افزایش قابل ملاحظه بودجه دفاعی کشورهای اروپای شمالی

تهران – ایرنا – دولت سوئد در پی درگیری های نظامی در اوکراین تصمیم گرفته که به همراه دانمارک و آلمان به سرعت بودجه دفاعی خود را تا میزان قابل توجهی نسبت به رقم تولید ناخالص داخلی، افزایش دهد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه خبری الجزیره؛ دولت سوئد در حوزه اسکاندیناوی در شمال اروپا، طرح هایی برای بالابردن بودجه دفاعی خود در یک دوره ۱۰ ساله تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی دارد.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر از حزب سوسیال دمکرات سوئد، گفته است که شمار جوانانی که برای سربازی اجباری فراخوانی خواهند شد که از سال ۲۰۱۷ دوباره اجرایی شده، افزایش خواهد یافت.

سوئد که روند کاهشی بودجه دفاعی را در پی پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه در ۲۰۱۴ متوقف کرد، در دوره جنگ سرد تا چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص داده بود، اما در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ این مبلغ را تا نزدیک یک درصد کاهش داد.

چند کشور اروپایی مانند آلمان و دانمارک نیز در پی درگیری های نظامی در اوکراین، سرمایه گذاری های بسیار قابل توجهی را در بودجه نظامی درنظرگرفته اند.

بودجه دفاعی سوئد در ۲۰۲۱ نزدیک به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که قرار است تا ۲۰۲۵ به بیش از ۹ میلیارد دلار برسد. این رقم در ۲۰۲۰ میلادی ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود که در سال های بعدی به نزدیک ۱.۵ درصد افزایش یافت.

اندرسون افزود: امیدواریم که در سریع ترین زمان ممکن به این هدف دست یابیم. جنگ در اروپا بر مردم سوئد تاثیر منفی خواهد گذاشت و باید به تقویت توانایی های دفاعی کشور ادامه دهیم. شرایط وخیم امنیتی در اطراف مرزهای سوئد، با درگیری های نظامی در اوکراین، تشدید شده است.

پیش بینی می شود که مخالفان راستگرای دولت در پارلمان به این طرح دولت رای موافق دهند.

با وجود گرایش افکار همگانی سوئد در پی اوج گیری نبرد در اوکراین برای نخستین بار به سوی عضویت این کشور در ناتو،  اندرسون ضمن مخالفت مداوم با این طرح گفته که درخواست برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در این دوره زمانی، با توجه به مخالفت شدید مسکو با گسترش بیشتر این سازمان، بی ثباتی در شمال اروپا در پی خواهد داشت.

فنلاند در همسایگی سوئد که در ناتو عضویت ندارد نیز با پیوستن به این نهاد نظامی در دوره کنونی مخالفت کرده، هر چند گفتگوهای سیاسی و پارلمانی در این باره ادامه دارد.

افزایش بودجه دفاعی به سطح ۲ درصد تولید ناخالص داخلی، همان میزان مورد نیاز برای عضویت در ناتو است، گرچه هنوز بسیاری از اعضای کنونی این سازمان هم به آن دست نیافته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha