۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84682400
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوای چهار شهرستان خراسان جنوبی ناسالم شد

بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای چهار شهرستان این استان برای همه گروه‌ها در وضعیت بسیار ناسالم و ناسالم قرار گرفت و افراد مبتلا به بیماری آسم، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند.

اسدالله حاتمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان خراسان جنوبی، شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعت مختوم به ساعت ۱۱ امروز، کیفیت هوا در شهرستان سرایان در وضعیت بسیار ناسالم و در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه و نهبندان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است.

وی بیان کرد: میزان غلظت ذرات معلق در برخی ساعات در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های بیرجند، سرایان و زیرکوه به پنج برابر حد مجاز رسید.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مردم در این شهرستان‌ها به‌ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند، سایرین نیز در صورت ضرورت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از منزل خارج شوند و فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را حتی‌المقدور کاهش دهند.

وی اظهار داشت: میزان پاکی و ناسالم بودن یک روز براساس شاخصی با نام AQI سنجیده می‌شود که این شاخص نیز دارای محدوده از صفر تا بالای ۳۰۰ است.

حاتمی گفت: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد، آن محدوده پاک است، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم و قابل قبول را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود که برای گروه‌های حساس در این محدوده قرار گرفتن ضرر دارد.

وی افزود: به علاوه محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده محدوده خطرناک است.

پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده است.

وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک که از اواخر هفته گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد بنابر اعلام اداره کل هواشناسی تا پایان هفته جاری نیز ادامه دارد و در برخی نقاط با طوفان همراه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha