۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۲۴
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84679031
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی ملی سنددار شد

سمنان- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سند ترک برگی برای ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی ملی کشور به منظور مدیریت زمین و رفع تداخل‌ها صادر شده است.

به گزارش ایرنا، علینقی حیدریان عصر پنجشنبه در  جشن انفال در سمنان  ابراز داشت: مساحت اراضی ملی کشور در حدود ۱۶۴ میلیون هکتار است که از این وسعت ۱۳۷ میلیون هکتار اراضی ملی است که اکنون با تلاش شبانه‌روزی بخش زیادی از اراضی ملی سنددار شده‌اند.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: ۹۱ درصد اراضی ملی کشور با هدف مدیریت زمین و رفع تداخلات سنددار شده و ۹۵ درصد اراضی ملی ثبت سامانه شده و در مسیر تکمیل روند اداری برای دریافت سند است.
وی ادامه داد: تنها پنج ‌درصد از ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی کشور هنوز تثبیت مالکیت و سنددار نشده‌ است که پس از طی مراحل قانونی و اتمام سند دار شدن اراضی ملی باقیمانده، در آینده‌ای نزدیک می‌توان جشن انفال را در کشور برگزار کرد.
وی افزود: کاهش پرونده‌های ورودی به دادگاه به دلیل اختلاف و تداخلات اراضی ملی یا شخصی از جمله مزایای اجرای طرح حدنگاری و تهیه سند تک برگی است.
معاون حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اراضی ملی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی است که با اجرای طرح «کاداستر» و تثبیت مالکیت اراضی دولت تحقق این راهبرد دنبال می‌شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تثبیت و اعمال حاکمیت بر اراضی ملی و گردآوری آمار دقیق شده و سپس برنامه ریزی در قالب آمایش سرزمین بر اساس این آمار برای اراضی ملی را از مزایای اجرای طرح حدنگاری و سنددار شدن عرصه‌های ملی برشمرد.
وی افزود: سمنان با توجه به وسعت جزو استان‌های پهناور کشور محسوب می‌شود که اکنون با تلاش کارشناسان ۹۸ درصد مالکیت دولت در اراضی ملی سمنان ثبت شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی ملی از سال ۹۴ آغاز شد و تا سال ۹۸ کار با کندی و پیشرفت ۲۸ انجام شد، اما طی ۲ سال از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ در اجرای این طرح جهش شکل گرفت و ۷۰ درصد کار پیشرفت کرد.
اکنون ۸۳ درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha