۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84690311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84690311
گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان

رشت - ایرنا - موزه ها قاب هایی مملو سخن از پیشینه هر سرزمین هستند و امروز شنبه بیست و هشتم اسفندماه گنجینه ۷۰ ساله رشت با اتمام مرمت و به نمایش گذاردن آثار سیدمحمدحبیب محمدی، مجسمه‌ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان آماده استقبال از گردشگران نوروزی شده است.

به گزارش ایرنا، امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این راستا به موزه های لوور فرانسه، گالری اوفیتزی فلورانس، آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره اشاره کرد،و امروز آثار حبیب محمدی ، نقاشی که هنرمندان برجسته ای چون بهمن محصص، قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی ثمره آموزش های آکادمیک وی بوند، تجربه ای گرانقدر برای لذت بردن از سفر در اختیار گردشگران قرار می دهد.

گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان

سید محمد حبیب محمدی، مجسمه ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان متولد ۱۲۸۳ هجری خورشیدی در شهرستان لاهیجان است؛ طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمند داشته و نقاشی‌های او به سبک امپرسیونیسم، با رنگ‌های غلیظ و ضربه‌ قلم‌های قوی،تصاویری از کوچه‌ها، خانه‌ها، باغ‌ها و محله‌های قدیمی نظیر ساغریسازان و باغ محتشم را به تصویر می‌کشد.

وی اولین نقاش در رشت است که آموخته‌های آکادمیک خود را به هنرآموزان انتقال داده که از جمله شاگردان ایشان می‌توان به هنرمندان برجسته‌ای چون بهمن محصص،  قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی اشاره کرد.

گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان


مدیرکل میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: اعتبار مرمت ۷۵ اثر ارزشمند در استان جذب شد که ۶۰ اثر نقاشی و مربوط به دو هنرمند معاصر محمد حبیب محمدی و بهمن محصص است.

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای مرمت این تعداد آثار ارزشمند ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار مصوب شد که ۶۵۰ میلیون ریال جذب و مابقی نیز در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: بهمن محصص و محمد حبیب محمدی دو هنرمند پیشرو در زمینه گرافیک و نقاشی ایران هستند که در زمان حاضر آثار استاد حبیب محمدی به نمایش درآمده است.

جهانی افزود: مرمت و ساماندهی آثار نقاشی این دو هنرمند گیلانی در سبک‌های مختلف همچون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب، بعد از سال ها انتظار و با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی این اداره کل توسط گروه مرمتی متخصص در زمینه آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت انجام شد.

ساختمان موزه رشت یا همان موزه گنجینه رشت در زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۵۶۰ متر مربع درسبزه میدان خیابان طالقانی (بیستون) رشت واقع شده است. موزه رشت در گذشته به میرزا حسین‌خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت.

 او آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود و در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر آن را خریداری کرد، پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد ؛ این موزه از ۲ بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

بخش مردم شناسی در طبقه اول موزه قرار دارد که به مواردی از زندگی روزمره مردمان محلی و مشاغل آنها می پردازد و بخش باستان شناسی موزه رشت در زیرزمین یا سرداب ساختمان قرارداد و مُعّرف عظمت و شکوه باستانی این خطّه و فرهنگ مردمان آن است. قدیمی‌ترین اشیای این بخش‌ها پیکان‌های سنگی متعلق به منطقه پیرکوه است که از حفاری‌های غیر مجاز کشف شده و تاریخ آن ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود.

گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان

برخی از آثار پیش از اسلام موزه ی رشت حاصل اکتشافات باستان شناسی استان و برخی دیگر به سایر نقاط کشور تعلق دارد و به منظور شناخت و تبادل فرهنگی در این بخش قرار گرفته اند. اشیای سفالی این بخش بیشتر به صورت ظروف و گاه به صورت حیواناتی نظیر گاو و قوچ ( ریتون) و پرنده است.

اشیای زینتی مانند سنجاق ها، دستبندها، انگشتر، گوشواره و گردن بند و اشیای رزمی مفرغی مانند خنجر، کارد، شمشیر، پیکان است. ظروف مفرغی چون پیاله و جام نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

گنجینه ۷۰ ساله رشت و آثار پدر نقاشی مدرن گیلان


گشت و گذار در موزه ها امروز می توانند نخستین وجه سفر قرار گیرند ؛در استان گیلان که با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های طبیعی ، تاریخی و فرهنگی می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور تلقی شود؛ شاید در سالهایی نه چندان دور گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که موزه ها می تواند بُعدی از آن باش که موزه رشت با ۴۵ هزار شی آماده میزبانی از گردشگران نوروزی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha