۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 84687408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کش و قوس‌های سیاسی در پاکستان، حزب حاکم و اپوزیسیون به کدام سو می‌روند؟

تهران - ایرنا - در طول یک ماه گذشته جدال سیاسی در پاکستان میان دولت و مخالفان وارد مرحله‌ای جدید شد، حزب حاکم از دست برتر خود برای غلبه بر بحران ساختگی توسط مخالفان خبر می‌دهد درحالی که رهبران مخالفان دولت مدعی شکستن اکثریت حزب حاکم در مجلس و حتی به نتیجه رساندن طرح عدم اعتماد به نخست وزیر هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جدال بین دولت «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان و جبهه مشترک اپوزیسیون موسوم به «جنبش دموکراتیک پاکستان» درحالی به اوج خود رسیده که هر کدام از طرفین از جایگاه برتر خود برای غلبه بر بحران فعلی خود می‌گویند.

«آصف علی زرداری» رئیس جمهوری پیشین و رهبر حزب مردم و «نواز شریف» نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مسلم لیگ نواز که طی ۲ سال گذشته در لندن بسر می‌برد، این روزها پشتیبان قوی جبهه مشترک اپوزیسیون هستند و بر وجه مشترک خود یعنی مقابله با دولت عمران‌خان تاکید می‌کنند.

عمران‌خان مصمم به ادامه فعالیت دولت فعلی پاکستان، شکست طرح عدم اعتماد علیه خود در مجلس ملی و بستن راه پیروزی برای احزاب مخالف در انتخابات آتی این کشور است.

این درحالی است که رهبران جبهه دموکراتیک پاکستان متشکل از حزب مسلم لیگ نواز، جمعیت علمای اسلام، حزب مردم، حزب ملی عوام و برخی دیگر از جناح‌های سیاسی دو ایالت خیبرپختونخوا و بلوچستان مدعی متقاعد کردن احزاب ائتلافی دولت برای پیوستن به طرح ارائه عدم اعتماد به نخست وزیر هستند و حتی راه‌اندازی یک تظاهرات سراسری از تمام منطقه پاکستان به مقصد اسلام‌آباد را نهایی کرده اند.

مولانا «فضل الرحمان» رهبر جبهه دموکراتیک پاکستان و همزمان رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان شب گذشته طی کنفرانس خبری مشترک با سایر رهبران اپوزیسیون اعلام کرد: تظاهرات بزرگ علیه دولت ۵ فروردین در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد سپس این تظاهرات تبدیل به "تحصن" شده و تا کنار زدن دولت عمران‌خان ادامه خواهد یافت.

کش و قوس‌های سیاسی در پاکستان، حزب حاکم و اپوزیسیون به کدام سو می‌روند؟

وی که در کنار رهبران حزب مردم و مسلم لیگ نواز از سوی دولت عمران‌خان متهم به اختلاس‌های بزرگ و ایجاد هرج و مرج در پاکستان هستند، افزود: احزاب متحد دولت نیز گرایش به اهداف و دیدگاه‌ جبهه مشترک اپوزیسیون دارند و ما اطمینان داریم که برای کمک به وضعیت مردم و اقتصاد کشور موفق به خاتمه دادن به کار دولت عمران‌خان خواهیم شد.

نخست وزیر پاکستان و رهبران حزب "تحریک انصاف" به عنوان حزب حاکم این کشور این روزها دیدارهای متعددی را با رهبران احزاب ائتلافی خود انجام داده و خواستار تضمین و اطمینان نسبت به تداوم همیاری و ائتلاف این گروه‌ها برای ادامه فعالیت دولت و غلبه بر بحران سیاسی ناشی از یکپارچگی رهبران اپوزیسیون هستند.

عمران‌خان در تازه‌ترین اظهارات خود درباره مشارکت جناح مخالف برای ارائه طرح عدم اعتماد به نخست وزیر در پارلمان پاکستان گفت: اپوزیسیون در تله‌ای که خود درست کرده بود گرفتار شده و تا روزهای آینده با ناکامی طرح عدم اعتماد دروازه انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ نیز به سوی احزاب مخالف بسته خواهد شد.

همزمان تماس رهبران جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان با سران احزاب متحد با دولت به ویژه حزب "مسلم لیگ قائد" افزایش یافته و از طرفی اختلافات درون حزبی در حزب حاکم پاکستان نیز باعث شد تا جناح مخالف به دیدار و مذاکره با نمایندگان ناراضی حزب عمران‌خان روی آورند.

کش و قوس‌های سیاسی در پاکستان، حزب حاکم و اپوزیسیون به کدام سو می‌روند؟

**هشدار دولت پاکستان به دست‌های خارجی برای ایجاد بی‌ثباتی در کشور

مقام های پاکستان از جمله نخست وزیر در واکنش به ارائه طرح عدم اعتماد توسط اپوزیسیون در مجلس، معتقدند که رهبران مخالف درصدد ایجاد نابسامانی در کشور هستند.

آنان احزاب مخالف را به مشارکت با عناصر خارجی برای ایجاد هرج و مرج در پاکستان متهم و افشا ساختند که برخی کشورها نمی‌خواهند ثبات در پاکستان باشد و یک توطئه برای تخریب فضای صلح و ثبات در کشور در جریان است.

نخست وزیر پاکستان از آمادگی دولت متبوعش برای مقابله با اپوزیسیون سخن‌ گفت و اظهار داشت: چشم‌پوشی از پرونده‌های فساد رهبران اپوزیسیون و یا منحل شدن فرآیند رسیدگی و پیگرد قانونی آنان ممکن نیست و دولت هیچ امتیازی به مخالفان نخواهد داد.

بن‌بست در اوضاع سیاسی پاکستان همچنان برقرار است و احزاب مخالف به رغم سپری شدن ۳ و نیم سال از دولت عمران‌خان، همچنان مدعی تقلب در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ و بی‌کفایتی دولت در مدیریت کشور هستند.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند: خیز جدید رهبران مخالف دولت که از ۲ سال پیش مدعی خاتمه دادن به فعالیت دولت عمران‌خان بودند و حتی در این مسیر دچار اختلاف شدید نیز شده بودند، اکنون به نظر می‌رسد با اطمینان بیشتری دست به حرکت ضددولتی زده باشند.

از طرفی «پرویز الهی» رئیس مجلس ایالت پنجاب و نفر دوم حزب مسلم لیگ قائد به عنوان حزب ائتلافی با دولت عمران‌خان مدعی شد که کار برای نخست وزیر سخت شده و به نظر می‌رسد گرایش تمامی احزاب ائتلافی به سمت جبهه مشترک اپوزیسیون است.

وی با حمایت از ادعای رهبران جناح مخالف مبنی بر داشتن رای کافی در مجلس پاکستان برای تصویب طرح عدم اعتماد به عمران‌خان، افزود: نخست وزیر پاکستان ۱۰۰ درصدد در مشکل و تنگنا قرار گرفته است.

گفتنی است، پاکستان روزهای ۲ و ۳ فروردین میزبان چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است و از طرفی جدال سیاسی و رویارویی میان حزب حاکم و رهبران جناح مخالف بر فضای اسلام‌آباد سایه انداخته است در عین حال مولانا فضل الرحمان رهبر جنبش دموکراتیک پاکستان اعلام کرد: ما به هیات‌های خارجی و مهمانان نشست سازمان همکاری اسلامی احترام می‌گذاریم و طی روزهای برگزار این اجلاس هیچ تظاهراتی برپا نمی‌شود و برنامه ورود تظاهرات گسترده به اسلام‌آباد از ۲۵ مارس (۵ فروردین) آغاز خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha