۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84681777
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ بنای تاریخی قزوین در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی است

قزوین - ایرنا- معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: ۲ بنای تاریخی استان شامل کاروانسرای سعدالسلطنه و قلعه حسن صباح در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

احسان نورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: کارشناسی و ممیزی های مربوط به پرونده ثبت جهانی سعدالسلطنه در قالب پرونده کاروانسراهای تاریخی ایران مورد بررسی قرار گرفته و در سال آینده برای ثبت در یونسکو به رای گذشته می شود.

این مسوول گفت: با ثبت این بنا که به احتمال خیلی زیاد در سال آینده شاهد آن خواهیم بود، استان قزوین برای نخستین بار در بین آثار میراث جهانی دارای اثر خواهد شد.

وی اظهار داشت: پرونده قلعه حسن صباح الموت نیز در حال جمع بندی بوده و منتظر بررسی و انجام کارشناسی ها و ممیزی های مربوط به آن و ارسال پرونده به یونسکو هستیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه و همچنین قلعه حسن صباح الموت در فهرست میراث جهانی، قزوین به مقصدی معتبر و قابل توجه برای گردشگران خارجی تبدیل خواهد شد.

سعدالسلطنه قزوین، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری کشور است که با ۲.۷ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

قلعه تاریخی حسن صباح نیز در شمال روستای گازرخان در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد و در سال ۲۲۶ هـ.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است. 

این قلعه در سال ۴۸۳ به تصرف حسن صباح در آمد و به یکی از پایگاه های مهم حکمرانی اسماعیلیان در ایران تبدیل شد و تا زمان سقوط این سلسه به سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنان بوده است. 

پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه،‌خندق‌های سنگی برای جلوگیری از نفوذ مهاجمان،‌ انبارهای ذخیره آب و آذوقه و سیستم پیچیده آب رسانی از ویژگی‌های این قلعه به شمار می‌رود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha