اجرای ۱۷۵ برنامه برای استقبال از زائران نوروزی در حرم مطهر رضوی

مشهد- ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ۱۷۵ برنامه با محور فرهنگی و تبلیغی در حرم مطهر امام رضا(ع) برای زائران نوروزی پیش‌بینی شده است.

مالک رحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با گسترش واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکلهای بهداشتی بعد از ۲ سال از شیوع کرونا و محرومیت از سفر هموطنان، پیش‌بینی حضور هشت تا ۱۰ میلیون زائر و مسافر در مشهد برای نوروز ۱۴۰۱ را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امسال ۱۷ میلیون ماسک بین زائران حرم مطهر رضوی توزیع شد، افزود: افزایش کیفیت خدمات به زئران و رفاه حال آنها مورد توجه ویژه قرار دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس اظهار داشت: یکی از نکات مورد توجه تولیت، نهادینه کردن برنامه محوری در آستان است و بر همین اساس سیاست‌های کلی آستان قدس تدوین و ابلاغ شد. همه بخشهای این آستان دارای برنامه سه ساله قابل سنجش کمی و کیفی هستند.

وی با اشاره به اینکه برنامه های علمی و فرهنگی در آستان قدس از اولویت جدی برخوردار است، افزود: تربیت شایسته‌ترین خادم برای بارگاه منور رضوی، ارائه بهترین خدمت در عرصه‌های مختلف و استقبال از بیشترین زائر داخلی و خارجی از جمله برنامه‌ها است. 

وی با بیان اینکه بنیاد کرامت رضوی توجه ویژه‌ای به زائران کم برخوردار دارد افزود: همه خدمات و فعالیت‌های آستان قدس از مردم برای مردم و به وسیله مردم است.

رحمتی گفت: افزایش بهره‌وری موقوفات و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی، توجه به مناطق کم برخوردار و همکاری برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد از جمله اقدامات مستمر است. چنانکه در همین راستا امسال برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در منطقه شهرک شهید رجایی اقدام کرده‌ایم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: افرادی که قصد ارائه خدمات رایگان در زمینه فرهنگی، آموزشی و بهداشتی دارند، می توانند در حاشیه شهر و مناطقی که اراضی موقوفه آستان قدس با زمینه کاربری شهری موجود است،  فعالیت‌های خود را ارائه کنند که در این خصوص زمین‌های خود را ۴۹ ساله در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی تلاش برای افزایش شفافیت در عملکرد را از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: برای ورود به بازار سرمایه و ثبت شرکت ها نیز اقدام می‌کنیم تا از ظرفیت بازار سرمایه جهت رشد و توسعه نیز بهره‌مند شویم.

قائم مقام تولیت آستان قدس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات بنیاد بهره‌وری موقوفات در مورد شرکتهای دانش بنیان گفت:  کمک به موسسات دانش بنیان و صنایع پیشرفته در ذیل اقتصاد مقاومتی از مسائل مورد توجه است که در چهار مرحله کمک برای طراحی ایده، تولید آزمایشی، تولید انبوه و تجاری‌سازی و تبدیل به شرکت دائمی صورت می گیرد و در سال آتی این حمایتها گسترده‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان امانت‌دار هستیم و در همه مسائل حدود شرعی موقوفات را مد نظر داریم. در اراضی داخل شهر  آماده جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم و یک میلیون و ۳۵۰ هزار متر مربع زمین پروانه‌دار آماده مشارکت برای مردم است.

برنامه‌های تحویل سال در حرم مطهر رضوی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز گفت: برنامه ویژه  آغاز سال نو در حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۴ روز  ۲۹ اسفند تا یک ساعت بعد از سال تحویل برگزار خواهد شد که برای خیابان‌های اطراف حرم نیز برای پوشش صوت و تصویر برنامه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

مصطفی فیضی افزود: برای رفاه حال زائران به تازگی چهار وضوخانه جدید در رواقهای حرم مطهر به بهره برداری رسید. پارکینگ خدام حرم مطهر نیز تا جایی که توانستیم برای زائران اختصاص دادیم اما با توجه به جمعیت زیاد زائران از دستگاههای مسوول می‌خواهیم برای تامین پارکینگ زائران اقدام اساسی انجام دهند.

به گفته وی، هر زمینی که وجود داشته باشد، در دوره‌های مختلف در اختیار زائران قرار خواهیم داد.

همکاری ۱۱۶ هزار خادمیار رضوی

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی نیز گفت:  ۱۱۶ هزار خادمیار رضوی در کشور فعالیت دارند که از طریق این خادمیاران و کانونهای خدمت رضوی امسال ۸۸۸ هزار بسته معیشتی توزیع شد .

محمد حسین استاد آقا با بیان اینکه توزیع بسته معیشتی یک کار موقت است، افزود: تولیت آستان قدس بر توانمندسازی نیازمندان تاکید دارد و بر همین اساس اشتغالزایی به صورت جدی مورد نظر است.

وی اظهار داشت: اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار با همکاری میراث فرهنگی در هشت استان در حال اجرا است و موضوع مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار در سال آینده توسعه خواهد یافت.

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی گفت: در خصوص بهداشت و سلامت نیز امسال با همکاری ستاد حاشیه شهر چهار دستگاه اتوبوس سیار بیمارستانی به مناطق هدف اعزام و خدمات رایگان ارائه کردیم و همچنین تهیه و توزیع پنج هزار تسهیلات جهیزیه نیز انجام شده است.

 وی اظهار داشت: مرکز امور بانوان و خانواده نیز ۲ کار شاخص انجام داده است که از جمله آنها دومین رویداد شکوه مادری است که پارسال ۶ هزار و ۲۰۰ نفر و امسال ۲۸ هزار نفر ثبت نام کردند. همچنین زندگی به سبک رضوی دیگر اقدامی است که توسط مرکز بانوان از  سه سال پیش شروع شده و اکنون ۵۰ هزار نوع مزدوج تحت پوشش آموزش‌های لازم قرار دارند. طبق بررسیها نرخ طلاق در این افراد کمتر از۲ درصد و بسیار کمتر از میانگین کشوری است.

استاد آقا گفت: آزادی زنان زندانی جرائم غیر عمد از دیگر برنامه‌هایی است که توسط این بنیاد در حال انجام است. در آستانه نیمه شعبان ۱۸ نفر آزاد خواهند شد. در یک اتفاق جالب کانون خادمیاران ما در تهران ۳۰ میلیون تومان برای آزادی یک زندانی غیرعمد جمع آوری کردند و به قید قرعه قرار شد یک نفر انتخاب شود و قرعه به نام یک زندانی مسیحی افتاد.

وی تصریح کرد: در ملاقاتی که با این زندانی مسیحی انجام شد بیان کرد که به امام هشتم(ع) علاقه داشته و از این اینکه آن حضرت به او عنایت کردند، بسیار خوشحال بود.

 وی اظهار داشت: مشاوره رایگان در باب الهادی، فعالیت ۲۱ مجتمع پذیرایی از زائران در هفت استان، بهره برداری از زائرسرای میرجاوه با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال و ارائه خدمت به زائران در زائرشهر و زائرسرای رضوی از دیگر اقدامات بنیاد کرامت رضوی به شمار می رود.

وی، موضوع زیارت اولی ها را از دیگر اقدامات بنیاد کرامت برشمرد و گفت: از سال ۹۶ تاکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار زائر اولی از نقاط مختلف کشور به صورت رایگان به مشهد مشرف شده اند که به مدت سه روز در این کلانشهر حضور داشتند.

استادآقا افزود: امسال برای حمایت از نیازمندان ۱۰۰ میلیارد ریال و برای اشتغالزایی در حاشیه شهر مشهد ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی از توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی در حاشیه شهر خبر داد و گفت: همچنین ۱۳۶ محله محروم در استان شناسایی شده است که ۸۰ محله در مشهد است، هم اینک هشت محله محروم مشهد به عنوان طرح آزمایشی انتخاب شده است و آستان قدس هم برای بهبود وضعیت این محلات با سایر دستگاهها همکاری می‌کند. 

برگزاری نمایشگاه کتاب

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز گفت: این سازمان، نمایشگاهی را در ایام نوروز با عنوان ایستگاه بهار زندگی در مسیر پیاده راه آیت‌الله طبسی حرم مطهر رضوی راه‌اندازی می‌کند.

عبدالحمید طالبی افزود: همچنین گذر فرهنگ و ادب با محوریت عرضه محصولات فرهنگی در ضلع باب الجواد(ع) و برپایی نمایشگاه کتاب در ۸ نقطه از حرم مطهر رضوی در ایام نوروز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: طرح ایجاد مرکز نوآوری با هدف کمک به حمایت از استعدادها و دانشگاهی در سازمان علمی فرهنگی در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha