گفتمان مخالفان و موافقان ساخت یک پل در شیراز

شیراز- ایرنا- از دروازه قرآن (ورودی شمالی) شیراز که عزم بازدید از باغ ارم، مراجعه به مرکز شهر و مراکز مهم اداری درمانی مرکز استان را که کرده باشید، گذر از بلوار جمهوری اسلامی یکی از راه‌های کلیدی فرارو است؛ معبری که یک سوی آن از حوالی آبان‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون، تحت تاثیر ساخت یک پل، باریک شده است.

با وجود آنکه افزون بر چهار ماه از کلنگ زنی اجرای این طرح می‌گذرد، رهگذران و ساکنان بلوار جمهوری اسلامی، شاهد اقدام خاصی در خصوص این پروژه نبوده‌اند و خواهان تعیین تکلیف این طرح هستند. از سوی دیگر، طولانی شدن این فرایند، به طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف ساخت این پل دامن زده است.
به گزارش ایرنا، هشتمآبان ۱۴۰۰ طی مراسمی رسمی با حضور مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز کلنگ ساخت تقاطع غیرهمسطح در بلوار جمهوری اسلامی شیراز به زمین زده شد.
با شروع عملیات اجرایی ساخت این پل حرف و حدیث‌ها درباره مشکلات احتمالی پس از ایجاد این سازه شهری بالا گرفت.
چرایی ساخت این پل و علت ضرورت آن پرسشی است که ذهن برخی از شهروندان و کارشناسان را به خود اختصاص داده است،پرسشی که در پی ساخت بعضی پل‌های کلانشهر شیراز طی یک دهه گذشته نیز بوجود آمده و کارشناسان امر در این زمینه معتقدند که مساله ساخت یک تقاطع غیرهمسطح و قراردادن چراغ قرمز در مجاورت آن در علم شهرسازی و عمران جایی ندارد.
گره‌گشا نبودن راه اندازی تقاطع غیرهمسطح بلوار جمهوری در ترافیک این منطقه، اشرافیت املاک و ابنیه مسکونی و تجاری به واسطه ضایع شدن مشرفیت ساختمان‌ها، ممانعت از تابش نور آفتاب، ضربه به طبیعت،محیط زیست و ارتفاعات این منطقه و افزایش آلودگی صوتی ازجمله ایراداتی است که برخی اهالی و شهروندان نسبت به این پروژه بیان می‌کنند.
از سوی دیگر، موافقان اجرای این طرح با اشاره به اتصال بلوار جمهوری اسلامی به بزرگراه شهید سلیمانی با ساخت این پل، این طرح را زمینه ساز افزایش ایمنی تردد و تسهیل عبور و مرور، ایجاد دسترسی ایمن به بزرگراه شهید سلیمانی، ایمن سازی و کاهش ترافیک عبوری شرق و غرب شیراز دانسته اند.
هم اینک، خودروهایی که از بزرگراه سلیمانی قصد تردد به سمت دروازه قرآن را دارند، باید وارد بلوار جمهوری اسلامی شوند و پس از دور زدن، در جهت مخالف حرکت کنند. این موضوع، ترافیک و حرکت کند خودروها را به بلوار جمهوری اسلامی شیراز و منطقه پرتردد منتهی به اماکنی همچون دانشگاه شیراز، بیمارستان نمازی و باغ ارم تحمیل کرده است.

ساخت پل غیر همسطح بلوار جمهوری اسلامی شیراز را متوقف کنید
یکی از شهروندان ساکن بلوار جمهوری شیراز در این باره گفت: اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار جمهوری موجبات ممانعت از حق و مزاحمت ملکی حقوق ساکنین در مجاورت و اشرافیت املاک و ابنیه مسکونی و تجاری به واسطه ضایع شدن مشرفیت ساختمان‌ها و جلوگیری از تابش نور آفتاب را در پی دارد.
هوشنگ عبدالهی افزود: بلوار جمهوری در دامنه ارتفاعات شیراز قرار دارد و هرنوع ساخت و ساز شهری می تواند به طبیعت و محیط زیست این منطقه خسارت وارد کند.
وی ادامه داد: افزایش آلودگی صوتی و عدم تردد مناسب در مسیر دو طرف بلوار جمهوری و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه در زیر پل و ایجاد پاتوق های شبانه و  بروز ناامنی نیز می تواند حقوق مالکین و کاسبان این منطقه را ضایع کند.
یکی دیگر از ساکنین این منطقه گفت: با ایجاد این پل بطور مستقیم حقوق  ۲۰۰ خانواده که در ساختمان‌های مجاور زندگی می کنند ضایع خواهد شد.
علی مردانی عنوان کرد: این پل مشرف به صدها ساختمان مجاور است که افتتاح آن مشکلاتی برای ساکنین به وجود خواهد آورد.

جلسه برای پل
خبرنگار ایرنا طی بیش از یکماه گذشته بارها برای گفت و گو با مدیران شهری از جمله شهردار شیراز، معاون پیشین فنی و عمرانی شهرداری شیراز و مسئول جدید این معاونت تماس تلفنی گرفت اما تا لحظه انتشار این گزارش، رهاوردی نداشت.
در گپ و گفت غیررسمی با سکاندار جدید معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، وی از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و گفت و گو در این باره را به پس از جلسه مرتبط با پل روگذر جمهوری اسلامی موکول کرد.
این جلسه بنا بود  طی روزهای گذشته برگزار شود اما اطلاعی از برگزار شدن یا نشدن آن یا جزئیات بیشتر در این زمینه نیست.

ایجاد سازه شهری مطالعات دقیق علمی نیاز دارد
استاد بخش راه، ساختمان و محیط زیست دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز درباره ساخت پروژه‌های عمرانی و تقاطع‌های غیر همسطح در محیط شهری به خبرنگار ایرنا گفت: برای ساخت هر پروژه عمرانی در شیراز و هر شهر دیگری باید کار مطالعاتی دقیق و علمی صورت پذیرد.
محمدجواد عابدینی افزود: نکته ظریفی در ساخت این نوع طرح‌ها وجود دارد،اینکه یک تکنولوژی را از یکی از کشورهای اروپای شرقی برای ساخت تقاطعات غیرهمسطح فرا گرفته ایم و بخواهیم بدون بررسی در هر نقطه ای از شهر آن را اجرا کنیم موضوعی است که نه با عقل و نه منطق سازگار است و از نه درایت و اندیشه بهره‌ای برده است.
وی با بیان این مطلب که باید براساس مطالعه به ضرورت انجام یک کار رسید اظهار داشت: برای ساخت هر پروژه عمرانی و خصوصا تقاطع غیرهمسطح نخست باید مطالعه دقیقی توسط مشاوران خبره انجام شود.

استفاده همزمان از تقاطع غیرهمسطح و چراغ قرمز غیرکارشناسی است
دکترای مهندسی عمران و استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: در کنار بسیاری از تقاطعات غیرهمسطحی که در سطح کلانشهر شیراز ساخته شده همزمان یک چراغ قرمز نیز نصب شده که این موضوع با اساس ساخت این نوع سازه ها همخوانی ندارد و کاری بی معنی است.
او اضافه کرد: این سوال اکنون مطرح است که اگر چراغ خطر در محلی نصب می شود ضرورت ساخت تقاطع در همان محل چیست؟ 

ضرورت ایجاد پل جمهوری چیست؟
وی با طرح این سوال که موضوع ساخت تقاطع غیرهمسطح در بلوار جمهوری اسلامی برچه اساس و ضرورتی تصمیم گیری شده است؟ گفت: باید بررسی شود که ساخت این پروژه بر چه اساس و نیازسنجی کلید خورده و اگر مشاوره دقیقی در این باره صورت نگرفته نخست بررسی علمی و دقیقی صورت و بعد نسبت به انجام آن اقدام شود.
عابدینی مساله مطالعات پیش از اجرای طرح های عمرانی و مساله ممیزی را امری مهم دانست و افزود: کاری که اجرا شده در حین بهره برداری باید بررسی شود که آیا حال که هزینه های میلیاردی برای ساخت هر طرحی صرف شده آیا به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده‌ایم یا خیر؟
وی ادامه داد: اگر یک تقاطع غیرهمسطح با صرف هزینه های میلیاردی ایجاد شد تا مساله ترافیک یک منطقه حل شود بعد از اجرا حتما باید بررسی شود که آیا مشکل ترافیک با ساخت این سازه عظیم حل شده یا خیر؟
استاد بخش راه، ساختمان و محیط زیست دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: بررسی کارشناسی قبل و خصوصا بعد از اجرای این نوع پروژه ها امری بسیار مهمی است که طرح اجرا شده پایش و اگر لازم باشد در مبانی طراحی نیز تجدید نظر شود.
او عنوان کرد: اگر یک تقاطع غیرهمسطح ساخته و بعد از بهره برداری چراغ قرمزی در همان محل نصب شود یعنی آن پروژه مبتنی بر طراحی درست و علمی ایجاد نشده است.
وی به اعتبارات محدود مدیریت شهری و درآمدهای حاصل از پرداخت عوارض شهروندان اشاره کرد و گفت: پول مردم خصوصا در مدیریت شهری که درآمد مستقیم از سوی مردم تامین می شود باید بهینه هزینه شود.
عابدینی در پایان،تنوع محیط زیستی،زمین شناسی و دفع آبهای سطحی ارتفاعات بلوار جمهوری شیراز را نیز مهم برشمرد که نباید دستاویز ساخت و سازهای غیرکارشناسی شود و تاکید کرد که این موارد باید در مطالعات سازه های این منطقه مورد توجه قرار گیرد و پسندیده نیست که یک سازه‌ای ساخته اما این موارد رعایت نشود.

روزی که کلنگ زده شد
هشتم آبان ۱۴۰۰ طی مراسمی رسمی با حضور مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در بلوار جمهوری اسلامی با هدف تکمیل رینگ ترافیکی شمال شیراز، ایجاد دسترسی ایمن به بزرگراه شهید سلیمانی، ایمن سازی و کاهش ترافیک عبوری شرق و غرب با اتصال بلوار جمهوری اسلامی به بزرگراه شهید سلیمانی و افزایش ایمنی تردد و تسهیل عبور و مرور در بلوار جمهوری اسلامی به بزرگراه شهید سلیمانی و عملیات اجرایی تعریض پل سلمان فارسی با هدف افزایش ظرفیت تردد خودروها روی پل رودخانه ای سلمان فارسی آغاز شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین گفت: اجرای پروژه پل جمهوری اسلامی باید پیش از اینها آغاز می شد اما اجرای آن به تعویق افتاد، شهرداری شیراز طی برنامه زمانبندی مدون آن را به بهره برداری می‌رساند.
علیرضا اسکندری ادامه داد: احداث این پل موجب اتصال بلوار جمهوری اسلامی به بزرگراه سپهبد شهید سلیمانی می شود، بزرگراهی که به زودی افتتاح و مسیر دسترسی به آن با اجرای این پل مرتفع می شود.
وی با بایان اینکه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر از شهرداری می خواهد که جسارت اجرای پروژه های بزرگ عمرانی را در سطح شهر داشته باشد گفت: نیاز امروز شیراز، اجرای زیرساخت های عمرانی است.
اسکندری ادامه داد: پروژه هایی که سبب تسریع در عبور و مرور شهری می شود باید طبق برنامه در دست تنظیم کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر و با همیاری شهرداری اجرا شود و در موعد مقرر به سرانجام برسد تا بتوان وضعیت ترافیک شیراز را از طریق اجرای تقاطعات غیر همسطح ساماندهی کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه اجرای این پروژه ها از محل پرداخت عوارض مردم است بنابراین باید پروژه ای اجرا شود که بیشترین فایده را برای مردم داشته باشد و در خور و شایسته شهروندان شیراز باشد.

شهردار شیراز نیز در این آیین گفت: شیراز شهری طولی است که حدود ۷۰ کیلومتر اولین و آخرین محدوده شهری آن فاصله دارد، از این رو شریان های شرقی - غربی حجم بالایی از ترافیک را جا به جا می کنند و بسیار مهم هستند.
احسان اصنافی ادامه داد: زمانی بلوار چمران و خیابان میرزای شیرازی در غرب و بلوار جمهوری اسلامی و هفت تنان در شرق نقش شریان غربی - شرقی را ایفا می کردند. تقاطعات پیامبر اعظم (ص)، دلگشا و مجموعه سرداران در این راستا احداث شد اما بزرگراه سپهبد شهید قاسم سلیمانی به عنوان بخشی از مسیر شرقی و غربی نواقصی دارد که عملا بخشی از نقش این شریان را کاهش داده است.
وی با بیان اینکه در این پروژه قطعاتی همچون نیایش تا منصورآباد مشکلات فنی و مالی داشت که با اتخاذ تدابیری طی یک ماه گذشته کار پروژه شروع شده و اجرای آن سرعت گرفته است، افزود: نقطه مهم پروژه اجرای پل جمهوری اسلامی بود. بدین منظور این پروژه در سه بخش ایمن سازی محور، عرشه ۳۰۰ متری پل جمهوری اسلامی، خروجی کوهسار به سمت جمهوری اسلامی (چپگرد) که با همکاری صدا و سیما آغاز می شود و اصلاح هندسی محور جهت بارگذاری محور سپهبد شهید سلیمانی در این پروژه انجام خواهد شد.
شهردار شیراز ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته تلاش داریم افتتاح پل جمهوری اسلامی و چپ‌گرد آن هم زمان با بازگشایی مسیر بزرگراه شهید سلیمانی باشد و یک محور ۱۸ کیلومتری که حاصل تلاش همکاران و شهرداران گذشته نیز بوده به سرانجام برسد و هدیه مناسبی به مردم شیراز باشد.

معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در آیین کلنگ زنی پل جمهوری اسلامی گفت: این پروژه از مجموعه پروژه های شهرداری شیراز در قسمت شمالی شهر و در امتداد رینگ شمالی است. این رینگ از بزرگراه شهید سلیمانی و در امتداد آن پل شهدای جهاد و در قسمت شرقی به مسیر بلوار جمهوری اسلامی تا دروازه قرآن را شامل می شود.
اسماعیل صالحی اضافه کرد: پل جمهوری اسلامی موجب تسریع عبور و مرور در این بلوار، روان سازی ترافیکی ورودی و خروجی از بزرگراه شهید سلیمانی به بلوار جمهوری اسلامی و ایجاد دوربرگردان ایمن در این مسیر می شود.
معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: این پروژه باید اجرا شود تا بتوانیم تقاطع جام جم (خروجی از تونل کوهسار به سمت جمهوری اسلامی) و چپگرد آن را اجرا کنیم و مسیر از شهرک های شمال غرب به سمت جمهوری اسلامی و دروازه قرآن به عنوان رینگ شمالی شهر را تکمیل کنیم.
وی در تشریح جزئیات پروژه گفت: این پل به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۷ متر است، تلاش داریم طی مدت ۱۸ ماه آن را به بهره برداری برسانیم. با اجرای این پل ترافیک محدوده شمالی شهر تسریع می شود.
صالحی ادامه داد: همزمان با این پروژه، عملیات تعریض پل سلمان فارسی در جهت شمال به جنوب به طول ۱۴۰ متر و عرض ۱۱.۵ متر آغاز می شود و پیمانکار هر دو پروژه سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha