دانشنامه حقوق بشر اسلامی تدوین می‌شود 

تهران - ایرنا - معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به غفلت عامدانه از سازوکارهای حقوق بشر در عرصه بین المللی و برخوردهای دوگانه غرب با این موضوع گفت: دانشنامه حقوق بشر اسلامی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی روز یکشنبه در نشست پنج جانبه تفاهم نامه حقوق بشر اسلامی، افزود: حقوق بشر اسلامی موضوع مهمی است که در عرصه‌های بین‌المللی از آن غفلت شده است و اگرچه حقوق بشر از قرن ۲۰ در قالب اسناد بین المللی مطرح شده اما واقعیت این است که حقوق بشر کالای غربی و نوین نیست بلکه ریشه در ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام دارد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه پنج جانبه برای حقوق بشر اسلامی اظهارداشت: با تجمیع ظرفیت های موجود باید دستاوردها و آموزه‌های دین مبین اسلام را عرصه جهانی تبیین کنیم.

غریب آبادی اضافه کرد: حقوق بشر و دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان جهان مورد غفلت واقع شده و اتخاذ رویکردهای دوگانه در حقوق بشر پذیرفته نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در راستای مفهوم سازی و هنجارسازی مفاهیم حقوق بشر اسلامی باید اقدام کنیم و البته این موضوع به معنای مخالفت با حقوق بشر کنونی که ما نیز عضو برخی از معاندان آن هستیم، نیست بلکه مفهوم قوی و دقیق این است که توجه ویژه‌ای به مفاهیم حقوق بشر اسلامی شود تا دستاوردهای اسلام در این حوزه را برای افکار عمومی و رسانه‌های بین المللی تبیین کنیم.

وی با اشاره به تدوین دانشنامه حقوق بشر اسلامی ادامه داد: تدوین این دایره المعارف اقدام مهم برای کشورهای اسلامی است و قابلیت ترجمه برای کشورهای دیگر را دارد تا زمانی که صحبت از حقوق بشر اسلامی می‌شود همگان بدانند از چه سخن می‌گوییم.
غریب آبادی با اشاره به ضرورت دفاع از حقوق مسلمانان اضافه کرد: متاسفانه از این مهم از سوی سازوکارهای حقوق بشر غفلت شده است و ما شاهد رویکردهای تبعیض آمیز از سوی نهادهای بین المللی هستیم که به عنوان نمونه راجع به مهاجران و پناهندگان چطور برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمینه حمایت از حقوق مسلمانان، هیچ مجمع بین‌المللی به جز سازمان همکاری‌های اسلامی که به نوعی در میان آنها تشتت آراء شده است، وجود ندارد و البته این دفاع ضرورتی ندارد که از سوی سازوکارهای دولتی باشد بلکه سازوکارهای غیر دولتی و سمن ها نیز در این زمینه به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای می‌توانند فعالیت کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تاکید کرد: لازم است نقض حقوق مسلمانان به گوش سازمان‌های بین‌المللی رسانده شود.

غریب آبادی گفت: ما مخالف سیاسی کردن مفهوم حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن هستیم و صرف دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان جهان مدنظر است.

دفاع از انسان و حقوق بشر سرلوحه همه آموزه های اسلامی است 

آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) دفاع از انسان و حقوق بشر سرلوحه همه آموزه های اسلامی دانست و گفت: کرامت همه جانبه مورد تاکید اسلام است و برخی از این واژگان استفاده می کنند و با ابزارهای فریبنده به مطامع خود دست می‌یابند.

رمضانی حقوق بشر را موضوعی فراقوه ای دانست و با اشاره به تفاهم نامه امروز اظهارداشت: این تفاهم نامه پنج جانبه با رویکرد آموزشی و پژوهشی می تواند با ادبیات بین المللی تلاش های جدی برای معرفی حقوق بشر اسلامی داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: متاسفانه امروز در جهان با مفاهیمی از جمله اسلام ستیزی و شیعه هراسی مواجه هستیم و مسلمانان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و مقاومت و دفاع از حقوق انسان و مقابله با نظام سلطه با حکم عقل، فطرت و وجدان بشری است.

رمضانی با اشاره به عدم اقدام به موقع سازمان های  بین المللی در وقایعی مانند یمن و افغانستان از اقدام عربستان در اعدام ۸۱ نفر که ۴۱ نفر از آنها از شیعیان بودند انتقاد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: متاسفانه نهادهای بین المللی در وقایع دلخراش گاهی فقط ابراز نگرانی می کنند و بس اما لازم است از این جنایات جلوگیری شود.

رمضانی تصریح کرد: دین مبین اسلام برای انتشار رحمت ر جهان آمده است و اسلام می تواند نرم افزار تمدن اسلامی باشد. 

ضرورت تولید ادبیات حقوق بشر اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن محکومیت صریح اقدام عربستان سعودی در اعدام ۸۱ نفر افزود: این اقدام صریح علیه مسالمت جویی است.

وی اظهارداشت: حقوق بشر اسلامی مبتنی بر آموزه های دین اسلام برای دفاع از همه مردم جهان به ویژه مظلومان دنیا است و باید تلاش کنیم با تولید ادبیات در حوزه حقوق بشر اسلامی تفاوت ها و تمایزهای دین مبین اسلام برای بشریت را معرفی کنیم.

ایمانی پور گفت: توانمندسازی مسلمانان برای دفاع از حقوق خود، تعیین ظرفیت های حقوقی در قالب فعالیت سازمان های مردمی، ترویج مطالبه گری از جمله اهداف تفاهم نامه حقوق بشر اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: باید مطالبه گری خود را در مقابل این روزکردهای دو گانه ای که غرب در مقابل مفاهیم حقوق بشر دارد آغاز کنیم و بپرسیم که چرا اقلیت ها در کشورهای مدعی حقوق بشر از حقوق ابتدایی خود برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: چرا باید یهودی ستیزی جرم انگاری شود اما برای اسلام ستیزی مبانی حقوقی وجود نداشته باشد، زیرا وقتی یهودی ستیزی جرم است حتما اسلام ستیری نیز جرم محسوب می شود.

حقوق بشر در دنیای غرب نقاب خوش رنگ و لعابی بیش نیست 

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بنیاد حقوق بشر اسلامی بر مبنای خلافت الهی تدوین شده زیرا انسان خلیفه خدا و دارای کرامت و شرافتی است که خداوند هستی عالم را در تملک انسان ها در آورده است.

وی ادامه داد: انسان کامل خلیفه خداوند است و کرامت مطلق دارد و دارای حقوق و وظایف است.

شهریاری اضافه کرد: حقوق بشر بدون بنیاد در دنیای غرب براساس اجماع عقلایی شکل گرفته و بی بنیادی حقوق بشر در نگاه غربی موجب شده است  تا از آن استفاده ابزاری شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: حقوق بشر در دنیای غرب نقاب خوش رنگ و لعابی بیش نیست و پشت آن لیبرالیسم فردگرایانه است که محور ارزش های دنیای غرب محسوب می شود و حتی دنیای غرب وقتی پای منفعت و سودجویی به میان بیاید به این موضوع هم اعتقادی ندارد.

شهریاری اضافه کرد: بشریت امروز نیازمند حقوق بشر اسلام بنیاد است و چهره کریه سودانگاری غرب باعث شده تا از هر ابزاری حتی حقوق بشر برای منفعت خود استفاده کند.

برخوردهای دو گانه جوامع غربی با مقوله حقوق بشر 

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی نیز در این نشست گفت: اهتمام اسلام به حقوق و کرامت سلام و تکریم بنی آدم از نکاتی است که امروز که بیش از هر زمان دیگری از حقوق بشر سخن گفته می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر محترم شمردن جان انسان ها افزود: همه انسان ها از کرامت ذاتی برخوردارند و این کرامت در نظام حقوق اسلام تبلوریافته است.

عباسی اظهارداشت: انسان در نگاه انسان ارزشمند است تا آنجا که جان یک انسان بی گناه را با همه انسان ها برابر می داد.

رئیس جامعه المصطفی اضافه کرد: حقوق بشرباید در ابعاد فکری، معرفتی و نظری مورد توجه قرار گیرد و از بعد عملی نیز حامی مظلومان باشد.

وی با اشاره به برخوردهای دو گانه جوامع غربی با مقوله حقوق بشر افزود: به نام دفاع از انسان اقداماتی انجام می دهند این در حالی است که در مقابل برخی بی عدالتی ها، ظلم ها و جنایات سکوت می‌کنند و این رفتارها تبعیض آمیز است.

به گزارش ایرنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد حقوق بشر، مجمع جهانی اهل‌ بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی (ص) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha