۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84679459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند افتتاح شد

بیرجند - ایرنا - دفتر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خراسان جنوبی با حضور رییس این انجمن و جمعی از اهالی علم و ادب در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

سرپرست دانشگاه بیرجند روز جمعه در این آیین با قدردانی از دست‌اندرکاران شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که ۱۴ تا ۱۹ اسفند در این دانشگاه برگزار شد، گفت: افتتاح این دفتر برای دانشگاه و استان منشاء خیر است.

احمد لامعی‌گیو یاد و خاطره مرحوم دکتر محمد مهدی ناصح را گرامی داشت و افزود: از ۳۶ هزار دانشجوی حاضر در استان خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که بر آن تمرکز ویژه شده، حوزه پژوهش است و برای جذب دانشجویان از شبه قاره شامل پاکستان، تاجیکستان و سایر کشورها برنامه‌های مختلفی ترسیم و تدوین شده است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: تاکنون ۴۵۰ طرح پژوهشی و ۴۰ پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف از قاره آسیا و غالبا اروپا در این دانشگاه انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز ۲۰ پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف در دست تدوین است و ۴۲ تفاهم‌نامه بین‌المللی با دانشگاه‌های مختلف دنیا منعقد شده که دانشگاه بیرجند در سطح ملی و بین‌المللی قابلیت خاصی در تمامی حوزه‌ها دارد.

لامعی‌ گفت: دوره طلایی علوم انسانی است و می‌تواند این حوزه جایگاه خود را بیشتر از گذشته کسب کند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هم در این نشست گفت: دانشگاه بیرجند با حضور اساتید توانمند و در راس آن با حضور دکتر لامعی می‌تواند یکی از حوزه‌های علمی و پژوهشی مهم حوزه زبان و ادبیات فارسی در کشور باشد.

دکتر علی‌اصغر میرباقری‌فرد در مورد وظایف و ماموریت‌های شعبه انجمن توضیحاتی ارائه کرد.

دبیر شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به معرفی اعضای گروه آموزشی ادبیات پرداخت و گفت: حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه بیرجند در این دانشکده حضور دارند.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha