نفوذ توده گرد و غبار و افزایش اعتبارات سفر استانی رییس جمهور به ایلام

ایلام - ایرنا - نفوذ توده گرد و غبار و افزایش غلظت آلودگی هوا، کاهش تعداد بستری های ناشی از ویروس کرونا، افزایش اعتبارات سفر استانی رییس جمهور و بسته بودن مرز مهران از مهمترین اخبار هفته گذشته استان ایلام بود.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته یک توده غلیظ گرد و غبار استان ایلام را در بر گرفت و موجب آلوده شدن هوا شد؛ به علت نفوذ این توده میزان غلظت الودگی در هوای استان به ۱۰ برابر حد مجاز رسبد.

نفوذ این توده گرد و غبار که از طرف بیابان های عراق و سوریه وارد استان ایلام شد، کاهش دید افقی را در پی داشت که این امر باعث لغو پروازهای فرودگاه شهدای ایلام در نوبت عصر شد و همچنین بنا به تصمیم ستاد بحران استان فعالیت مقاطع مختلف تحصیلی مجازی و ادارات نیز با ۲ ساعت تاخیر انجام شد.

اسفندماه جاری و در مدت کمتر از ۲ هفته استان ایلام شاهد فعالیت و نفوذ ۲ توده بسیار غلیظ گرد و غبار بود و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ روز آلوده به گرد و غبار در استان ایلام ثبت شده است. 

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از کاهش ۳۵ درصدی بستری های ناشی از ویروس کرونا و ۱۹ درصدی نمونه گیری ها در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل خود خبر دادند که در صورت استقبال مردم از دز سوم واکسن روند ابتلا و بستری ها کاهشی خواهد بود.

هم اکنون طبق آخرین رنگ بندی ها سه شهرستان ایلام، ایوان و چوار از وضعیت قرمز در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان بدره از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرد و دره شهر نیز همچنان قرمز است و شهرستان های چرداول، هلیلان، دهلران، آبدانان، مهران و ملکشاهی نیز نارنجی هستند.

استاندار ایلام از افزایش پنج هزار میلیارد ریالی اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ایلام خبر داد و گفت: با رایزنی های انجام شده و با همراهی مجمع نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی با موافقت آیت الله رئیسی پنج هزار میلیارد ریال به اعتبارات سفر رییس جمهوری به این استان افزوده شد که طی نشستی که با اتفاق نمایندگان ایلام در مجلس با رییس جمهوری انجام شد، این درخواست مطرح و مورد موافقت ایشان قرار گرفت و مقرر شد، به همان میزان طرح و پروژه تعریف شود.

به گفته حسن بهرام نیا همچنین با رایزنی های انجام شده ۸۰۰ میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان اختصاص یافت که در نشست با تعدادی از اعضای کابینه دولت ۳۰۰ میلیارد تومان و در نشست قبلی با رئیس جمهور نیز ۵۰۰ میلیارد تومان و در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان مازاد از مصوبات سفر ریاست جمهوری بابت موضوعات مغفول مانده در سفر به استان اختصاص یافت.

سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور با حضور در پایانه مرزی مهران از بسته بودن این مرز مسافری خبر داد و از زائران عتبات عالیات خواست به مرز مهران جهت عزیمت و سفر به عراق خودداری کنند چرا که مرز مهران تنها به روی تجار، سرمایه گذاران و بازرگانان، طلاب حوزه های علوم دینی، دانشجویانی که در دانشگاه های ایران مشغول تحصیل هستند و افراد دو تابعیتی، افرادیکه دارای نوبت پذیرش در مراکز درمانی ایران و همچنین افرادیکه دارای اقامت در ایران بوده با رعایت الزامات بهداشتی باز است.

خیرالله خادمی معاون زیرساخت وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آئین کلنگ زنی چهار خطه کردن مسیر دهلرن به اندیمشک گفت: ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال آینده برای توسعه زیرساخت های جاده ای استان ایلام پیش بینی شده و امسال در ایلام ۲۲۰ میلیارد تومان از منابع ملی برای توسعه مسیر های جاده ای اختصاص داده شد و در بودجه سال آینده نیز این اعتبار افزایش خوبی با توجه به محرومیت استان و وضعیت خاص آن دارد. 

شهریار عباسی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در نشست بررسی تبصره ۱۸قانون بودجه ۱۴۰۰ با تاکید بر اینکه در ساز و کار تسهیلات و سرمایه گذاری، بروکراسی اداری همه را سردرگم کرده و بسترسازی مناسب شکل نگرفته است، گفت: سود بالای تسهیلات تولید را با شکست مواجه می کند و اعتبارات تبصره ۱۸ فرصت بسیار مناسب برای توسعه سرمایه گذاری در استان های محروم است.

این اعتبارات، پاشنه آشیل طرح های تولیدی است که برای حمایت از این طرح ها باید جذب شود، افزود: اهتمام جدی در مدیران بانک‌ها برای حمایت از تولید در استان مشهود نیست و اغلب مدیران سعی دارند همه را به سمت منابع داخلی سوق دهند که این امر عموم طرح ها را محکوم به شکست می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha