعداد به بیش از ۱۸۵ گونه خواهد رسید.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha