۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۲۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84688687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انجام بیش از سه هزار بازرسی و چند خبر از دامپزشکی کردستان

سنندج- ایرنا- انجام سه هزار و ۴۱۲ بازرسی از مراکز عرضه فرآورده خام دامی، پلمب ۲ واحد صنفی متخلف در قروه و سنندج، ضبط ۲ هزار کیلوگرم مرغ فاسد در مریوان و کشف و معدوم سازی لاشه ۲۱ راس دام سبک و سنگین آلوده و بیمار در کشتارگاه صنعتی دام سنندج عناوین چند خبر از دامپزشکی کردستان است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،  در هفته اول طرح تشدید نظارت، سه هزار و ۴۱۲ مورد بازدید بازرسان دامپزشکی کردستان قرار گرفت.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان اظهار داشت: در ادامه طرح تشدید نظارت بر مراکز نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی، یک هزار و ۱۰۴ کیلوگرم فرآورده های غیر قابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته کشف و ضبط و برای ۱۵ مرکز عرضه نیز صورتجلسه فرآورده ضبطی برای ارائه به مراجع قضایی تنظیم شد.

ناصر مخدوم ادامه داد: همچنین در کشتارگاه های دام و طیور استان که مسوولین فنی بهداشتی دامپزشکی در آن حضور فعال و موثری دارند در طول هفته اول طرح ۱۵ هزار و ۳۳۴ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف، بیمار و عفونی ضبط و از ورود آن به بازار مصرف جلوگیری شد.

پلمب ۲واحد صنفی در سنندج و قروه

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با شکایت واحد حقوقی این اداره کل ۲ واحد عرضه فرآورده های خام دامی بعلت عرضه فرآورده فاسد پلمب شد.

مجتبی ورمقانی اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای طرح تشدید ویژه ایام نوروز توسط اکیپ های بازرسی بهداشتی دامپزشکی در شهرستان های سنندج و قروه انجام گرفت.

وی افزود: اکیپ بازرسی ستادی بهداشت عمومی در شهرستان سنندج در هنگام ضبط مقدار ۴۵ کیلوگرم مرغ غیر قابل مصرف با هتاکی و توهین متصدی مرکز مواجه شدند.

ورمقانی ادامه داد: در مرکز دوم در شهرستان قروه متصدی مرکز که بارها و بارها در خصوص تخلف های بهداشتی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته بود، این بار نیز بخاطر جلوگیری از ضبط ۲۰۰ کیلو گرم مرغ فاسد و غیر قابل مصرف با فحاشی و حمله با سلاح سرد به بازرسان بهداشتی دامپزشکی قصد جلوگیری از انجام وظیفه قانونی را داشت که با دخالت اعضای اکیپ دامپزشکی و ورود بازپرس و نیروی انتطامی موفق به نیت خود نشد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: ضمن بازداشت توسط عوامل انتظامی، فرآورده های یاد شده ضبط و هر۲ مرکز با دستور مراجع قضایی پلمب شد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان از هم استانی ها خواست فرآورده های خام دامی را با تاریخ تولید و مصرف و مهر و برچسب دامپزشکی و از مراکز معتبر تهیه کنند و موارد مشکوک در این زمینه را به شبکه های دامپزشکی  شهرستان ها و یا از طریق تماس با سامانه ۴ رقمی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع دهند.

بازدید بازرسان ستادی بهداشت عمومی از کشتارگاه طیور مریوان

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: در بازدید بازرسان بهداشت عمومی این اداره کل بصورت سرزده بخش های مختلف کشتارگاه طیور شهرستان مریوان ۲ هزار کیلوگرم مرغ و آلایش غیر قابل مصرف در خط تولید ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.

ناصر مخدوم افزود: به منظور نظارت بهینه امور بهداشتی، بررسی مجوزهای حمل مرغ زنده و کیفیت و  وضعیت بهداشتی محصولات کشتارگاه طیور مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۱۵ مورد تذکر در قالب راهکار بهداشتی به مدیر داخلی و مسوول فنی کشتارگاه ارائه شد.

وی گفت: علاوه بر حضور تمام وقت مسوولین فنی بهداشتی در کشتارگاه‌های طیور، ناظرین بهداشتی شبکه های دامپزشکی نظارت مستمر و سرزده از کشتارگاه های سطح استان به عمل می آورند که با توجه به اهمیت صدور گواهی بهداشتی حمل مرغ زنده در تضمین سلامت زنجیره تولید، اکیپ های ستادی اداره کل دامپزشکی نیز بر مراحل بازرسی و چرخه تولید نظارت می کنند.

کشف و معدوم سازی لاشه ۲۱ راس دام سبک و سنگین آلوده و بیمار

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: در بازرسی از لاشه های دام کشتاری در کشتارگاه صنعتی دام سنندج، ظرف مدت ۶ روز کاری تعداد ۲۱ لاشه دام سبک و سنگین بعلت بیماری و آلودگی های عفونی ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.

ناصر مخدوم اظهار داشت: حضور بازرسان بهداشتی دامپزشکی بصورت مقیم در کشتارگاه دام، امنیت و سلامت فرآورده های استحصالی کشتارگاه را تضمین کرده به شکلی که مردم با آرامش خیال از این محصولات استفاده می کنند. 

وی گفت: پنج راس لاشه دام سنگین و ۱۶ راس لاشه دام سبک  و سایر ضمائم آلوده و بیمار  در این مدت به وزن سه هزار و ۴۲۵ کیلوگرم بعلت بیماری های انگلی، عفونی، سلی، سپتی سمی، زردی و پاتولوژیک قبل از ورود به بازار مصرف کشف و معدوم سازی شد.

مخدوم به مهمترین وظایف اداره کل دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: بازرسان گوشت مستقر در کشتارگاه های دام جزو حساس ترین مشاغل است که با نظارت های منظم، بیماری‌های دامی و همچنین بیماری های مشترک بین انسان و دام را شناسایی و از عرضه لاشه آلوده جلوگیری می نمایند، تا شهروندان با آرامش و امنیت از این فرآورده ها استفاده کنند.

هم اکنون حدود ۵۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha