میزبانی ۱۲۰ پایگاه علمی از همکاری متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور

تهران- ایرنا- رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در ۱۲۰ «پایگاه میزبان»، درحال انجام است.

به گزارش ایرنا، ‌برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در راستای نیل به اهداف بلندمدت چشم‌انداز علمی و بهره‌گیری از ذخایر علمی و حرفه‌ای سرمایه انسانی خارج از کشور و انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به عنوان «پایگاه میزبان» در کشور در حال اجرا است تا در قالب حمایت از انجام پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه، اشتغال در شرکت‌های فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی به ارتباط مؤثر متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری رساند.

مهدی قلعه نو روز پنج شنبه در خصوص فعالیت این پایگاه ها در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا توضیح داد: مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از منظر همکاری های فناوری در تمامی سطوح دولتی و بین دانشگاهی و سطوح بین شرکت ها برنامه هایی را تعریف کرده است و در حال اجرا دارد.

وی بیان کرد:‌ برای مثال اسناد بالادستی با کشورهای چین، روسیه و بعضی کشورهای اروپایی امضا شده است که آنها را در قالب همکاری های فناوری و پروژه های مشترک بین المللی تعریف و حمایت می کنیم.

قلعه نو با اشاره به اینکه یکی از برنامه های ما همکاری با متخصصان چه ایرانیان خارج از کشور و چه خارجی هایی است که در ایران هستند، افزود:‌ در حال حاضر در کشور ۱۲۰ پایگاه میزبان داریم که وظیفه جذب ایرانیان خارج از کشور را دارند، این پایگاه ها شامل دانشگاه ها، ‌پژوهشگاه ها، ‌پارک های علم و فناوری، ‌شرکت های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب و تمام اجزای زیست بوم نوآوری کشور هستند تا بتوانند ایرانیان نخبه و دارای توانمندی را با محیط ایران مرتبط و متصل کنند.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در سال گذشته (۱۴۰۰) ۵۶۰ نفر به کمک پایگاه های میزبان از حمایت ها شامل استاد مدعو، راه اندازی کسب و کارهای فناورانه، اشتغال در شرکت های فناور و کارگاه های تخصصی بهره مند شدند. برنامه ای نیز برای خارجی هایی که در ایران حضور دارند و در چهارچوب نخبگی می گنجند، در نظر گرفته شده است.

قلعه نو با اشاره به اینکه اعطای اقامت به خارجی ها در ایران یکی از بخش های این برنامه حمایتی است، ادامه داد: تقریبا یک فرآیند طولانی در خصوص اقامت خارجی ها در کشور وجود دارد، با اجرای این برنامه حدود ۶۰۰ نفر در کشور اقامت کرده اند.

وی گفت: ایجاد علاقه به محیط کسب و کار ایران و راه اندازی کسب و کار توسط افراد نخبه خارجی در کشور از دیگر برنامه هایی است که از سوی مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: در نظر داریم این افراد را با ایده هایی که دارند، جذب کنیم و حمایت هایی که برای همه ایرانیان و شرکت های دانش بنیان ارایه می شود، برای آنها نیز لحاظ شود و علاوه بر حوزه اقامتی، در حوزه کسب وکار نیز آنها را حمایت کنیم.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: این کار شروع شده است؛ در حال حاضر ۶۴ هیات مدیره شرکت های دانش بنیان فعال در ایران افراد خارجی هستند، ظرفیت خیلی خوبی در حوزه نخبگان خارجی در ایران وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. این افراد عمدتا از نخبگان کشورهای همسایه از قبیل عراق، سوریه، افغانستان، ارمنستان، فرانسه، اسپانیا، هند، پاکستان و بنگلادش هستند.

وی گفت: در این مرکز سعی کردیم درخصوص فعالیت این افراد در شرکت های دانش بنیان محدودیت های موجود از قبیل اقامت و غیره را نداشته باشیم، چون این افراد کارآفرین هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha