بهره‌مندی ۶۰۰ متخصص غیرایرانی از حمایت‌های اکوسیستم دانش بنیان ایران

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تا کنون بیش از ۶۰۰ نفر از متخصصان و نخبگان غیر ایرانی در برنامه همکاری با نخبگان غیر ایرانی در داخل کشور حمایت شده اند و اقامت پنج ساله گرفته اند.

سورنا ستاری روز دوشنبه در آیین تقدیر از پایگاه های میزبان برتر در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور،‌ در پاسخ به سوال خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص همکاری با نخبگان غیرایرانی گفت: از حدود دو سال پیش این موضوع را شروع کردیم. ساختارهایی ایجاد شده که به این افراد اقامت سه تا پنج سال اعطا و کمک شود در اکوسیستم ایران به خصوص اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ایران مشغول فعالیت شوند و اشتغال آفرینی کنند.

معاون علمی و فناوری که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: فرهنگ جدیدی باید در داخل کشور توسعه داده شود، اصولا کشور ما مهاجر پذیر نیست. در طول تاریخ کشور چند هزار نفر تابعیت ایران گرفته اند، ضوابط و قوانینی که در داخل کشور وجود دارد خیلی متمایل به بحث مهاجرپذیری نیست، برعکس بسیاری از کشورها که بخش عمده ای از نیروی انسانی آنها را نیروی انسانی مهاجر تامین می کنند.

وی تاکید کرد: متخصصان بسیار خوبی در بین دانشجویان غیر ایرانی که تقریبا به مرز ۱۰۰ هزار نفر می رسد، هستند. این آمار هم آمار مساله داری است، ما همیشه وقتی به آمار می رسیم مشکلات خیلی زیادی داریم.

ستاری ادامه داد:‌ در بین این ها افراد بسیار مستعدی وجود دارند، از نفر اول المپیاد تا متخصص مغز و اعصاب و رشته پزشکی که در داخل ایران زندگی می کنند، اما نمی توانند از کمترین حقوق داخلی و تابعیت از قبیل اقامت سه تا پنج سال برخوردار شوند.

وی گفت: رویکرد جدیدی در چند سال اخیر با کمک وزارت کشور پیاده سازی و توسعه پیدا کرده است. در این زمینه بخشی بحث سرمایه گذاری است، اما یک بخش نخبگان خارجی است که در داخل ایران هستند و باید حمایت شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر بسیاری از این افراد استارتاپ هایی دارند که تعداد زیادی ایرانی در آنها مشغول به کار کرده اند. این ساختار توسعه داده شده و هر سال فرهنگ آن بیشتر می شود. در چند ماه اخیر با حضور دولت جدید روی آن به خوبی کار می شود و تعداد افراد بهره مند از این برنامه افزایش می یابد. تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از کسانی که واجد شرایط بوده اند، اقامت پنج ساله گرفته اند.

به گزارش ایرنا، ۱۰ پایگاه میزبان برتر در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که نقشی موثر در جذب نخبگان ایرانی خارج کشور داشته اند،‌ امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی و تقدیر شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha