۲۰ اسفندماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹
کد خبر: 84679311
۲۰ اسفندماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

استان‌ها- ایرنا- اسفندماه در حالی به دهه سوم آن رسیده که با کاهش آمار روزانه مبتلایان و فوت شده ها ناشی از ابتلا به کرونا، به نظر می رسد که این ویروس روزهای پر نشیبی را طی می کند.

گزارش های چند روز اخیر حکایت از کاهش آمار مبتلایان به کرونا و شمار شهرهای قرمز دارد، هر چند تعطیلات نوروزی پیش رو که با افزایش سفرها، سنت های دورهمی های خانوادگی و دید و بازدیدها همراه است، می تواند ویروس جهش‌یافته اومیکرون را دوباره به چرخش درآورد که به طور قطع تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه و کادر درمان به همراه خواهد داشت.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ فوت شده اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۸ هزار و ۷۱۱ نفر رسید، اعلام کرد: سه هزار و ۶۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر این اساس  ۳۹۵۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور در شبانه روز گذشته شناسایی شدند. 

در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

گزارش خبرنگاران ایرنا در استان ها تصویر مشروح تری از وضعیت کرونایی استان ها ارائه می کند.

کاهش بستری‌های کرونایی در خوزستان 

سخنگوی ستاد کرونا خوزستان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته پنج هزار و ۴۶ نفر به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های استان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته ۵۳ مورد بیشتر شده است.

دکتر سیدمحمد علوی  اظهار داشت:در همین بازه زمانی ۲۱ بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند که نسبت به روز قبل ۳۷ نفر کمتر شده است. همچنین  ۳۶۹ بیمار جدید کرونایی طی همین مدت در خوزستان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن ۹۲ نفر کمتر شده است.  

با این حال، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ نفر از هم میهنان خوزستانی به دلیل ابتلا به کرونا، جان باختند که این میزان نسبت به روز قبل سه نفر کمتر شده است.

 در حال حاضر ۲۷۸ بیمار کرونایی در بخش های عادی بیمارستان های استان و ۱۹۸ نفر در بخش های ویژه تحت مراقبت هستند.

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.

چهار فوت شده تازه‌ترین آمار قربانیان کرونا در لرستان 

براساس اخبار دریافت شده از خرم‌آیاد،  ۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان لرستان شناسایی شد و چهار نفر نیز جان باختند.

اکنون شهرستان‌های بروجرد ، الیگودرز، پلدختر، کوهدشت و دلفان در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خرم‌آباد، دورود، ازنا، سلسله و رومشکان در وضعیت نارنجی و شهرستان چگنی در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

افزایش قربانیان کرونا در قزوین به ه ۲ هزار و ۸۳۹ نفر

 ۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته در استان قزوین جان خود را از دست دادند و کل فوت شده های    مبتلا ه کرونا در این استان به  ۲ هزار و ۸۳۹ نفر رسید. 

در شبانه روز گذشته ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری و ۳۹ نفر نیز از بیمارستان ها ترخیص شدند.

تداوم سیر نزولی موج ششم کرونا در آذربایجان‌غربی/ آمار فوتی‌ها همچنان بالاست

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به تداوم سیر نزولی موج ششم کرونا در استان گفت: البته همچنان رقم فوتی ها بالاست و در ۲۴ ساعت گذشته، شاهد فوت پنج نفر در شهرستان‌های مختلف بودیم.

محمدامین ولی‌زاد افزود:  در دی و بهمن ماه امسال شاهد کاهش قابل توجه فوتی ها نسبت به پاییز و تابستان بودیم ولی با افزایش مبتلایان و به تبع آن، بستری ها، تعداد فوتی ها نیز روند افزایشی به خود گرفته است.

 همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۸۵ نفر شامل حدود ۴۴ درصد مبتلایان در مراکز درمانی بستری شدند. با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به ۴۸۵ نفر رسید که بیشترین میزان از اواخر بهمن تاکنون است.

کرونا در کرمانشاه/ ۲ قربانی جدید و افزایش مبتلایان 

از کرمانشاه هم خبر رسیده است که در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر دیگر براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوت کردند و با احتساب این موارد،  مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزار و ۷۵ نفر رسیده است.

 ۷۷ نفر شامل ۳۱ بیمار مثبت بستری و ۴۶ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۲۸ نفر بیشتر  است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۷۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

هم اکنون هشت شهرستان استان شامل کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، کنگاور، هرسین، روانسر، پاوه، قصرشیرین و گیلانغرب در وضعیت قرمز کرونایی و  شهرستان‌های ثلاث باباجانی، صحنه، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سنقروکلیایی و دالاهو نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

تداوم سیر نزولی کرونا در اردبیل 

 روند شیوع موج ششم کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر در مسیر نزولی قرار گرفته به طوری که در شبانه روز گذشته ۱۹ بیمار جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

آمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل با ۱۵۷ نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل، امروز به ۱۵۹ نفر در شبانه روز گذشته رسید.

با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان بستری کووید۱۹ طی شبانه روز گذشته، شمار جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در  استان اردبیل به  ۲ هزار و ۷۴۸ نفر رسید. 

با این حال کارشناسان هشدار داده اند که احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده و در پی ازدحام مناسبت‌های مربوط به عید نوروز  وود دارد  

هم‌اکنون شهرستان‌های خلخال، نمین، اصلاندوز و سرعین در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشکین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل، نیر، گرمی، بیله‌سوار و کوثر نیز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

 استفاده از ماسک، ایجاد تهویه در فضاهای سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی و لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان  راه حل های توصیه شده برای کاهش خطر ابتلاست. 

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۹۰ درصد جمعیت هدف ساکن در این استان خبر داد و افزود: تاکنون ۹۵۵ هزار ۴۲۲ دُز واکسن نوبت اول با ۹۷ درصد پوشش و ۸۳۰ هزار و ۱۱۹ دُز واکسن نوبت دوم با پوشش ۸۸ درصد در این استان تزریق شده است.

دکتر محمدیان‌اردی اضافه کرد: تاکنون برای ۳۶۴ هزار و ۲۳۸ نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده و پوشش دُز سوم در این استان به ۴۴ درصد رسیده است.

زنجان دارای رتبه سوم تزریق دز سوم واکسن کرونا در کشور 

به بیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، تاکنون ۴۷.۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲سال استان، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما تا زمانی که واکسیناسیون این مرحله به ۸۰ درصد نرسد، نمی‌توان در خصوص ایمنی آن اطمینان خاطر داشت.

دکتر مشهود تقی‌لو  افزود: این استان از نظر واکسیناسیون دُز سوم کرونا، رتبه سوم را در سطح کشور دارد اما میزان یاد شده رضایت‌ بخش نیست.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای کار واکسیناسیون کمبود واکسن و کسالت ناشی از کار مداوم در نیروی انسانی مهم‌ترین مشکلات پیش رو بود اظهار داشت: خوشبختانه با تدابیر دولت سیزدهم، واکسن به اندازه‌ کافی و حتی بیشتر از حد تصور تهیه شد.

استقبال پایین بوشهری ها از تزریق دُز سوم واکسن کرونا 

بررسی ها در بوشهر  نشان می دهد که با وجود تاکید و ضرورت تزریق نوبت سوم واکسن کرونا و ضرورت ایمن سازی در مقابل این ویروس،  میزان استقبال در این استان از دز سوم پایین است.

 براساس آمارها تنها ۲۷۵ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر معادل ۳۳.۵ درصد اقدام به تزریق دُز سوم واکسن کرونا کرده‌اند و هنوز ۴.۵ درصد از جمعیت کارکنان دولت و ۱۷.۵ درصد از اصناف استان بوشهر نسبت به تزریق دُز سوم واکسن خود اقدام نکرده اند.

 هرچند شمار بستری‌ها در این استان نسبت به آغاز پیک ششم کاهش یافته اما همچنان نسبت به اواخر دی و اوایل بهمن ماه افزایشی است و باید میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر شود.

به گفته ملکی زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهرف در زمان حاضر ۱۲۰ نفر در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری که از این شمار ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و شرایط سختی را پشت سر می گذارند.

هرچند وضعیت رنگ بندی کرونایی استان بوشهر نسبت به اوایل پیک در شرایط بهتری قرار دارد اما همچنان ۳۹ درصد تست‌های مربوط به بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر مثبت می شود و این به معنی این است که هنوز بیماری وجود دارد و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

در زمان حاضر ۵۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت نارنجی پرخطر کرونایی، ۴۰ درصد در وضعیت زرد با خطر متوسط و تنها ۱۰ درصد در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارند.

بستری ۴۵ بیمار کرونایی جدید در البرز 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: ۴۵ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و بستری شدند و همچنین با فوت چهار بیمار دیگر کووید۱۹ در البرز طی ۲۴ ساعت گذشته شمار کل جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو۷۵۳ نفر رسید.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز قرمز ، یک شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

بستری های کرونا در ایلام به ۵۸ نفر کاهش یافت

 ۱۸ مبتلای  جدید کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های استان به ۵۸ نفر کاهش یافت.

طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان به هزار و ۲۱۹ نفر افزایش یافت.

 شهرستان های آبدانان، دره شهر، بدره،سیروان، چرداول و ایوان در وضعیت قرمز و  ایلام، چوار، مهران، ملکشاهی و دهلران در وضعیت نارنجی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha