تکمیل مجتمع جامع درمانی ماهفروجک؛ مطالبه جدی حوزه سلامت در مازندران

ساری – ایرنا – تکمیل شد مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی ماهفروجک که ساخت ان از ۱۳ سال پیش آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده یکی از مطالبات جدی مردم مازندران در حوزه سلامت است که امیدوارند در سفر رییس‌جمهور محترم به مازندران مورد توجه جدی قرار گیرد.

 فضاهای درمانی موجود در مازندران اغلب کوچک و فرسوده هستند و ساختار تجمیعی ندارند. به همین دلیل ارائه خدمات با کیفیت و جامع درمانی برای دست‌اندرکاران حوزه سلامت استان گاهی با مشکل مواجه می‌شود. با توجه به وضعیت اماکن درمانی مازندران و شمال کشور و همچنین نیاز مردم منطقه، به ویژه اقشار آسیب‌پذیر به خدمات درمانی دولتی، ساخت مجتمع جامع درمانی ماهفروجک بین شهرهای قائمشهر و ساری، در دستور کار قرار گرفت. مجتمعی درمانی که ساخت آن از مصوبات نخستین سفر استانی دولت نهم بود و کلنگ آن سال ۱۳۸۷ در زمینی ۱۶ هکتاری به زمین زده شد.

بیش از یک دهه بعد و در سال ۱۳۹۵ قرار شد بیمارستان ماهفروجک در راستای ارائه همه خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی به بیماران به صورت یک مجتمع بزرگ و هوشمند در راستای ارتقاء سطوح درمان، آموزش، پژوهش و توریسم سلامت به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های آموزشی، درمانی و تحقیقاتی شمال کشور ایجاد، به بهره‌برداری برسد تا بخش زیادی از مشکلات کمبود فضای بیمارستانی استان رفع شود. اما هنوز به بهره‌برداری نرسید.

در حال حاضر مجتمع آموزشی، درمانی و تحقیقاتی ماهفروجک در فاز نخست که ۳۷۰ تخت درمانی را شامل می‌شود، ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل این فاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

فاز دوم این پروژه نیز با ۲۰۰ تخت روانپزشکی و سوختگی با ۲۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است. اما تکمیل آن طبق برآوردهای انجام شده به ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. برای ساخت و تکمیل فازهای سوم و چهارم این مجتمع که شامل ۵۴۰ تخت درمانی و تأسیس دانشکده پزشکی می‌شود نیز یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

مجتمع بزرگ آموزشی، درمانی و تحقیقاتی ماهفروجک در حاشیه یکی از پرترددترین جاده‌های کشور و بین شهرهای قائمشهر و ساری، در صورت تکمیل می‌تواند حدود سه میلیون نفر از جمعیت استان، مسافران داخلی، گردشگران خارجی، جمعیت زیادی از استان‌های همجوار و حتی بیماران اعزامی از کشورهای اطراف را زیر پوشش قرار دهد.

 فرسودگی و کوچک بودن بیمارستان‌های موجود در استان و پایین بودن ظرفیت پذیرش بیماران در این مراکز، باعث شده که نیاز به مرکز درمانی جامع با ظرفیت پذیرش بالای بیماران به شدت احساس شود. از این رو تسریع در ساخت این فضای درمانی یکی از نیازمندی‌های ضروری حوزه سلامت برای مردم مازندران و شمال کشور است و تکمیل این مجتمع می‌تواند بخش زیادی از مشکلات و کمبود فضای درمانی را در کلان‌منطقه یک کشور کاهش دهد.

با توجه  به این که دانشگاه علوم‌ پزشکی ‌مازندران دارای مجوز تیپ یک بوده و شهرستان ساری نیز به عنوان مرکز استان و مرکز قطب دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال کشور دارای موافقت اصولی ساخت بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی است، انتظار مردم مازندران از دولت مردمی، محبوب و انقلابی این است که با نگاهی ویژه در این سفر، اعتبارات مورد نیاز را برای تکمیل مجتمع بزرگ آموزشی، درمانی و تحقیقاتی ماهفروجک به عنوان یکی از پروژه‌های ماندگار این دولت مردمی با هدف جهش در ارائه خدمات آموزشی، درمانی، پژوهشی و توریسم سلامت تخصیص دهند.

دکتر سیمین بابایی - مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha