۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 84685266
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رییس میراث‌فرهنگی شاهرود: نماسازی در حریم برج و باروی بسطام تخلف است

شاهرود - ایرنا - رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود با بیان اینکه نماسازی در حریم برج و باروی بسطام تخلف است، گفت: نماسازی انجام شده بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی است.

به‌گزارش ایرنا، حمیدرضا حسنی روز سه شنبه به رسانه ها افزود: نماسازی ملک واقع در حریم برج و باروی تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام تخلف است.

وی با بیان اینکه بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، ابرازداشت: با وجود اعلام حریم و ضوابط این اثر تاریخی، برای این نماسازی از اداره میراث‌فرهنگی شاهرود استعلام گرفته نشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود اظهار داشت: بر این اساس موضوع تغییر نما از طریق مراجع قانونی در دست اقدام و پیگیری است.

حسنی با بیان اینکه باید توجه مردم و مسوولان به حفظ حریم آثار تاریخی بسطام بیشتر باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه به‌تازگی مجموعه تاریخی بسطام در فهرست میراث جهان اسلام به ثبت رسیده و درصدد ثبت این مجموعه تاریخی در فهرست یونسکو هستیم، نیاز است به ملاحظات حفظ حریم این مجموعه و برج و باروی بسطام توجه بیشتری شود.

مجموعه تاریخی بسطام واقع در مرکز این شهر در شمال شاهرود شامل بخش هایی چون امامزاده محمد (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، خانقاه یا صومعه بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد جامع بسطام، منار بسطام، گنبد غازان خان، دالان و ایوان الجایتو ، برج کاشانه و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف نامی قرن دوم و سوم هجری است اما بقعه این عارف به همراه آرامگاه امامزاده محمد (ع) در قرن هشتم به دستور غازان خان ساخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha