سیدعباس میرهاشمی دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در مراسم اختتامیه به عنوان دبیر جشنواره آتی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح اهداف و برنامههای خود گفت: صرفنظر از اینکه امسال دوباره من را برای این سمت انتخاب کردند و از ایشان ممنونم، این تمدید انتخاب اتفاق خوبی است چراکه فرصت مناسبی را در اختیار دبیران جشنوارهها قرار میدهد تا برنامهریزی دقیقی را انجام داده و کار قابل قبولی را انجام دهند و در تلاشهایشان حرمت هنر و هنرمند را نگه دارند و از خلاهایی که وجود داشته است، دور کنند.
وی با اشاره به احساسی که نسبت به دبیری مجدد خود در جشنواره پانزدهم دارد، گفت: کار زحمت زیادی دارد، آنچنان که در اواخر آن احساس میکنید که نیاز به استراحت دارید، چراکه مسئولیت سنگینی است؛ انتظار اینموضوع را نداشتم، البته زمزمههایی را شنیده بودم ولی فکر نمیکردم که در اختتامیه دوره چهاردهم این اتفاق بیفتد.
دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: حس عجیبوغریبی ندارم، وقتی کاری بهعهده آدم گذاشته میشود، مجبور هستید که به پیشرو نگاه کنید و من هم بیش از این که از این انتخاب مجدد خوشحال باشم به برنامههای پیش رو فکر کردهام و به فکر فرورفتهام.
میرهاشمی در توضیح دستاورهای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوره چهاردهم با رشد ۴۰درصدی در شرکت کنندگان و آثار رسیده مواجه بودیم که این اتفاق بسیار خوبی بود آن هم با توجه به اوضاع کرونا.
وی ادامه داد: و از سوی دیگر تلاش کردیم تا آثاری که روی دیوار میبریم،تقریبا یک، دوم دورههای گذشته باشد؛ یعنی ما امسال اجازه دادیم که حدود ۴۰۰ اثر روی دیوار برود و اصرار بر کیفیت آثار داشتیم؛ باید از دید دیگران به موضوع نگاه کرد اما از بازخوردهایی که گرفتم در برخی از بخش ها این رشد کیفی بیشتر بوده و در برخی کمتر و باید تلاش بیشتری شود تا برنامهریزی به شکلی باشد که هنرمندان ما انگیزهمند تولید و ارسال کنند و درجه آثار در ارائه بهتر باشد.
میرهاشمی تصریح کرد: من در دوره دوم و سوم پنجم و ششم دبیر جشنواره بودم و در مجموع تلاش کردم و مطالعهای جامع در مورد تمام ادوار داشته باشند؛ دبیران دورههای مختلف دور هم جمع کردیم و با همنظری و همرأیی دوستان یک اتفاق را رقم زدیم. تفاوت هایی که در این دوره محسوس بود یکی بحث آینه در آینه بود که مروری بر آثار اعتراضی دوران انقلاب بود؛ آثاری که سالهای سال در گنجینهها بود و دیده نشده بود و امسال با یک ارائه خوب و پژوهش مناسب ارائه شد که امیدواریم کتاب آن منتشر شود.
وی ادامه داد: بخش دیگری که حق تمامی هنرهای تجسمی و هنرهای تجسمی در گستره ایران عزیزمان بود این بود که همه هنرمندان تجسمی به نحوی در جشنواره مشارکت داشته باشند و این شرایط فراهم شد و این گونه شد که ۲۹ استان همزمان با جشنواره تهران در استان ها جشنواره داشتند و کسری دیوار برای ارائه آثار و محدودیتهای پیشین وجود نداشت و این گسترش جغرافیایی محقق شد و ما تقریبا در تمام استانها نمایشگاه قابل قبولی را داشتیم.
میرهاشمی خاطرنشان کرد: وقتی آثار را بررسی کردیم ذوقزده شدیم که اینهمه آثار ارائه شدهاند که آثار کیفی و قابل دفاعی بودند و امیدواریم در دورههای بعد با برنامهریزی بهتر و اصولی تر این موضوع پیگیری شود و به گونه ای پیش برویم تا هنرمندان استانی استانی هم بهجد دیده شود
دبیر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پاسخ به این پرسش که برنامههای خود برای دوران جدید را از چه زمانی شروع خواهد کرد، اظهار داشت: اجازه دهید نفس بکشیم؛ صرفنظر از اینکه دبیر دوره چهاردهم بودم، ساختاری را برای جشنواره پانزدهم پیشنهاد کردم که ساختارهای موجود در آن اصلاح و بهروز کند و در حقیقت این ساختار را برای دبیر بعدی به شکل پیشنهادی آماده کرده بودم و حالا که قرعه به نام خودم افتاد طبیعتاً همین مسیر را میروم و میخواهم بگویم که حالا که دبیری را بهعهده من گذاشتند، جشنواره پانزدهم به نوعی شروعشده است.
وی تاکید کرد: یکی از قسمتهایی که میتواند به هنرهای تجسمی و البته جشنواره هنرهای تجسمی یاری برساند بحث رسانههاست؛ یعنی رسانهها باید بیشاز پیش به هنرهای تجسمی بپردازند.
میرهاشمی گفت: جای خالی هنرهای تجسمی بهشدت در رسانههای ما خالی است و این هنرمندان و هنرها باید در بین سایر هنرها دیده شود و در بحث هنر و هنرمند رسانهها بیشاز پیش اطلاعرسانی کنند، چرا که هنرهای تجسمی بحثهای پایهای و تفکری دارد که امیدواریم در فرهنگ ما جاری و ساری شود.
نظر شما