۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84681297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جوانان در مسیر حکیم نظامی گام بردارند

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸
کد خبر: 84681297
جوانان در مسیر حکیم نظامی گام بردارند

گرگان_ایرنا_مدیر­ کل­ فرهنگ­ و­ ارشاد­ اسلامی­ استان­­ گلستان گفت: حکیم خوب نام و صفتی که تاریخ برای نظامی به ثبت رسانده تا امروز جوانان در این مسیر گام برداشته و حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، محمد رعیت عصر روز شنبه در هم آوایی عاشقانه سرایان گلستان در لیلیانه در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامی کردکوی افزود: نظامی مرد اخلاق، عرفان، معرفت و اندیشه بوده و حدود سی سالگی  مخزن الاسرار را با آن همه دانش و خودساختگی به تاریخ هدیه می کند و جوانان باید در مسیر  بزرگان و ادیبان حرکت کند.
وی اظهار داشت: به یقین خیال خام همسایگان بوده  اگر بخواهند حکیم نظامی را به نام خود بنامند حتی اگر ما به ظاهر جغرافیایی این گنجینه را از دست داده باشیم،  اگر دیوان حکیم نظامی را مردمان گنجه به دست گیرند نمی توانند با این حکیم ارتباط برقرار کنند چون افتخار ایرانیان است.

وی بیان کرد:این فعالیت ها به پاس این است که پیش از پیش جوانان و مردمان با فرهنگ و ادب پیشینیان آشنا شوند  این موهبتی بوده که بزرگان عاشقانه در این مسیر گام برداشته و افرادی را به پهنای عمیق فرهنگمان پرورش دادند.
رعیت گفت: پیوند ادبیات و عرفان عمیق بوده حتی پیش از اسلام وجود داشته است.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌ سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

حکیم نظامی گنجوی در شهر گنجه به دنیا آمد و این شهر ترک تبار شاعری را به دنیا معرفی کرد که آثارش همیشه به تمثیل و جنبه داستانی مشهور بوده است.

نظامی گنجوی را می توان از بهترین شاعران ادب فارسی به حساب آورد هیچ شاعری به اندازه‌ او به داستان سرایی و طول و تفسیر زیبای آن در قالب مثنوی نپرداخته است.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

ازکتاب ها، آثار برجسته و اشعار و سروده‌های به جای مانده از این شاعر نامی می توان از مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، اسکندرنامه و دیوان قصاید و غزلیات حکیم نظامی یاد کرد.

هفته بزرگداشت حکیم نظامی از ۲۱ اسفند آغار شده و به مدت یک هفته در سراسر کشور و رایزنی های فرهنگی کشورمان در کشورهای مختلف برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha