۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۲
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84690575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک مقام نظامی سودان: آماده واگذاری قدرت به یک دولت منتخب هستیم

تهران-ایرنا- محمد حمدان دقلو (حمیدتی) معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان بر تعهد دولت نظامی برای بازگشت به پادگان ها و واگذاری قدرت به یک دولت منتخب تاکید کرد.

به گزارش شنبه خبرگزاری آناتولی بر اساس بیانیه شورای حاکمیتی سودان، وی این سخنان را در یک سخنرانی در شهر پورتسودان، مرکزاستان بحرالاحمر بیان کرد و افزود: ما متعهد هستیم که پس از توافق ملی برای برگزاری انتخابات، قدرت را به میهن پرستان واگذار کنیم و پس از تعیین یک دولت منتخب از طریق صندوق های رای،  به پادگان ها باز خواهیم گشت.

وی ادامه داد: ما پس از انتخابات نه تنها حاضر به بازگشت به پادگانها هستیم بلکه (درصورت لزوم ) خانه نشین هم می شویم ولی در غیر اینصورت حاضر به واگذاری قدرت به حقوق بگیران سفارت های خارجی نیستیم.

وی همچنین اظهار داشت: برخی سیاستمداران با تهییج جوانان و فریب آنها به آنها گفته اند که مسوولان می خواهند بنادر سودان را به فروش بگذارند؛ من اعلام می کنم که ما مزدور نیستیم که منابع ملی مردم سودان را به فروش بگذاریم.

این سخنان محمد حمدان دقلو در واکنش به اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی منتشر شد که از انعقاد قرارداد سودان  با مسکو در مورد واگذاری بنادر دریای سرخ ابراز نگرانی کرده بودند .

محمد عثمان المیرغانی، رئیس حزب "اتحادیه دموکراتیک منشأ" روز جمعه طرح ابتکاری برای آشتی ملی و حل بحران سودان ارائه و از نیروهای سیاسی و اجتماعی داخلی برای گفت و گوی ملی دعوت کرد.

تا چند سال پیش، روسیه و سودان همکاری نزدیکی با یکدیگر نداشتند ولی در سال ۲۰۱۷، با استقبال ولادیمیر پوتین از عمر البشیر رئیس جمهوری وقت سودان در سوچی این روند تغییر کرد.

به دنبال امضای توافق‌نامه احداث مرکز پشتیبانی و لجستیکی ناوگان نظامی روسیه در سودان در سال گذشته، خارطوم اجازه تاسیس پایگاه دریایی روسیه در شهر بندری این کشور را صادر کرد؛ توافقی که می‌تواند سرآغاز بازگشت روسیه به آفریقا باشد.

این پایگاه می‌تواند ۳۰۰ نیروی نظامی و غیر نظامی و همچنین چهار فروند کشتی جنگی که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند را در خود جای دهد که این امر قدرت مانور روسیه در اقیانوس هند و خلیج عدن که تقریبا ۱۰ درصد مبادلات کالا در جهان از این تقاطع دریایی بین اروپا و آسیا انجام می‌شود را تقویت می‌کند.

البته، خارطوم احداث پایگاه دریایی روسیه در سودان را مشروط به ارائه کمک مالی ۵ ساله به خارطوم کرده است،خارطوم امیدوار است که از مسکو کمک مالی ۵ ساله در ازای احداث پایگاه دریایی توسط روسیه دریافت کند و این توافق می تواند برای ۲۵ سال دیگر تمدید شود.  

 در هفته گذشته، هزاران معترض علیه افزایش قیمت‌ها و حاکمیت دولت نظامی در سودان در خارطوم و شهرهای دنقلا، قضارف و مناقل تظاهرات کردند و خواستار تشکیل یک دولت کاملا غیرنظامی در این کشور شدند. 

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس با حمله به معترضان برای پراکنده کردن آن ها از گاز اشک آور استفاده کردند و معترضان نیز در پاسخ اقدام به پرتاب سنگ کردند که همین مساله باعث درگیری میان دو طرف شد.

سودان در ماه‌های اخیر به دلیل کودتای نظامیان علیه دولت این کشور، دستخوش تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده شده است. معترضان خواهان کناره گیری نظامیان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان، برگزاری انتخابات دمکراتیک و حل مشکلات اقتصادی کشور هستند.

سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در سودان، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی و بروز قحطی در این کشور هشدار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha