دو منطقه صنعتی جدید در حوالی تربت‌حیدریه ایجاد می شود

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از ایجاد دو منطقه صنعتی جدید در حوالی این شهرستان شامل منطقه تخصصی صنعتی "کائولن" و ناحیه صنعتی زاوه خبر داد.

علی بهرامی زاده عصر شنبه در حاشیه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: زمینه راه اندازی دو منطقه صنعتی جدید در تربت حیدریه بر طبق تاکید وزیر صمت مبنی بر توسعه صنعتی بر مبنای سند آمایش سرزمینی استان فراهم شده است.

وی بیان کرد: منطقه تربت حیدریه براساس تفاهم نامه منعقده در وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان "ناحیه ویژه صنایع کانی غیرفلزی کشور" با توجه به وجود ظرفیت های بالای منطقه و به عنوان منطقه برتر کشور در تولید و مصرف کائولن شناخته می شود.

وی درباره مشخصات فنی منطقه تخصصی کائولن گفت: این منطقه در زمین ۶۰ هکتاری در مجاورت شهرک صنعتی شماره ۲ تربت حیدریه قرار گرفته است که بر اساس پیش بینی های انجام شده، ۱۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی برای یکهزار و ۸۰۰ نفر و جذب ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در آن مستقر می شوند.

بهرامی زاده اظهار داشت: مزیت در تولید کائولن در منطقه تربت حیدریه بر اساس شاخص مزیت نسبی، مصرف بالای کائولن در صنایع مختلف مانند کاشی و سرامیک در منطقه تربت حیدریه است.

وی روند کاهشی صادرات کائولن از کشور و استان و روند افزایشی واردات آن در طول پنج سال گذشته، تبدیل منطقه به یک منطقه ویژه اقتصادی برای بارانداز صادراتی محصول کائولن و فرآورده های آن و نزدیکی به بازار افغانستان را از دلایل راه اندازی منطقه تخصصی کائولن در این شهرستان عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی درباره ناحیه صنعتی زاوه گفت: احداث ناحیه صنعتی زاوه بعنوان نخستین شهرک صنعتی این شهرستان، گام مهمی در جهت توسعه صنعتی استان و منطقه به شمار می رود.

وی افزود: پیش از این مطالعات و مکان‌یابی لازم از نظر فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی در کارگروه‌های مختلف برای ایجاد ناحیه صنعتی زاوه انجام گرفته بود که کلنگ عملیاتی اجرای این پروژه در آذرماه امسال به زمین زده شد.

وی بیان کرد: برآورده‌های اولیه حاکی از آن است که حدود ۳۰۰ واحد تولیدی می‌توانند در ناحیه صنعتی زاوه مستقر شوند، پس از انجام عملیات خاکی و مشخص شدن میزان زمین‌های صنعتی، اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های آن نظیر برق و آب و گاز انجام می‌گیرد.

بهرامی زاده اظهار داشت: تمام برنامه‌ها و اقداماتی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی انجام شده در راستای رشد و توسعه واحدهای صنعتی است تا صاحبان صنایع بهترین بهره‌گیری را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی درباره مزیت‌های صنعتی شهرستان‌های زاوه، مه ولات و تربت حیدریه گفت: تاکنون دو شهرک صنعتی تربت حیدریه شماره ۱ و ۲، ناحیه صنعتی رباط سنگ "شهید رضوی" و ناحیه صنعتی مه ولات در این منطقه ایجاد شده است.

وی افزود: شهرک صنعتی تربت حیدریه شماره ۲ ، ناحیه صنعتی "شهید رضوی" رباط سنگ و ناحیه صنعتی مه ولات در مجموع ۲۸۶ هکتار زمین در اختیار دارند و ۱۴ واحد صنعتی با اشتغال ۲۷۰ نفر در این شهرک و نواحی صنعتی فعال هستند که زمینه فعالیت عمده آن‌ها صنایع غذایی است.

وی اظهار داشت: ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد اراضی ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری است، تاکنون ۲ هزار و ۷۸۹ واحد صنعتی در این شهرکها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری ۵۸ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۷۸ هزار و ۸۲۹ نفر به بهره برداری رسیده است.

 سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت در سفری یک روزه به خراسان رضوی از دو طرح فولادی در حال اجرا و ناحیه صنعتی جدید در شهرستانهای تربت حیدریه، مه ولات و زاوه دیدن کرد و طی نشستی با فعالان اقتصادی آن شهرستانها از نزدیک به مشکلات و دغدغه های آنان گوش سپرد و قول مساعدت برای رفع آنها داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha