۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵
کد خبر: 84689518
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش قیمت نان، رهاورد جنگ اوکراین برای آمریکای لاتین

تهران - ایرنا - پیامدهای جنگ اوکراین برای بسیاری از مردم آمریکای لاتین، بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسید اما افزایش قیمت بین‌المللی گندم و آرد در پی این درگیری به معنای نان گران‌تر بر سر سفره‌های خانوارهای ساکن این منطقه است.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، "انجمن صنایع بیسکویت و نان برزیل" در بیانیه‌ای اعلام کرد درگیری اوکراین عواقب مستقیمی بر بازار بین‌المللی گندم دارد، چرا که روسیه و اوکراین به طور متوسط در ۳۰ درصد از صادرات گندم جهان سهم دارند. آثار جنگ اوکراین نه فقط بر عرضه گندم و افزایش قیمت آن، بلکه به موجب مشکلات لجستیکی ناشی از بسته شدن بنادر نیز موجب ایجاد کمبودها شده است.  

برزیل از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که بیش از نیمی از گندم مصرفی خود را وارد می‌کند. روند واردات گندم به برزیل اگر چه بیشتر از آرژانتین، ایالات متحده و کانادا است اما افزایش قیمت‌های بین‌المللی ناشی از درگیری در اوکراین، تولیدکنندگان برزیلی را تحت تاثیر قرار داده است. قیمت گندم جهانی، ۷۰ درصد قیمت آرد و ۶۰ درصد قیمت نان در برزیل را شامل می‌شود. اتحادیه نانوایان برزیلی هشدار داد که مصرف‌کنندگان به زودی شاهد افزایش قیمت‌ها خواهند بود.

در مکزیک، اتحادیه ملی مشاغل کوچک هشدار داد که در نتیجه درگیری در اوکراین و تأثیر آن بر قیمت گندم و آرد، قیمت نان به طور متوسط، ‌سه پزو مکزیکی (حدود ۱۵ سنت آمریکا) افزایش خواهد یافت.

در پرو و شیلی نیز شرایط مشابهی پیش‌بینی شده است. نهاد نانوایان در شیلی پیش‌بینی می‌کند که قیمت هر کیلو نان به بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ پزو (بین ۲.۷۵ تا ۳.۱۳ دلار) خواهد رسید.  

در برخی کشورها، نانوایان به دلیل ترس از دست دادن مشتریان، تمایلی به افزایش قیمت محصولات خود ندارند. در نتیجه، کاهش اندازه نان‌ها، از اقداماتی است که برخی کشورها از جمله بولیوی به آن متوسل شده اند. این روش اگر چه از محبوبیت کمتری میان مردم برخوردار است اما نانوایان بولیویایی را در پایتخت این کشور، به سمت کاهش وزن سنتی نان از ۷۵ گرم به ۷۰ گرم سوق داده است.

آرژانتین اما در تلاش است تا به منظور جلوگیری از سرایت بحران جهانی گندم بر قیمت نهایی نان در اینکشور آمریکای جنوبی، یارانه‌های اسن صنعت را افزایش دهد. دولت آرژانتین در نظر دارد تا با این اقدام، قیمت یک کیلو نان از حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ پزو (۰.۸۹ تا ۱.۰۸ دلار)  فراتر نرود.

در بحبوحه درگیری میان روسیه و اوکراین، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به تازگی هشدار داد که این شرایط می‌تواند منجر به بروز یک بحران جهانی غذا شود. روسیه و اوکراین از بزرگترین تامین‌کنندگان کلزا (دانه روغنی که از آن، روغن کلزا به دست می‌آید) هستند و با سهم ۵۲ درصدی از صادرات روغن آفتابگردان در بازار جهانی حضور دارند.

بر اساس گزارش فائو، اوکراین و روسیه ۱۹ درصد از عرضه جهانی جو، ۱۴ درصد گندم و چهار درصد ذرت را تامین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس این داده‌ها، تامین یک سوم صادرات جهانی غلات بر عهده این دو کشور است.

کو دونگیو مدیرکل فائو تاکید کردن که این مسئله می‌تواند حدود ۵۰ کشور را تحت تاثیر قرار دهد که عرضه گندم آن‌ها حدود ۳۰ درصد به روسیه و اوکراین بستگی دارد.  

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این کشورها، کشورهای کمتر توسعه یافته یا کم درآمد با کمبود مواد غذایی در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه هستند.

به گفته دونگیو، قیمت مواد غذایی از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، تحت تاثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ افزایش یافته است اما به موجب افزایش تقاضا و هزینه‌های حمل‌ونقل و اختلال و وقفه‌ها در بنادر، قیمت تمام شده مواد غذایی در فوریه ۲۰۲۲ رکورد زد.

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی فائو در ماه فوریه، ۳.۹ درصد بیشتر از ژانویه و ۲۴.۱ درصد بیشتر از یک سال قبل ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha