استاندار خراسان شمالی: احداث کتابخانه در حاشیه شهر و روستاها در اولویت باشد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: کمبود فضای کتابخانه‌ای در مناطق حاشیه شهرها و روستاهای استان مشهود است و باید این موضوع در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: بیشتر کتابخانه‌های عمومی بجنورد در گذشته در مناطق مرکزی این شهر متمرکز بوده است و در همین راستا با کمک خیران و ستاد بازآفرینی شهری اقدامات موثری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه افراد همواره برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود به کتاب مراجعه می کنند، تصریح کرد: امروزه شاهد تغییر ذائقه افراد از خوانش مکتوب به خوانش مجازی هستیم.

حسین نژاد افزود: احداث کتابخانه در خراسان شمالی بر مبنای مکان‌یابی دقیق باید انجام شود زیرا  ذائقه مخاطبان تغییر کرده و سلایق مردم حاشیه شهرها با مرکز شهر متفاوت است.

وی تصریح کرد: راه اندازی کتابخانه سیار در حاشیه شهرها اگرچه از لحاظ دسترسی مهم استT ولی راه اندازی کتابخانه دائم ضروری است و برای بهبود شرایط از ظرفیت دهیاران و شوراهای شهر و روستا استفاده شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: اگرچه شاخص های مطالعه در خراسان شمالی بر اساس آمار مناسب است ولی ولی موقعیت دسترسی به کتابخانه ها خوب نیست و بیشتر کتابخانه ها در مرکز شهرها احداث شده است.

وی ادامه داد: طرح های نیمه تمام اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی باید در اولویت قرار گیرد تا سرانه مطالعه در استان ارتقاء یابد.

استاندار خراسان شمالی بیان کرد: شخصیت فرزندان ما در کانون ها و کتابخانه ها شکل می گیرد چرا که تکوین رابطه های اجتماعی و نحوه ورود به اجتماع فراتر از محیط آموزش و پرورش و در محیط های فرهنگی و اجتماعی تکمیل می شود که باید دراین حوزه سرمایه گذاری بیشتری کرد.

وی عنوان کرد: محتوای کتابخانه ها نیز حائز اهمیت است و اگر می خواهیم جامعه ای پویا و ارزشی داشته باشیم باید به این امر مهم توجه کرد.

حسین نژاد ادامه داد: ساختمان اداری کتابخانه های استان به دلیل استفاده اشتباه از کاربری ۱۲۰ میلیون تومان توسط شهرداری بجنورد جریمه شده است که باید از ابتدا این موضوع را به خوبی مدیریت می کردند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

از مجموع ۷۰ کتابخانه عمومی خراسان شمالی ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۰ باب در نواحی روستایی مستقر است.
گفتنی است؛ کتابخانه های روستایی رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد نیز آماده بهره برداری است که با در نظر گرفتن آنها  مجموع کتابخانه های عمومی استان به ۷۳ باب می رسد که از این تعداد، ۶۲ باب کتابخانه نهادی و ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی است.

با راه اندازی این سه مجموعه جدید در مجموع تعداد کتابخانه های روستایی خراسان شمالی به ۳۳ باب می رسد.

این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha