نگاهی به مهمترین رخدادهای هرمزگان در آخرین هفته سال ۱۴۰۰

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۴۷
کد خبر: 84689979
برای فردا منتشر شود
نگاهی به مهمترین رخدادهای هرمزگان در آخرین هفته سال ۱۴۰۰

بندرعباس- ایرنا- سفر رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر اطلاعات،چند انتصاب مهم، وقوع یک زمین لرزه بزرگ ، آغاز طرح تسهیل سفرهای دریایی، اعزام ناوگروه ارتش به آبهای دور و الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در آخرین هفته سال ۱۴۰۰ است.

هرمزگان در هفته گذشته (۲۱ تا ۲۷ اسفندماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این اخبار و رخدادها مرور می شود.

سیاسی

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در سفری از پیش اعلام نشده ظهر جمعه گذشته ۲۷ اسفندماه وارد شهرستان جاسک در شرق هرمزگان شد.

قالیباف که از طریق فرودگاه جاسک وارد این شهرستان شده بود بلافاصله راهی منطقه لیردف شد و بازدید از این منطقه را آغاز کرد و همچنین در جمع گروه های جهادی خدمت رسان در این منطقه حضور یافته و از نزدیک با مردم این منطقه گفت وگو کرد.

هفته گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و طی مراسمی داخلی، بوستانی به عنوان مدیرکل جدید اطلاعات هرمزگان معرفی و از تلاش های ساعد تقدیر و تشکر شد.

استاندار هرمزگان سه شنبه گذشته در حکمی «احسان کامرانی» را به عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان منصوب کرد

وزیر کشور پنجشنبه گذشته با صدور حکمی «محسن خاکی نهاد» را به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان منصوب کرد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان هفته گذشته با صدور حکمی محمد مُرودی را به عنوان سرپرست فرمانداری بندرعباس منصوب کرد.

این حکم روز پنجشنبه گذشته طی مراسمی توسط  سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان به فرماندار جدید داده شد.

استاندار هرمزگان هفته گذشته در حکمی «محمدرضا پاکروان» را به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان سیریک منصوب کرد.

نظامی، دفاعی، انتظامی، قضایی

 هفته گذشته طی مراسمی با حضور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، برای نخستین بار زیردریایی‌های هوشمند به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شدند.

آیین الحاق تجهیزات تخصصی دفاعی شناوری، موشکی و زیرسطحی به نیروی دریایی سپاه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین عالی‌رتبه نیروهای مسلح برگزار شد.

هشتاد و یکمین ناوگروه رزمی، اطلاعاتی آموزشی نیروی دریایی ارتش صبح جمعه گذشته با بدرقه رسمی از سوی امیر دریادار شهرام ایرانی؛ فرمانده نداجا از منطقه یکم بندرعباس به ماموریت تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی عازم آبهای دور شد.

در این سفردریایی ناوگروه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز و ناو لجستیک پس از بدرقه و خدا حافظی خانواده کارکنان عازم ماموریت نیروی دریایی در آبهای دور بویژه خلیج عدن شد تا از منافع کشورمان بویژه خطوط کشتیرانی حفاظت و حراست کنند.

مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان هفته گذشته اعلام کرد: رییس قوه قضاییه در سفر اخیر خود به این استان ۶۳ دستور راهبردی در حوزه های مختلف صادر کرده اند که تمامی این دستورها تدوین و دسته بندی شده و برای هر کدام، مهلت اجرا تعیین شده است.

 وی سه شنبه گذشته نیز به رسانه ها گفت: با هدف تثبیت مالکیت دولت و همچنین جلوگیری از تصرفات غیر مجاز برای همه جنگل‌های حرا در این استان سند مالکیت تک برگ صادر شد.

قهرمانی افزود: این اسناد توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان و به نام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر شده است.

ساختمان جدید دادگستری شهرستان بشاگرد با اعتبار اهدایی از سوی ریاست قوه قضاییه احداث و سه شنبه گذشته به بهره‌برداری رسید.

این ساختمان در زمینی به مساحت ۴ هزارمتر مربع و با زیربنای ۸۰۰ متر با کیفیت مناسب ساخته شده و در اختیار مردم شریف بشاگرد قرار گرفته است.

 یکشنبه گذشته سامانه ماهواره ای سپاس (سامانه پایش ساخت و سازها) به منظور نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان هرمزگان به صورت رسمی افتتاح و فعال شد.

فرماندهی انتظامی هرمزگان گفت: پلیس استان تا پایان بهمن امسال ۹۲تن مواد مخدر کشف کرد که در ۱۰سال گذشته بی سابقه است.

سردار سرتیپ دوم غلامرضا جعفری روز دوشنبه گذشته در یک نشست خبری افزود: در این مدت ۱۷هزار میلیارد ریال به بنیان های اقتصادی سوداگران مرگ ضربه وارد شده است و اعضای ۶۳باند و ۱۳۷۰قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شده اند.

با اقدام های اطلاعاتی اداره کل اطلاعات هرمزگان، یک باند قاچاق سازمان یافته طلا در این استان مورد شناسایی و رصد اطلاعاتی و ضربه قرار گرفت.

دوشنبه گذشته از سوی روابط عمومی اداره کل اطلاعات هرمزگان اعلام شد: باند یاد شده ۴ نفر از اعضای اصلی آن دستگیر و مقدار ۳۸ کیلو گرم طلا شامل شمش و مصنوعات طلا که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود کشف و ضبط  شد.

اجتماعی

زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد پنجشنبه گذشته حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند.

متعاقب وقوع این زمین لرزه، همچنین دو پس‌لرزه ۴.۱ و ۴ ریشتری در ساعات ۲:۵۷:۲۸ و ۰۳:۰۴:۴۲ در همان موقعیت جغرافیایی به وقوع پیوست.

به دنبال این زمین لرزه گروه های امدادی بلافاصله در منطقه حاضر و پیش بینی های لازم برای مدیریت بحران احتمالی انجام شد.

این زمین لرزه خسارت هایی به زیرساخت های اصلی این منطقه وارد کرد و برای ساعاتی موجب قطعی آب و برق شد و همچنین دیوارهای برخی منازل مسکونی روستایی بر اثر این زلزله دچار ترک خوردگی شد.

وزیر بهداشت در پی این زمین لرزه گفت: مراکز درمانی و اورژانس دانشگاه های علوم پزشکی همجوار هرمزگان در پی زلزله ۶ ریشتری منطقه کوخرد بستک در آماده باش کامل باشند.

دکتر بهرام عین اللهی روز پنجشنبه گذشته در در گفت وگوی تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده و امدادرسانی تیم های واکنش سریع اورژانس، بر آماده باش مراکز درمانی جهت پذیرش مصدومان احتمالی این حادثه تاکید کرد.

وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان وضعیت زلزله زدگان شهرستان بستک را بررسی کرد و دستور فوری برای رسیدگی به مناطق زلزله زده را صادر کرد.

احمد وحیدی در این گفت و گوی تلفنی با مهدی دوستی تاکید کرد: با بسیج همه ظرفیت های استانی به وضعیت زلزله زدگان در استان هرمزگان رسیدگی و با اعزام تیم های کارشناسی، برآورد دقیق از خسارات ناشی از زلزله به عمل آید.

هفته گذشته در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) و در راستای توسعه فرهنگ ازدواج آسان، تعداد یکهزار و ۷۸۹ سری جهیزیه به نوعروسان و کمک هدیه ازدواج به دامادهای تحت حمایت کمیته امداد هرمزگان با مشارکت بنیاد مستضعفان اهدا شد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و دبیر ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مصدومیت ۱۵ نفر در اثر حوادث چهارشنبه سوری خبر داد.

دکتر حسین قاسمی چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد  ۱۱ نفر مرد  و ۴ نفر زن بودند.

اقتصادی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان روز پنجشنبه گذشته در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به کارکرد ملی هرمزگان در بخش های مختلف، از کسب درآمد مازاد ۳۰ ‌هزار میلیارد ریالی خبر داد و گفت: بر اساس درآمد حاصله از این منبع، ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌های بین بخش‌ های مختلف این استان توزیع شد.

وی روز سه شنبه گذشته در رزمایش آغاز طرح ویژه کنترل ترافیک نوروزی در هرمزگان که در ستاد فرماندهی انتظامی این استان برگزار شد، با اشاره به پیش بینی و اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران نوروزی در هرمزگان، از دستگاه‌های فعال در طرح ویژه نوروز که در راستای آسایش و آرامش مردم تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: این استان در نوروز پیش رو، با خیل عظیمی از مسافران در حدود بین سه تا پنج میلیون نفر روبرو خواهد بود و در این راستا روند اقدام ها و نظارت‌ها باید تشدید شود.

پنجشنبه گذشته «طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱» در بندر شهید حقانی؛ به عنوان بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور آغاز به کار کرد.

علی‌رضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در آیین آغاز «طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱» در بندر شهید حقانی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این طرح به منظور ارائه مطلوب خدمات و تأمین ایمنی سفرهای دریایی در ایام نوروز، از سال ۱۳۸۶ به صورت مدون و با مشارکت ارگانهای مختلف برگزار شده است.

براساس تصمیم قرارگاه عرضه مستقیم آبزیان شیلات هرمزگان، فروش ماهی از دوشنبه گذشته در بازار ماهی شیلات بندرعباس و هایپر مارکت گمبرون آغاز شد و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از توافق اولیه با شرکت ملی نفتکش برای ساخت چند فروند نفتکش افرامکس خبر داد و گفت: ایزویکو از جمله ظرفیت های ارزشمند حوزه صنعت است که توان پشتیبانی از صنعت حمل و نقل دریایی کشور در تمام حوزه ها را دارد.

سلمان ضربی روز سه شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و پس از توافق نهایی ، کشتی اول بر اساس تفاهم انجام شده در بازه‌ زمانی ۳۰ ماهه آماده تحویل خواهد شد که البته ما امیدواریم این بازه زمانی به ۲۴ ماه کاهش یابد و رکورد ۲۶ ماهه ساخت کشتی نفتکش در ایزوایکو شکسته شود.

ورزشی

دیدار ۲تیم فولاد هرمزگان و یزد لوله عصر چهارشنبه گذشته با پیروزی یک بر صفر شاگردان نادر غلبه بانی به پایان رسید.

هفته نخست مرحله دوم لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه های کشور چهارشنبه گذشته بین دوتیم فولاد هرمزگان و یزد لوله در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برگرار شد.

استاندار هرمزگان گفت: با وجود ضرورت حمایت مالی از تیم‌های ورزشی پایه و ورزش‌های انفرادی، این استان باید یک تیم لیگ ‌برتری فوتبال داشته باشد و این موضوع به‌عنوان اولویت سال آینده به تصویب رسید.

مهدی دوستی روز یکشنبه گذشته پس از نشست با مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت فرهنگی ورزشی صنایع پشتیبان هرمزگان افزود: سال آینده با کمک مالی اعضا، به دنبال این هستیم که از طریق حمایت از یکی از تیم‌های استان که در لیگ یک حضور دارد و یا از طریق خرید امتیاز تیم‌های دیگر، هرمزگان هم صاحب یک تیم لیگ برتری فوتبال شود.

آموزش و پرورش

استاندار هرمزگان گفت: بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در راستای اجرای طرح کیفیت بخشی آموزش دانش آموزان کنکوری به آموزش و پرورش این استان، تخصیص یافته و تزریق شده است.

مهدی دوستی روز چهارشنبه گذشته در نشست بررسی روند اجرای طرح کیفیت بخشی آموزش دانش آموزان کنکوری استان هرمزگان افزود: این اعتبار برای این است تا دانش آموزان نخبه و مستعد پایه های یازدهم و دوازدهم و دانش آموزان المپیادی را در هرمزگان تحت پوشش قرار دهد و همچنین نسبت به تجهیز تعداد مشخصی از آزمایشگاه ها و تامین سایر امکانات مورد نیاز در جهت تشکیل کلاس های آموزشی اقدام کند.

فرماندار بندرخمیر گفت: «سعیده دل مرادی» و «سید محمد موسویان» زوج فرهنگی و نیکوکار مشهدی در ادامی خیرخواهانه برای دانش آموزان محروم و سخت گذر روستای «تنگ اشکن» این شهرستان مدرسه می سازند.

 میرهاشم خواستار روز یکشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا ضمن قدردانی از همراهی خیران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی فعال در شهرستان که ورود خوبی در عرصه مدرسه سازی داشته‌اند، افزود: قرار است با حذف تنها مدرسه کانکسی شهرستان خمیر با ۱۰ دانش آموز، فضای آموزشی مناسبی  با دستان مهربان خیران مشهدی برای دانش آموزان آن ساخته شود.

فرهنگی

نخستین جشنواره تئاتر استانی مونولوگ سیاژن استان هرمزگان شنبه گذشته با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره، در شهرستان رودان به کار خود پایان داد.

آیین پایانی نخستین جشنواره تئاتر استانی مونولوگ سیاژن هرمزگان، با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، هنرمندان و اهالی تئاتر در سالن مجتمع فرهنگی و هنری شیخ طوسی رودان برگزار و برگزیدگان بخش های مختلف این رویداد هنری معرفی شدند.

انجمن فرهنگی-ادبی خط سوم هرمزگان یکشنبه گذشته برنامه گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دانشگاه فرهنگیان برگزار کرد.

در این مراسم که با حضور چهره های فرهنگی و ادبی استان و علاقمندان ادبیات برگزار شد،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت مفاخر فرهنگی ایران را اقدامی مؤثر در خنثی کردن حمله های دشمنان به بنیان های فرهنگی ایران اسلامی معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha