تمایل فنلاندی‌ها به عضویت در ناتو افزایش یافته است

تهران – ایرنا – همزمان با جنگ اوکراین و احساس خطر برخی کشورهای اروپایی به ویژه در شمال و شرق این قاره، تمایل مردم این کشورها برای ملحق شدن کشورشان به ائتلاف نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) افزایش یافته است.

 به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد بر اساس نظرسنجی شبکه ملی فنلاند، با وجود سکوت مقامات عالی این کشور، تعداد بیشتری از مردم این شبه جزیره متمایل به عضویت کشورشان در ائتلاف ناتو شده اند.

در نظرسنجی جدیدی که توسط شبکه ملی Yle فنلاند انجام شده، ۶۲ درصد از فنلاندی‌ها گفته‌اند که طرفدار درخواست کشورشان برای عضویت در ناتو هستند، که افزایش معناداری محسوب می شود.

این نتیجه نشان دهنده جهش ۹ درصدی نسبت به آخرین نظرسنجی است که هفته اول اسفندماه برگزار شد. این اولین باری بود که اکثریت پاسخ دهندگان از ناتو حمایت کردند.

در مقابل، تنها ۱۶ درصد مخالف پیوستن به ناتو بودند که نسبت به نظرسنجی قبلی ۲۸ درصد کاهش داشت.

بنا به گزارش اسپوتنیک، پیش بینی می شود درخواست کشور همسایه فنلاند، سوئد برای عضویت در ناتو، عدد اخیر را به ۷۷ درصد برساند. و اتخاذ موضعی مثبت از سوی رهبران سیاسی فنلاند، حمایت را به ۷۴ درصد افزایش می دهد.

در آخرین نظرسنجی شبکه Yle در سال ۲۰۱۷ فقط ۲۱ درصد موافق ناتو بودند.

در حال حاضر، وزارت دفاع فنلاند در حال تهیه گزارشی در مورد جوانب مثبت و منفی عضویت در ناتو است و انتظار می‌رود که پارلمان پس از آن در این زمینه نظر بدهد.

در مقابل، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ریاست این ائتلاف را بر عهده داشت، اظهار نظر کرد که در حال حاضر زمان استفاده از "پنجره فرصت" برای پیوستن به ناتو از سوی فنلاند و سوئد است. فوگ راسموسن در توئیتی نوشت: ناتو آماده استقبال از فنلاند و سوئد است. از نظر من درخواست فنلاند و سوئد می تواند یک شبه تایید شود.

روسیه هشدار داد که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند  این اقدام «عواقب سیاسی و نظامی» به همراه خواهد داشت. اگرچه در سال‌های اخیر این دو کشور شمال اروپا با حضور در رزمایش‌های مشترک و عملیات‌های خارج از کشور به ناتو نزدیک‌تر شده‌اند.

علیرغم افزایش اخیر گرایش به  ناتو در میان عموم مردم، سیاستمداران فنلاند رویکرد محتاطانه‌تری را دنبال می‌کنند. رئیس‌جمهور این کشور، سائولی نینیستو و نخست‌وزیرش سانا مارین، از ابراز نظر در جهت مخالف یا موافق ناتو خودداری می‌کنند. اما آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند، آشکارا می گوید اکنون زمان مناسبی برای پیوستن به ناتو نیست.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha