هشت پایگاه اورژانس شهری و جاده ای قشم آماده خدمت رسانی در تعطیلات نوروزی

قشم - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از آمادگی هشت پایگاه اورژانس شامل (۲ پایگاه شهری و ۶ پایگاه جاده ای) در تعطیلات نوروزی برای ارایه خدمات به قشموندان و مسافران خبر داد.

دکتر یاسر مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سؤال که طرح امداد نوروزی اورژانس ۱۱۵ در قشم از چه تاریخی آغاز و در چه تاریخی پایان می یابد، اظهار داشت: این طرح ملی همزمان با سراسر کشور در جزیره زیبای قشم نیز از روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز و تا روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که اورژانس قشم به منظور خدمات رسانی بهتر به حادثه دیدگان انواع حوادث و سوانح احتمالی چه تمهیداتی اندیشیده است، ادامه داد: با برنامه ریزی های اقتضایی انجام شده برای ارایه خدمات فوریتی در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح احتمالی برای قشموندان و مسافران نوروزی سه پایگاه موقت و ایستگاه سلامت به همراه تجهیزات مورد نیاز برای ارایه خدمات بهتر و سریع تر را ایجاد کرده ایم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در پاسخ به این سؤال که پایگاه های اورژانس قشم برای خدمت رسانی به هموطنانمان و مسافران در طرح ملی امداد نوروزی (پایگاه اورژانس شهری پایگاه اورژانس جاده ای) چه تعداد است، گفت: ۲ پایگاه شهری و ۶ پایگاه جاده ای بعلاوه اورژانس دریایی(سفیر سلامت قشم) و (امید سلامت هرمز) آماده خدمت رسانی به قشموندان و مسافران نوروزی هستند.

مرادی در پاسخ به این سؤال که در طرح یادشده چه تعداد تکنسین اورژانس ۱۱۵ مشارکت دارند، افزود: در اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ اورژانس ۱۱۵ در جزیره قشم از توان عملیاتی و میدانی ۳۶ کاردان و کارشناس(فوریت های پزشکی، هوش بری و پرستار) در اجرا و برگزاری این طرح ملی امداد نوروزی در جزیره قشم استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که در اجرای طرح ملی امداد نوروزی اورژانس 115 در قشم چند دستگاه آمبولانس، بالگرد امدادی، دستگاه اتوبوس آمبولانس به‌کارگیری می شوند و چند ایستگاه سلامت در آماده باش کامل قرار خواهند داشت، اضافه کرد: هشت دستگاه آمبولانس به همراه بالگرد مستقر در اورژانس بندرعباس خدمات رسانی جزیره قشم در مواقع ضروری را انجام خواهند داد و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس (سازمان منطقه آزاد قشم) در مواقع بحرانی به عنوان پشتیبان عمل خواهد کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اعلام کرد: همچنین ۲ فروند شناور اورژانس دریایی (سفیر سلامت قشم) و (امید سلامت هرمز) جزیره قشم، هرمز، لارک، هنگام و تمامی جزایر نزدیک رو پوشش امدادی و اورژانسی خواهند داد.

وی از مسافران فصل بهار ورودی به جزیره قشم و رانندگان بومی مقیم خواست با احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت اصول ایمنی از وقوع حوادث جاده ای جلوگیری کرده و نوروزی کم حادثه رقم بزنند.

مرادی تصریح کرد: ‌آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ در جزیره قشم از ساعت هشت صبح تا ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پایگاه های یادشده به صورت پر رنگ به منظور اطلاع رسانی و سرعت دهی در امر امداد رسانی و افزایش امنیت خاطر مسافرین نوروزی ورودی به جزیره زیبای قشم مستقر خواهند بود.

وی از قشموندان و مسافران خواست در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ در صورت مواجه با مواردی از قبیل اورژانس های قلبی و تنفسی(تنگی نفس، فشار خون بالا، افت فشار خون)، اورژانس های گوارشی(خونریزی گوارشی همراه با استفراغ خونی) درد شکم، ضربه شدید به شکم، زنان و زایمان(سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاری دید و تورم اندام ها، خونریزی شدید) با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اعلام کرد: بیماران و مصدومان انواع حوادث می توانند در مواردی همچون اورژانس های اعصاب(تشنج، سکته مغزی، اختلال تکلم ناگهانی)، کاهش سطح هوشیاری، سردردهای شدید و ناگهانی به همراه سفتی گردن، ضربه به جمجمه و ستون فقرات به دنبال سقوط، تصادف، سوختگی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مسمومیت دارویی و شیمیایی، خودکشی، مار گزیدگی، شکستگی ها، پارگی وسیع بافت نرم و خونریزی های شدید با شماره یاد شده تماس بگیرند.

سازمان اورژانس کشور در طرح امداد نوروزی ۱۴۰۱ با استفاده از سه هزار پایگاه زمینی از جمله هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده ای و هزار و ۳۰۰ پایگاه شهری و ۵٠ پایگاه اورژانس هوایی آماده خدمات رسانی به مسافران فصل بهار است.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی اورژانس ۱۱۵ است.

همه ساله با آغاز تعطیلات نوروزی، جزیره قشم مملو از جمعیت گردشگری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی با هدف استفاده از هوای کاملا بهاری، سایت های منحصر بفرد گردشگری، سواحل زیبا و بازار مناسب خرید آن، راهی این منطقه در جنوبی ترین نقطه کشور می شوند.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های سفید و غروب منحصر به فرد به عنوان مروارید خیج فارس شناخته می شود.  

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha