بسطامی‌ها پس از ٢ سال با کاروان جشن «شالی نو ، مالی نو» به استقبال بهار می‌روند

شاهرود- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام گفت: در آستانه بهار گروه مردمی «بهار بسطام» پس از ۲سال وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، در این شهر نمونه گردشگری آیین سنتی و نشاط بخش «شالی نو، مالی نو» برپا می‌شود.

به گزارش ایرنا ،احسان احمدی عصر یکشنبه به خبرنگاران افزود: با بهبود شرایط کرونا در کشور، سنت دیرینه کاروان شادی خیریه با عنوان «شالی نو، مالی نو» درشهرعارف نامی بایزید بسطامی و امام زاده محمد (ع)  به راه خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه  مراسم «شالی نو مالی نو» یا به تعبیری دیگر «سالی نو مالی نو» از سنت‌های نشاط انگیز مردم بسطام در نوروز است که سال ها به فراموشی سپرده شده بود، ادامه داد: در قالب این آیین از حدود بیست روز مانده به عید، جوانان  و نوجوانان با ریش سفیدان گروه‌های چند نفری تشکیل می دهند

وی تاکید کرد:این گروه ها  هر شب در کوچه‌ها به راه افتاده و به هر خانه که می‌رسند با خواندن اشعار مذهبی و ملی فرا رسیدن نوروز را به اهالی آن خانه مژده می‌دهند.

احمدی با بیان اینکه خانواده‌ها نیز با مبلغی پول به عنوان عیدی ، شیرینی یا آجیل به این گروه‌ها مژدگانی می‌دهند، افزود: اعضای گروه در پایان مراسم پول و خوراکی را به نسبت بین خود تقسیم می‌ نمایند .

عضو شورای شهر نمونه گردشگری بسطام گفت: سال های اخیر، با هماهنگی امام جمعه هدایای دریافتی بین نیازمندان توزیع می شود.

احمدی با بیان اینکه امسال این مراسم به پاسداشت احیای فرهنگ بخشش و نوع‌ دوستی و زنده نگه داشتن آیین‌های کهن نوروزی، در این شهر دوباره احیا شد، ابراز داشت: یک تک‌خوان اشعاری را با صدای بلند می‌خواند و در پایان هر بند مردم به صورت دسته جمعی  «شالی نو مالی نو، عید شما مبارک، صد سلام و صد علیک، صاحب‌خانه سلام علیک» می گویند.

عضو شورای شهر نمونه گردشگری بسطام افزود:  اجرای ۲ شب کاروان جشن و شادی، نمایش  محیطی، این رویداد سنتی پس از نماز جمعه ۲۷ اسفند ماه در محل برگزاری نماز جمعه بسطام نیز برگزار خواهد شد.

احمدی اظهار داشت: مقارن با روز میلاد امام زمان (عج) هدایای جمع آوری شده توسط موسسه خیریه امام سجاد(ع) پیش از نوروز، بین نیازمندان منطقه توزیع می شود.

 وی تاکید کرد: این مراسم سنتی  یادآور ترویج فرهنگ ایثار و نوع‌دوستی مردم این خطه از ایران اسلامی است که نشاط اجتماعی بیشتر را به دنبال دارد.

احمدی با پیگیری‌های مسوولان محلی و اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود مقدمات ثبت ملی این آیین کهن انجام خواهد شد.

این حرکت مردمی با همت گروه جوانان بهار بسطام و حمایت نهاد امام جمعه، شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام و هم چنین اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود برگزارخواهد شد.

شهرستان های شاهرود و میامی در شرق استان سمنان دارای مناطق نمونه و روستای های هدف گردشگری متعددی هستند .

بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای های ایران ، جنگل ابر ، منطقه تفریحی آبشار ،جنگل کالپوش ،روستای هدف گردشگری قلعه بالا در این شهرستان ها قرار دارد.

از مجموع ۴۰ اقامتگاه بومگردی استان سمنان ، ۱۵ مورد در شهرستان شاهرود قرار دارد.
شهرستان شاهرود دارای ۱۴۸ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، ۶۳ اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، ۷۳ تپه تاریخی و ۱۱ اثر معنوی است.
در تعطیلات نوروز گذشته بیش از ۱۶۰ هزار نفر از جاذبه های شهرستان شاهرود دیدن کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha