حال و هوای بارگاه بی بی حکیمه (س) گچساران در آستانه نوروز

گچساران - ایرنا -سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کنند و در نوروز ۱۴۰۱ مانند همیشه زائران مشتاق به سوی این بارگاه رهسپار شده اند.

در حالی که پس از پشت سر گذاشتن ۲ بهار کرونایی همزمان با روزهای معنوی شعبان دل های زیادی مشتاق زیارت این آستانه مقدس است، همه امکانات پذیرش مهمانان بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا(ع) در شهرستان گچساران مهیا شده تا گوی و میدان تجربه یک سفر معنوی  در مهمترین جاذبه مذهبی کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

اگرچه شهرستان گرمسیری گچساران این روزها به دلیل جاذبه های طبیعی از آبشارها، رودخانه ها،چشمه ساران، دشت های سرسبز، تپه ماهورها و گل های رنگارنگ گرفته تا مناطق تاریخی جلوه های زیادی برای گردشگری دارد اما حرم بی بی حکیمه (س) قلب تپنده مکان های گردشگری این خطه در تعطیلات نوروزی است.

زائران از شهر دوگنبدان تا این حرم مطهر پس از سیاحت جاذبه های طبیعی روستاهای کمبل،آبشیرین باباکلان و بن پیر به قدمگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) معروف به دو اصله نخل بلند ، بقعه متبرکه کاکا مبارک (ع) و سپس بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) می رسند.

بارگاه خواهر خورشید هشتم در روستایی با نام بی بی حکیمه تداعی گر خاطرات سفر به حرم رضوی است،اینجا زنان و مردانی که در بازارچه حرم شمع و سپند می فروشند و فضای عرفانی حرم، قلب ها را به پنجره فولاد حرم رضوی گره می زند.

بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) تجلی گاه نور الهی، میعادگاه خانه عشق ورزی، تماشاخانه عاشقان خسته دل و منتظر ظهور مهدی موعود (عج) است.

حال و هوای حرم بی بی حکیمه (س)

زایرانی که نخستین زیارت خود در آستانه حضرت بی بی حکیمه (س) را تجربه می کنند به حرم که می رسند جلوه های عرفانی آستانه،شکل حرم که در دل کوه قرار گرفته، زیبایی های طبیعی اطراف آن، مردمان مهمان نواز و خونگرم روستای بن  پیر توجه آنان را آنچنان جلب می کند که دوست دارند همه تعطیلات را در این مکان بمانند.

در آستانه سال نو حرم مطهر این بانوی بزرگوار همزمان  با روزهای شعبان با اهتزاز بیرق های سبز و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، چراغ های رنگارنگ، حال و هوایی سرشار از عطوفت و مهرورزی به خاندان محمد مصطفی (ص) دارد.

برنامه ریزی برای برپایی سفره هفت سین

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران با اشاره اینکه حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع) در تعطیلات نوروزی میزبان زائران مشتاق از اقصی نقاط کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس است گفت: آیین تحویل سال نو در این مکان  مقدس برپا می شود.

ابراهیم قاسمی افزود:گسترده شدن سفره هفت سین، دعای تحویل سال نو و پخش سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی از جمله ویژه برنامه های تحویل سال نو در حرم بی بی حکیمه  (س) است.

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه های آرامش بهاری از روز بیست و هشتم اسفند ماه در این مکان مقدس آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی در حرم  بی بی حکیمه (س) ادامه می یابد، تاکید کرد:برنامه ریزی لازم برای رفاه حال مهمانان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: برپایی خیمه های معرفت، مشاوره دینی و اجتماعی رایگان، مسابقه ویژه کودکان و اهدای جایزه به برندگان از برنامه های پیش بینی شده در طرح آرامش بهاری در حرم بی بی حکیمه (س) است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه  گچساران تاکید کرد: ۵۰ نفر از کارکنان اداره اوقاف،اعضای هیات امنا و  تعدادی از دستگاه های اجرایی خدمات رسان همزمان با تعطیلات نوروزی از مهمانان این مکان مقدس پذیرایی می کنند.

قاسمی اظهار کرد:استقرار اکیپ های پزشکی، آمبولانس،نظارت بازرسان تعزیرات بر رقبه های تجاری بازارچه حرم بی بی حکیمه(س)، تامین زیرساخت های آب، روشنایی و سایر امکانات مورد نیاز زائران از اقدامات پیش بینی شده در نوروز امسال برای رفاه حال زائران حرم بی بی حکیمه (س)است.

وی همچنین از ممنوع شدن اسکان زائران در صحن و سرای بارگاه بی بی حکیمه (س) خبر داد و افزود: مسافران می توانند در محوطه پایین حرم یا اردوگاه اقامتی اسکان کنند.

وی با اشاره به قرار داشتن بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه گفت:ممنوعیت اسکان زائران در صحن و سرای حرم به منظور  ایجاد نظم و افزایش امنیت مسافران انجام می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: در تعطیلات نوروزی پیش  از دوران کرونا روزانه هزاران نفر از سراسر ایران اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس به بقعه متبرکه بی بی حکیمه مشرف می شدند و انتظار می  رود امسال نیز زایران زیادی از این جاذبه زیارتی دیدن کنند.

آشنایی با بانوی بزرگوار حضرت بی بی حکیمه (س)

به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی /حضرت شاهچراغ (ع) /بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود به همراه کنیزش در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.
حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مکان مقدس دیدن می کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha