مورالس: آمریکا عامل بیشترین جنگ‌ها و کشته‌ها در جهان است

تهران - ایرنا - «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی در واکنش به اظهار نظر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد خطاب قرار دادن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان «جنایتکار جنگی»، ایالات متحده را کشوری دانست که موجب بیشترین جنگ‌ها و کشته‌ها در جهان شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رئیس‌جهوری پیشین بولیوی در صفحه توییترش نوشت: بایدن رئیس‌جمهوری کشوری است که باعث بیشترین جنگ‌ها و مرگ‌ها در جهان شده است. سناتور سابقی که در سال ۲۰۰۳ موجب حمله به عراق با صدها هزار کشته شد، رئیس‌جمهوری پوتین را به عنوان یک جنایتکار جنگی معرفی کرد. تنها جنایات جنگی (در جهان) توسط کاخ سفید رخ داده اند.

مورالس روز چهارشنبه نیز از طریق این شبکه اجتماعی از ارسال تسلیحات از ایالات متحده به اوکراین انتقاد کرد و واشنگتن را "بدترین دشمن گفت‌وگو و جست‌وجوی صلح" میان مسکو و کی‌یف معرفی کرد.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این رهبر بومی بولیوی همواره نقش مداخله جویانه آمریکا در این دو کشور همسایه را محکوم کرده است.

مورالس همچنین پیشتر اعلام کرد آمریکا با فروش تسلیحات به جنگ‌ها دامن می‌زند و به دنبال تصرف منابع طبیعی است و بحران اوکراین نیز از این مساله مستثنی نیست.

مورالس در ادامه گفت: آمریکا در درگیری‌های اوکراین نیز به دنبال فرصتی برای مصادره منابع این کشور است. بدون شک آمریکا نه تنها به دنبال مصادره منابع اوکراین بلکه به دنبال فرصتی برای محاصره روسیه با یک حضور نظامی است.

مورالس از جمله رهبران آمریکای لاتین است که طعم تلخ سیاست‌های آمریکا در کشورش و کودتای طرح‌ریزی شده توسط واشنگتن را چشیده است.  

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد. اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه تلویزیونی «تله‌سور»، با سفر  یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت.  

مورالس پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت.

آمریکای لاتین در سناریویی که تنش‌های ژئوپلیتیک مرتبط با درگیری روسیه و اوکراین در آن رخ می‌دهد، بازیگر مرتبطی نیست اما بدیهی است که این وضعیت جدید جهانی، واکنش آمریکای لاتین و کارائیب، له و علیه روسیه را همچون سایر نقاط جهان به همراه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha