۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۳۵
کد خبر: 84689125
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ناکامی جانسون در سفر به خاورمیانه

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۳۵
کد خبر: 84689125
هادی نادری
ناکامی جانسون در سفر به خاورمیانه

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس که با هدف جبران نفت روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین راهی خاورمیانه شد تا دست به دامن سایر کشورهای تولید کننده نفت شود نه تنها در انجام این ماموریت ناکام ماند که در زمینه پرداختن به مسائل حقوق بشری هم دستاوردی نداشت و دست از پا درازتر به لندن بازگشت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «بوریس جانسون» دیروز با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی دیدار و در خصوص جبران نفت روسیه که پس از آغاز جنگ اوکراین از سوی کشورهای غربی تحریم شده گفت‌ وگو کرد.

او به رابطه نزدیک خود با محمد بن سلمان دل خوش کرده و امیدوار بود که بتواند نظر وی را برای افزایش تولید نفت این کشور به نفع انگلیس جلب کند. انجام این سفر به رغم کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان از دو حیث برای نخست وزیر انگلیس حائز اهمیت بود. اول اینکه او  با عقد قراردادهای نفتی از وابستگی کشورش به روسیه بکاهد و در ثانی، با جا زدن خود به عنوان قهرمان ملی، بخشی از کاهش محبوبیتش را پس از ماجرای پارتی گیت ترمیم کند.

اما شواهد نشان می‌دهد که او با دست رد عربستان مواجه شد و در واقع در انجام این ماموریت ناکام ماند. بیانیه‌ای که دیروز دفتر نخست وزیری انگلیس درباره دیدار جانسون و بن سلمان منتشر کرد اشاره مبهمی به مسائل نفتی داشت و طرف سعودی‌ هم اصلاً به این موضوع اشاره نکرد.

جانسون همچنین پس از بازگشت از این سفر ادعا کرد که "نظر دیرینه دولت" را در مورد وضعیت حقوق بشر عربستان بیان کرده و اوضاع در حال تغییر است. اما مقامات سعودی فاش کردند که این کشور سه نفر دیگر را در حالی که نخست وزیر در حال ملاقات و احوالپرسی با مقامات ارشد این کشور بود، اعدام کرده است. شنبه گذشته هم گزارش شد که ۸۱ نفر اعدام شده بودند.

«جیمز کلورلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس امروز در یک گفت‌وگوهای تلویزیونی تلاش کرد تا ناکامی سفر نخست وزیر را در اذهان عمومی کمرنگ نشان دهد و اینگونه اظهار داشت که انتظار توافق در مورد افزایش تولید نفت در جریان سفر یک روزه منطقی نیست.

این دیپلمات انگلیسی تصمیم‌گیری در این زمینه را به اوپک نسبت داد و بدون ارائه توضیح درباره اینکه چرا نخست وزیر انگلیس یکباره به عربستان سفر کرده است گفت: قبل از اینکه آنها چنین تصمیمی بگیرند، شک ندارم که باید از طریق اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) با یکدیگر مذاکره کنند. اما نخست وزیر بر اهمیت ایجاد ثبات در بازار انرژی جهان تاکید کرده است. کلورلی ادامه داد که بریتانیا می‌خواهد «فشار فزاینده‌ای» را که حمله روسیه به اوکراین بر بازارهای جهانی انرژی وارد کرده خنثی کند.

دیشب نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سووال خبرنگاران در لندن مبنی بر اینکه آیا عربستان سعودی اهمیت افزایش عرضه نفت را در زمانی که غرب تلاش می‌کند از نفت و گاز روسیه فاصله بگیرد، درک می‌کند گفت: عربستان و همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت، مایل نیستند که اقتصاد جهانی بر اثر افزایش قیمت نفت آسیب ببیند و تورمی که در دهه ۷۰ میلادی رخ داد تکرار شود.

وی از پاسخ به این سووال که آیا در نتیجه سفر شما به عربستان تصمیمی در مورد افزایش عرضه نفت گرفته شد طفره رفت و گفت: "من فکر می کنم شما باید در این مورد با سعودی ها صحبت کنید."

در واقع سفر جانسون به خاورمیانه، نه در حوزه تامین منابع انرژی و نه در حوزه مسائل حقوق بشری هیچ دستاوردی نداشت. این درحالیست که احزاب سیاسی مخالف دولت و فعالان حقوق بشری، با توجه به اعدام دست جمعی روز شنبه از نخست وزیر انگلیس خواسته بودند تا از انجام این سفر صرف نظر کند. کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، نخست‌وزیر انگلیس را متهم کرد که او برای التماس نفت ارزان «از دیکتاتوری به دیکتاتوری دیگر می‌رود».

«مایا فوآ» مدیر گروه حقوق بشری «ریپریو» هم گفت: «بوریس جانسون با سفر به عربستان که به فاصله کوتاهی پس از یک اعدام دسته جمعی صورت گرفت، به وضوح نشان داد که در ازای نفت، حتی شدیدترین نقض حقوق بشر را تحمل خواهد کرد.»

وی افزود: «اجرای این اعدام‌ها اقدامی تحریک‌آمیز بود که برای به رخ کشیدن قدرت ولیعهد و مصونیت از مجازات، به جهانیان طراحی شده بود»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha