۱ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۵
کد خبرنگار: 3123
کد خبر: 84691362
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ورودی شهرهای خراسان شمالی فعال شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگیٰ، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: همزمان با آغاز سال نو، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی این اداره کل به منظور راهنمایی مسافران استان به‌سوی مقاصد گردشگری در همه مبادی ورودی شهرهای استان برپا شد.

علی مستوفیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای معرفی استان و فرهنگ عشایری سیاه‌چادرهایی در نقاط مختلف و هم چنین مناطق روستایی و عشایری برپا شده تا از این سیاه چادر ها هم به عنوان استراحتگاه و هم برای پذیرایی سنتی و آیینی از مسافران استفاده شود.

وی از تهیه ۱۰ هزار نسخه نقشه، هفت هزار نسخه کتابچه نوروز، ۲ هزار عدد پازل و هزار متر بنر برای توزیع بین مسافران و گردشگران نیز خبر داد و افزود: با استفاده از این بسته های فرهنگی مسافران نوروزی ۱۴۰۱ با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان آشنا می شوند.

مستوفیان گفت: امسال در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه در ۵۰ نقطه مختلف شهرها و روستاها آیین های مختلف نوروزی در قالب برپایی نوروزگاه نیز برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری جشن ملی نوروزگاه در ایام نوروز را آشنایی هر چه بیشتر مسافران و گردشگران با فرهنگ بومی، آداب و سنن و جاذبه‌های تاریخی، احیای فرهنگ و سنت‌های غنی و حسنه نوروز و جذب گردشگران بیان کرد و افزود: نوروز ۱۴۰۱ در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان، گرمه، رازوجرگلان، جاجرم، فاروج، پایگاه ملی میراث‌فرهنگی محوطه باستانی ریوی و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی بلقیس نوروزگاه خواهیم داشت.

وی گفت: در نوروزگاه های استان برنامه‌های فرهنگی، بازی‌های بومی محلی، موسیقی سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی، مسابقه و برنامه های مفرح دیگر برگزار می شود.

وی همچنین از باز بودن موزه های استان در ایام نوروز خبر داد و افزود: موزه های استان امسال باز و پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان از ساعات  ۹ صبح تا ۱۹ عصر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: موزه اسناد و نسخ خطی آینه خانه مفخم بجنورد، موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم بجنورد، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه و موزه فرش شیروان در ایام نوروز پذیرای علاقه‌مندان و مسافران خواهد بود.

 خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر دارای  ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.  

هتل های این استان دارای ۴۷۲ تخت، اقامتگاه های بومگردی و خانه مسافرها ۳۴۰ و مهمانپذیر های استان  نیز ۳۱۱ تخت دارند.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان دارای ۶ موزه در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان، گرمه و جاجرم است.

می توان امیدوار بود که با کاهش فشار کرونا و تغییر رنگ شهرهای خراسان شمالی و برداشته شدن محدودیت سفرهای نوروزی در تعطیلات پیش رو روزهای خوشی در انتظار گردشگری خراسان شمالی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha