۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84691354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش هنرمندان چهارمحال و بختیاری در خلق موسیقی آغاز سال نو

شهرکرد- ایرنا- قطعه موسیقی آغاز سال نو یادآور فرارسیدن بهار است که در این بین، تعدادی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری در خلق این اثر نوروزی همکاری داشتند و نقش‌آفرین بودند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سُرنانوازی این اثر ماندگار، کاری از مرحوم استاد علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی در دستگاه چهارگاه با دُهُل‌نوازی استاد علی حیدری است که‌ سال ۱۳۶۵ در استودیو رادیو تهران ضبط شد.

استاد مهدی‌پور دهکردی ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۸ درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت دومعصوم شهرکرد به خاک سپرده شد.

موسیقی متن مجموعه تلویزیونی "روزی روزگاری" به کارگردانی امرالله احمدجو اثر دیگری از هنرنمایی‌های استاد مهدی‌پور دهکردی است.

قطعه موسیقی نوروز از خاطره‌انگیزترین ملودی‌های عید است

یک پژوهشگر تاریخ و مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: قطعه موسیقی نوروزنامه، بازآفرینی و اجرا شده از سوی اُستاد علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی (سُرنانوازی)، با همراهی و هم‌نوازی آقایان "حسین حیدری سورشجانی (دُهُل‌نوازی) و ناصر ساکنیان دهکردی (دایره‌نوازی) یکی از خاطره‌انگیزترین ملودی‌های همراه شده با حلول عید نوروز است.

بابک زمانی‌پور دهکردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: قطعه موسیقی نوروزنامه در میان سایر نَغَمات موسیقایی اقوام ایرانی به‌واسطه استفاده در رسانه ملی، از دهه ۷۰ به بعد دارای جایگاه ویژه‌ای در میان تمامی ایرانیان و علاقه‌مندان به عید نوروز داشته است.

به گزارش ایرنا، استاد مهدی‌پور دهکردی نوروزنامه را یک مرتبه با سُرنا (سازی کوتاه‌تر از کَرنا) و یک بار هم با کَرنا (سازی سنتی با چهار قطعه برای نواختن ریتم‌های حماسی و سنتی) نواخته است.

هم‌اکنون نوازندگان سُرنا و کَرنا، به یاد روزگاران گذشته و برای حفظ سنت‌های اصیل خود، هنگام تحویل سال جدید، نوروزنامه را می‌نوازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha