مشکلات فرودگاه طبس پیگیری و رفع می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به موقعیت شهرستان طبس، وسعت و طولانی بودن مسیر دسترسی به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان، مشکلات فرودگاه این شهرستان با جذب اعتبارات از محل مدیریت بحران، پیگیری و رفع می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات فرودگاه‌های استان افزود: طراحی و اجرای برج مراقبت، تامین روشنایی باند فرودگاه، نصب سامانه رادار در کوه‌های شتری، ایجاد و نگهداری خط انتقال برق و بازگشایی و آسفالت مسیر دسترسی از جمله مسایل مربوط به فرودگاه طبس است.

وی با بیان اینکه طراحی و اجرای برج مراقبت توسط شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌شود اظهار داشت: تامین و روشنایی باند فرودگاه نیز اهمیت زیادی دارد که موضوع از طریق اداره کل مدیریت بحران استانداری در حال پیگیری است و از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های مربوط به فرودگاه طبس با اولویت در دستور کار قرار می‌گیرد، چون در شرایط وقوع حوادث و بحرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: این موارد در حوزه پیشگیری از بحران در دستور کار مدیریت بحران استانداری قرار دارد و تامین روشنایی باند فرودگاه اولویت نخست است.

عباس‌زاده درخصوص نصب سامانه رادار در کوه‌های شتری طبس گفت: در این خصوص اقدامات لازم برای اخذ مجوز توسط اداره کل فرودگاه‌های استان با پدافند هوایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان با توجه به بررسی‌های انجام شده رادار این فرودگاه با پدافند هوایی تداخل نداشته و در صورت اخذ مجوز توسط پدافند اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم از جمله بازگشایی راه دسترسی و آسفالت مسیر اجرا شود که بنابر اعلام اداره فرودگاه‌های استان در مجموع پنج کیلومتر نیاز به آسفالت دارد.

وی اظهار داشت: برای بازگشایی مسیر و آسفالت آن باید مکاتبه‌ای توسط اداره کل فرودگاه‌ها با سازمان مدیریت بحران یا معاونت عمرانی استانداری انجام تا موضوع به کمیسیون ماده ۲۳ ارجاع و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

عباس‌زاده افزود: تجهیز فرودگاه‌های استان شامل طبس و بیرجند به امکانات پرواز هواپیما در شب در حوزه مدیریت بحران برای استان خراسان جنوبی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا در شرایط اضطراری و بحرانی استفاده از ظرفیت فرودگاهی سریع‌ترین وسیله و امکان برای گروه‌های امداد و نجات محسوب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با دستور استاندار در زمینه پیگیری اجرای پروژه تامین روشنایی باند فرودگاه طبس توسط مدیریت بحران استان، مکاتبات لازم با شرکت فرودگاه‌های استان انجام شد.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه توسط اداره کل فرودگاه‌های استان اعلام شد که به سازمان مدیریت بحران ارسال شده است.

وی بیان کرد: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای این پروژه با توجه به نوع کابل‌کشی متفاوت آن ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده که پیگیر جذب اعتبار هستیم اما اگر رقمی پایین‌تر هم اختصاص یافت بهتر است پروژه توسط اداره کل فرودگاه‌ها آغاز شود.

عملیات ساخت فرودگاه طبس از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پروازهای فرودگاه ۲ سال پس از افتتاح رسمی و در سال ۱۳۷۴ برقرار شدند.

فرودگاه طبس از ابتدای تاسیس زیر نظر اداره فرودگاه‌های استان خراسان قرار داشت تا اینکه پس از تغییر در تقسمات کشوری، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به اداره کل فرودگاه‌های استان یزد منتقل شد. پایان فروردین سال ۱۳۹۲ با انتزاع شهرستان طبس از استان یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی، فرودگاه طبس در زیرمجموعه فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

این فرودگاه امکان پذیرش چهار فروند هواپیمای بدنه متوسط و کوچک به‌طور همزمان را دارد و از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه‌ها و سامانه‌های هوانوردی و نقش‌آفرینی در هدایت پروازهای عبوری یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب شرق کشور محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha