۲ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۰۸
کد خبر: 84692111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نوروزگاه‌ها آیینه تمام نمای آیین‌ها و سنت‌های اصیل استان مرکزی

اراک - ایرنا - معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است و نوروزگاه‌های استان مرکزی به عنوان آیینه تمام نمایی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل این استان نقش آفرینی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نوروز جشن شکوهمند ایرانیان و پیشینه درخشان میهن ما و جلوه‌ای مهم از میراث‌فرهنگی وتاریخی ساکنان این دیار است، نوروز تاریخ تولد بهار است و تکرار همه ساله خود را با ضرباهنگ هیجان و دگرگونی بر طبیعت سرمازده دیکته می‌کند. 

نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به‌جا مانده از دوران باستان ایران است و  مجمع عمومی سازمان ملل در نشست چهارم اسفند سال ۱۳۸۸ (۲۳فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی جشن نوروز به‌ رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.

وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای برگزاری باشکوه این جشن باستانی و ملی در سطح کشور برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است که یکی از این برنامه‌ها برپایی مراسم نوروزگاه به منظور معرفی، یادآوری و احیای رسوم و سنت‌های اقوام مختلف محلی ایرانی است.


نوروز یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان است  که گستره وسیع جغرافیایی را خارج از مرزهای ایران شامل می‌شود. نوروز خیلی قبل‌تر توانسته از مرزهای سیاسی کشور فراتر برود و معرفی این آیین باستانی به اجرای طرح نوروزگاه منجر شد.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز اظهار داشت: ۱۴ محل نوروزگاه بر اساس مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر در نقاط مختلف استان پیش بینی شده است.

مصطفی مرزبان گفت: سه نوروزگاه در میدان امام خمینی( ره) سه راهی خمین، قزل پارک و همچنین قنات ابراهیم آباد در شهرستان اراک پیش‌بینی شده که از ابتدای تعطیلات نوروز پذیرای علاقه‌مندان هستند.

وی ادامه داد: همچنین یک نورورگاه در پارک شهرداری ساوه، یک نوروزگاه مقابل بیت تاریخی امام راحل در خمین، یک نوروزگاه در ورودی شهر خنداب، یک نوروزگاه در ورودی شهر پرندک زرندیه و یک نوروزگه نیز ورودی شهر فرمهین پیش‌بینی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: در شهرهای دلیجان، نراق، محلات، آشتیان، شازند و تفرش نیز هر کدام یک نوروزگاه در نظر گرفته شده که تا پایان تعطیلات نوروز دایر و به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌کنند.

مرزبان گفت: ۲۰ راهنمای گردشگری آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان اماکن تاریخی و موزه‌های این استان هستند.

وی عنوان‌کرد: راهنمایان گردشگری قبل از شروع تعطیلات نوروز در اماکن تاریخی استان مستقر می‌شوند و در خصوص سرگذشت ابنیه‌ها، تاریخ و تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان توضیحاتی را به گردشگران توضیح می‌دهند. 


مرزبان خاطرنشان کرد: حفظ سلامتی مسافران نیز همانند استقبال از آنان مهم است که در این راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم تدوین شده و تمامی مراکز پذیرایی بین‌راهی، نمازخانه‌های بین‌راهی، هتل‌ها، پمپ‌های بنزین و تمام فضاهای خدماتی درون شهری و برون شهری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند. 

فرماندار شهرستان تفرش نیز گفت:برنامه‌های نوروزگاه بر اساس برنامه ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهت احیای آداب و سنن و رسوم نوروزی و باهدف معرفی آن‌ها به گردشگران نوروزی و شهروندان هر منطقه برگزار می‌شود

عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی افزود:  برخی از آداب و سنت‌هایی که درگذشته در جامعه مرسوم بوده، به‌ مرور زمان فراموش‌ شده و یا درحال فراموشی است که باید با برنامه‌های اجرایی و متنوع احیا و به نسل آینده منتقل شود، ضمن اینکه این آیین‌ها به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته‌شده و می‌تواند در جذب گردشگر نقش بسزایی داشته باشد. 

وی اظهار داشت: نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی  برای معرفی آداب‌و رسوم و فرهنگ مردم مناطق مختلف بوده، که موجب تنوع در برنامه‌ مسافران و گردشگران است.

فرماندار تفرش افزود: یک هتل و چهار اقامتگاه بومگردی که یکی از آنها در شهر، دو خانه بومگردی در روستای ترارون و دو خانه نیز در روستای نقوسان فعال است آمادگی پذیرای مهمانان نوروزی را دارند.

حاج علی بیگی بیان کرد: یک نوروزگاه در مبادی ورودی شهر اراک و دیگری در ورودی شهر قم تدارک شده است و مجموعه‌های اقامتی شهرستان، چندین مسجد و مدرسه را برای اسکان اضطراری مسافران آماده سازی کردیم.

وی تاکید کرد: روستاهای خرامان، شهراب و جفتان و مجموعه هلال احمر در گردنه گیان فعال شده که چنانچه شرایط آب و هوا نامساعد شد امکان اسکان اضطراری برای مسافران فراهم باشد.

فرماندار شهرستان تفرش اظهار داشت: رستورانها، تالارها و اقامتگاههای بومگردی در سطح روستاها داریم آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی هستند و رزرو هم شدند.

حاج علی بیگی ادامه داد: برنامه های متنوعی برای برپایی سفره های هفت سین در برخی میادین شهر، کارناوال نوروز با بهره گیری از ظرفیت هنرمندان با لباس محلی و ساز و سورنا نوید نوروز را در سطح شهر می دهند.

وی بیان کرد: خط کشی جاده ها، تعریض نشانگرها، زیباسازی شهر در راستای استقبال از نوروز انجام شده است.

حاج علی بیگی خاطرنشان کرد: در روزهای تعطیل مراکز واکسیناسیون آماده پذیرش همشهریان و میهمانان نوروزی هستند و در صورت وجود متقاضی آمادگی برای ایجاد پایگاه سیار واکسیناسیون در سطح شهر و روستاها وجود دارد.

فرماندار شهرستان شازند نیز بیان داشت: این شهرستان دارای روستاهای بسیار با تنوع آداب و رسوم چشمگیر است که معرفی این سنت‌ها در نوروزگاه شهرستان پیش‌بینی شده است.

یحیی رمضانی افزود: اجرای  برنامه‌های فرهنگی، بازی‌های بومی محلی، موسیقی سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی، مسابقه از مهمترین برنامه‌هایی است که در نوروزگاه شازند برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: همزمان با اغاز تعطیلات نوروز،  هفت سین های بسیار شکیل در میادین شهرهای شازند، آستانه و مهاجران برگزار می شود و کدهای کیو آر هم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در محل اقامت و اسکان مسافران نوروزز اخذ می شود.

فرماندار شازند بیان کرد: اسکان اضطراری برای مسافران نوروزی در ۹ نقطه ایجاد کردیم که در شهرهای شازند، ۲ مکان در شهر مهاجران، چهار مکان در بخش زالیان، یک مکان در بخش مرکزی روستای اکبرآباد، یک مکان در شهر هندودر تدارک شده است.

رمضانی تاکید کرد: دستگاههای خدمات رسان در ۲۴ ساعت فعال و در قالب کشیک ها،آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند و همچنین دو فضا برای بیتوته و استراحتگاه موقت مسافران در موکب زینبیه شهر مهاجران و شرکت رنگ روناس آماده سازی شده است.

فرماندار شهرستان شازند اظهار داشت: در پایگاه‌ها و مراکز اطلاع رسانی مسافران نوروزی در کنار مراکز امدادی و هلال احمر، هماهنگی لازم صورت گرفته تا نسبت به واکسیناسیون نوبت سوم شهروندان و مسافران نوروزی اقدامات لازم انجام شود.
رمضانی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره غذا و جشنواره های فرهنگی نیز با حضور بانوان و برگزاری موسیقی های محلی در تعطیلات نوروز از دیگر برنامه های تدارک شده در نوروزگاه شهرستان شازند است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در خصوص اجرای نوروزگاه‌ همزمان با تعطیلات نوروز در اراک بیان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در نظر دارد با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اجرای نوروزگاه در منطقه گردشگری دره گردو، در راستای برپایی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی را در اولویت اقدامات قرار دهد.

علی‌رضا شعبانی افزود: طراحی خوب و باکیفیت المان‌های شهری می‌تواند دربردارنده پیام‌های زیادی برای شهروندان باشد که این مهم توسط هنرمندان اراک انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه می‌توان با برگزاری کارگاه‌های مختلف از ظرفیت طراحان شهر اراک در زمینه خلق آثار بهره گیری کرد و به همین منظور سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک اقدام به برگزاری دو کارگاه و ورکشاپ طراحی پوستر کرد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک  خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری ورکشاپ طراحی پوستر، بها دادن و استفاده از پتانسیل هنرمندان شهر اراک در زمینه طراحی پوستر، استفاده از خروجی‌های این کارگاه در تابلوهای شهری، طراحی مناسب در خصوص موضوعات محوله در این کارگاه‌ها و استفاده از طراحی‌های مناسب با موضوعات ملی و مذهبی است.

شعبانی بیان کرد: اکران طرح‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی در سطح شهر و برگزاری چندین برنامه و طرح شاد و مفرح برای نوروز ۱۴۰۱ در قالب برنامه‌های عروسکی، تئاتر، موسیقی، جنگ شادی، استقرار ایستگاه‌های استقبال از مسافرین نوروزی، اجرای نوروزگاه برای برپایی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی در محل دره گردو و جانمایی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی در چند نقطه از سطح شهر جهت عرضه صنایع‌دستی و توانمندی‌های بانوان برای آشنایی مسافران از این آثار هنری در دست اقدام است که امیدواریم بازار خوبی برای ارائه آثار هنرمندان ایجاد کند.

وی ادامه داد: علاوه بر نوروزگاه، سه ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در مبادی ورودی اراک در میدان فراهان، بلوار کربلا و همچنین میدان امام خمینی( ره) تدارک شده است.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: با توجه به نامساعد شدن شرایط جوی، شاید امکان ادامه برگزاری برنامه های نوروزگاه در منطقه ویژه گردشگری گردو نباشد از این رو پیاده راه امیرکبیر و همچنین پارک ملت اراک نیز در این راستا لحاظ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha