آستان قدس رضوی برای تبدیل سرخس به الگوی کشاورزی مدرن و پیشران صادرات تلاش می‌کند

مشهد- ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس گفت: تولیت این آستان اهتمام ویژه‌ای نسبت به این شهرستان دارند و یکی از مأموریت‌های آستان قدس، خدمت شایسته به مردم این منطقه و توسعه متوازن آن در مسیر تبدیل شدن به الگوی کشاورزی مدرن و پیشران صادرات در کشور خواهد بود.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، مالک رحمتی در مراسم افتتاح پنج پروژه این آستان در سرخس که با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد ریالی آستان قدس رضوی به بهره‌برداری رسیده است، افزود: رشد و توسعه سرخس از دغدغه‌های جدی تولیت آستان قدس است، زیرا شهرستان سرخس از چندین جهت مهم است، نخست این‌که اراضی این شهر وقف بوده و شهر امام رضا(ع) محسوب می‌شود و یقیناً همه کسانی که در این شهر خدمت‌رسانی می‌کنند، جزء خادمان امام رضا(ع) هستند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده در آستان قدس رضوی و تلاش‌های صورت گرفته، این شهرستان در مسیر یک توسعه متوازن قرار گرفته و خوشبختانه بسترهای لازم برای این توسعه فراهم شده است.

 قائم مقام تولیت آستان قدس اظهار داشت: خود را ملزم می‌دانیم مسیر رشد و توسعه شهرستان سرخس را به نتیجه برسانیم و در این راه قطعاً حل مشکلاتی کلانی مانند اشتغال و بیکاری نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی است و آستان قدس نیز برای تأمین امکانات و زیرساخت‌های آن از هیچ خدمت و تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی همچنین گفت: یکی از کارهای بزرگی که در دو سال اخیر اتفاق افتاده، به کارگیری مدیران قوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است، چرا که باور داریم این منطقه می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی با ارزش و صادراتی کشور پیشران باشد.

رحمتی احداث جاده ترانزیتی به طول ۱۳ کیلومتر و بیش از ۱۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط آستان قدس رضوی را از اقدامات تأثیرگذار در تحقق این هدف برشمرد و افزود: فرودگاه سرخس نیز با آخرین استاندارها آماده شده است و به‌زودی شاهد پروازهای پایدار در این شهرستان خواهیم بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، ادامه داد:  همچنین هوشمندانه‌ترین و پیشرفته‌ترین دانش روز را در عرصه کشاورزی مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در سرخس با مشارکت بخش خصوصی به اجرا گذاشته که در همین راستا ۱۰۰ هکتار باغ پیشرفته گردوی گرمسیری را احداث کرده است و در افق سه ساله به بیش از هزار هکتار خواهد رسید.

رحمتی تصریح کرد: این اقدام در واقع مدلی از مشارکت با بخش خصوصی است که در آن آب، زمین و الگوی علمی از آستان قدس رضوی و مشارکت از مردم است و امیدواریم در این مشارکت، همه مردم سرخس در استفاده بهیه از آب و اصلاح الگوی کشت، از علم روز و نظرات متخصصان استفاده کرده و ضمن مدیریت منابع آبی، بهره‌وری اراضی کشاورزی را افزایش دهند تا شاهد رشد و توسعه کشاورزی دانش محور در این شهرستان باشیم.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه ورزشی ۱۸۰۰ متری در این شهرستان نیز گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ آستان قدس رضوی نیز منابع لازم برای ساخت یک مجموعه ورزشی دیگر در شهرستان در نظر گرفته شده است و ظرف ۶ ماه آینده شاهد احداث آن خواهیم بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین ساخت مسکن برای زوج‌های جوان، از دیگر برنامه‌های ما برای توسعه این شهرستان است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: شهرستان سرخس جزو شهرهای کمتر توسعه یافته است و نرخ بیکاری زیادی دارد، در همین راستا هر مجموعه مردمی و خیریه‌ای که قصد داشته باشد در این منطقه، خدمت فرهنگی و علمی رایگان به مردم ارائه دهد، آستان قدس رضوی زمین مورد نیاز را با رعایت حدود شرعی در اختیار آنان قرار می‌دهد.

رحمتی بیان کرد: آستان قدس رضوی خود را ملزم به خدمت در سرخس می‌داند و در همین راستا باید اقتصاد این شهرستان را با رویکرد «اقتصاد مقاومتی» که مطالبه مقام معظم رهبری و از دغدغه‌های آستان قدس رضوی است، تقویت کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تمامی ظرفیت‌های لازم و منابعی همچون نفت، گاز، زمین، آب و نیروی جوان در این منطقه فراهم است و  اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید در کنار این طرفیت‌ها، از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در این منطقه استقبال و بسترهای حضور آن‌ها را فراهم کنیم.

 وی با بیان اینکه باید مشکلات مردم را به دست خود مردم و مشارکت آن‌ها حل کنیم افزود: امروز خوشبختانه مسیر مشارکت‌های مردمی با حضور بخش خصوصی در کنار آستان قدس رضوی باز شده و ما معتقد هستیم وقتی با مردم مراوده می‌کنیم، مشکلات راحت‌تر و سریع‌تر بر طرف می‌شود.

وی اظهار داشت: آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین نهادهای اسلامی است که با محوریت مردمی اداره می‌شود، منشأ تمامی ظرفیت‌های مجموعه عظیم آستان قدس مردم هستند و در همین راستا، هم اکنون بیش از ۷۷ هزار خادم و ۱۱۶ هزار خادمیار در سراسر کشور به نام امام رضا(ع) و در عرصه‌های مختلف به مردم خدمت می‌کند.

رحمتی خاطرنشان کرد: مجموعه آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای است که از محل موقوفات مردم، با استفاده از توان مردم و برای خدمت به مردم فعالیت می‌کند و تمامی اقدامات و خدمات این مجموعه با حضور مردم و برای خود آن‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما هرچه داریم از اعتقاد و اعتماد مردم است و این مهم با اتحاد، همفکری، همبستگی و وحدت، حفظ و تقویت خواهد شد و با این رویکرد به‌زودی شاهد توسعه متوازن و همه جانبه سرخس خواهیم بود.

شهرستان سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد، از ناحیه شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha