۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبر: 84680544
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ افزایش شانس مکرون و ملانشون

تهران- ایرنا- در فاصله یک ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی‌ها از افزایش سه و نیم درصدری شانس «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی برای پیروزی و نیز افزایش محبوبیت «ژان لوک ملانشون» نامزد چپ گراحکایت دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «ون مینوت»، با اعلام نامزدی مکرون، شورای قانون اساسی فرانسه فهرست  ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور را مشخص کرد. به همین دلیل در هفته گذشته، موسسات نظرسنجی مختلفی (Ifop-Fiducial, Opinion Way, Elabe et Harris-Interactive) نتایج مطالعات خود را منتشر کردند که نقطه مشترک همه آنها رشد شانس مکرون برای پیروزی در انتخابات است.

بر پایه این گزارش، با وجود ورود دیرهنگام مکرون به عرصه انتخابات در شرایط پیچیده بین المللی، وی نمونه ای از پویایی را در افزایش شانس پیروزی خود به نمایش گذاشت. بخت پیروزی مکرون از در نظرسنجی ابتدای هفته ۳۰ درصد بود که تا آخرین نظرسنجی به ۳۳.۵ درصد افزایش یافت.

در این نظرسنجی ها، «مارین لو پن» نامزد حزب دست راستی «مجمع ملی» با تخمین کسب رای ۱۷ تا ۱۸ درصدی در این هفته جایگاه خود را به عنوان بخت دوم پیروزی حفظ کرد.

اما وضعیت جایگاه سوم تا پنجم همانند نظرسنجی های قبلی نبود. «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» که تا هفته پیش در همه نظرسنجی‌ها جایگاه بهتر از پنجم دست نیافته بود در نظرسنجی‌های این هفته برای نخستین بار با کسب ۱۳ درصد نظر موافق، «والری پکرس» از حزب جمهوری خواه (۱۰.۵ درصد) و «اریک زمور» از حزب راست افرطی «تسخیر مجدد» (۱۱ درصد) را پشت سر گذاشت.

برپایه این گزارش، کناره گیری «کریستیان توبیرا» وزیر دادگستری اسبق و از احزاب چپ، هم کمک چندانی به جایگاه «آن ایدالگو» شهردار پاریس و نامزد سوسیالیست انتخابات نکرد و بخت او برای پیروزی در نظرسنجی ها به بهتر از ۱.۵ درصد نرسید.

فرضیه‌هایی برای دوردوم انتخابات

دو نظرسنجی موسسات «هریس اینراکتیو» و «اوپینیون وی» نشان می دهند در صورتی که مکرون و لو پن به دور دوم انتخابات راه یابند، مکرون با اختلاف ۱۶ درصد به پیروزی خواهد رسید. این برتری از ابتدای گمانه‌زنی ها در مورد آینده انتخابات بیشترین اختلاف را نشان می‌دهد و از افزایش محبوبیت مکرون حکایت دارد.

یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ افزایش شانس مکرون و ملانشون

نتیجه نظرسنجی موسسه هریس اینراکتیو نشان می دهد که مکرون در دور دوم انتخابات در صورت قرار گرفتن در مقابل پکرس با کسب دو سوم آرا (۶۷ درصد) به پیروزی می رسد. اما نظرسنجی های موسسات «ایفوپ» و اوپینیون وی این اختلاف را ۶۱ درصد و باز هم به نفع مکرون نشان می دهد.

نظرسنجی ها همچنین پیش بینی می کنند که رویارویی مکرون در مقابل زمور نیز با برتری ۳۴ درصدی رئیس جمهوری فعلی به پایان برسد.

اما آنچه پدیده تازه این نظرسنجی‌ها محسوب می‌شود، احتمال رسیدن ملانشون به دور دوم انتخابات است. با این حال پیش بینی می شود در صورت رویارویی مکرون با ملانشون نامزد چپگرای افراطی نتواند در مقابل رئیس جمهوری کنونی به نتیجه بهتر از کسب ۳۱ تا ۳۷ درصد رای موافق دست یابد.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha