پیش‌بینی تولید گندم امسال کردستان یک میلیون تُن است

سنندج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری یک میلیون تُن گندم در استان تولید شود.

به گزارش ایرنا، محمد صالح احمدی روز چهارشنبه در گردهمایی داشت محصولات پاییزه و کاشت محصولات بهاره سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در استان اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان افزایش پیدا کرده است و می طلبد کشاورزان مبارزه با علف های هرز و آفات را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در خصوص کاشت،  داشت و برداشت محصولات دیم به ویژه گندم، نخود، محصولات علوفه ای و دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی افزود : ۵۸۲ هزار هکتار برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان در کشت گندم قراردادی بوده که بیشتر ازاین میزان به عبارتی ۵۹۵ هزار هکتار کشت گندم انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: با توجه به پیش بینی‌های موجود و بارندگی‌های مناسب ،  مدیریت در تغذیه گیاهی و مبارزه با علف های هرز، امید می رود نزدیک  به یک میلیون تن گندم  در استان تولید شود.

احمدی یادآور شد: از مقدار مذکور بیش از۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و روانه بازار مصرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال نسبت به سال گذشته، گندم در شرایط رویشی بسیار خوبی قرار دارد و می‌توان گفت  ۲۸ درصد مزارع در مرحله ۲ برگی ، ۵۲ درصد مزارع در مرحله چهار برگی و بیش از پنج درصد هم در مرحله پنجه‌زنی کامل قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در بحث حمایتی با همت بیمه محصولات کشاورزی  توانسته‌ایم   بیش از ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت را زیر پوشش بیمه قراردهیم.

احمدی در خصوص کشت جو و توسعه زراعت آن افزود: امسال ۴۱ هزار هکتار کشت محصول جو از طرف وزارت به استان ابلاغ شده است که توانسته ایم این برنامه اجرایی را با ۲۴  رقم جو دیم  و آبی  عملیاتی کنیم که به نسبت سال گذشته پنج هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داریم .

وی با اشاره به اینکه از چهار هزار هکتار برنامه ابلاغی،  اکنون یک هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شده است، گفت: برای جلوگیری از واردات روغن و دستیابی به یک برنامه جامع خودکفایی تلاش همکاران  برای برنامه‌های ترویجی کشت دانه‌های روغنی  به ویژه کلزا بسیار ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه بیشترین سطح  کشت محصول کلزا ، شهرستان دهگلان با سطح زیر کشت ۵۳۰ هکتار است،  یادآور شد: تغذیه تکمیلی و تغذیه گیاهی از مسایلی است که بسیار مهم بوده و در صورتی که گیاه به خوبی تغذیه و با آفات آن مبارزه شود میتوان امید داشت محصولی سالم و پربار برداشت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی  افزود: امسال ۷۹۸هزار هکتار از اراضی کشاورزی  استان زیر کشت محصولات پاییزه همچون گندم ، جو، نخود و کلزا  و محصولات بهاره  قرار خواهد گرفت.

احمدی اظهار داشت : بیش از ۷۶ درصد سهمیه کودی که سازمان تعاون روستایی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داده و ۱۰۵درصد  سهمیه شرکت خدمات حمایتی در استان جذب شده است .

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha