چالش فوتبال سیاسی و سوال عراقی‌ها؛ فیفا از پترودلارهای سعودی چشم می‌پوشد؟

بغداد- ایرنا- بعد از محرومیت عراق از بازی در زمین خود به خاطر حمله به مرکز جاسوسی موساد در اربیل و با بهانه ناامنی، علاقه مندان فوتبال در عراق اینک همین سوال را می پرسند که آیا فیفا حاضر است از نفت و پترودلارهای سعودی چشم بپوشد و عربستان سعودی تحت موشکباران را به همان ترتیب از برگزاری بازی منع کند؟

به گزارش ایرنا، علاقه مندان فوتبال در عراق معتقدند که آنچه اخیرا در حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اتفاق افتاد به مراتب وسیع تر از حمله موشکی به مرکز جاسوسی موساد در اربیل است اما آیا فیفا می تواند با همان بهانه امنیتی و تصمیم سیاسی که علیه عراق اتخاذ کرد، عربستان سعودی را نیز ناامن تشخیص دهد؟ این در حالی است که فیفا در تصمیم اخیر خود، عربستان را زمین بی طرف و امن رقابت فوتبال عراق و امارات در چارچوب رقابت های جام جهانی معرفی کرده است.

حملات موشکی و پهپادی گسترده نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، از نگاه فوتبال دوستان عراق، بهانه ای برای عریان شدن سیاست زدگی فدراسیون بین المللی فوتبال «فیفا» در حمایت از رژیم صهیونیستی است؛ رسوایی که دو گانگی این نهاد بین المللی مدعی حمایت از فوتبال را بیش از پیش آشکار کرده است.  

هواداران عراقی و کاربران شبکه های اجتماعی، اکنون با حساسیت شدیدتری به این موضوع می پردازند که ادعای ناامن بودن کشورشان، تنها یک بهانه و مهمترین هدف فیفا، جدا از فساد مالی، حمایت همه جانبه از رژیم غاصب صهیونیستی است.

طبق این نظر، فیفا همان طور که در قضیه جنگ اوکراین نقاب از چهره خود برداشت و شعار «ورزش دور از سیاست» را از مفهوم آن تهی کرد و همسو با خواست و سیاست آمریکا، سیاست را آشکارا در ورزش، وارد کرد، در قضیه بمباران مرکز جاسوسی موساد در اربیل و بمباران تاسیسات نفتی عربستان سعودی، دوگانگی و تبعیض را به بدترین شکل ممکن نشان داد.

«شبکه الکرة العراقیه» (سایت فوتبالی عراق) در واکنش به حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، این سوال را مطرح کرده است: حالا که حملات موشکی جدید، خاک عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد، فدراسیون جهانی فوتبال چه تدبیری در خصوص بازی عراق و امارات در خاک سعودی می اندیشد؟

برخی از کاربران در ذیل این خبر، کامنت های جالب توجهی گذاشته اند:

«وائل آل طعمه» نوشته است که زبان حال تماشاگران عراقی این است که «ما نگران حال فوتبالیست هایمان هستیم و نمی خواهیم بازی در عربستان باشد.»

وی با اشاره تلویحی به تصمیم سیاسی فیفا در قبال عراق افزوده است: «این بهانه را خودشان آغاز کردند و باید همان را هم علیه خودشان به اجرا بگذارند.»

«مجتبی البصراوی» هم نوشته است: «عربستان سعودی فاقد امنیت است و ما نگران جان فوتبالیست های خودمان هستیم.»

کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی، هشتگ های مختلفی در اعتراض به تصمیم اخیر فیفا ایجاد و داغ کردند که یکی از این هشتگ ها « #بغداد_حقنا_وملعبنا » (بغداد حق ما و ورزشگاه ما است).

چالش فوتبال سیاسی و سوال عراقی‌ها؛ فیفا از پترودلارهای سعودی چشم می‌پوشد؟

«سجاد محسن» یکی از هواداران عراقی نوشته است: عربستان زیر موشکباران حوثی ها است؛ فیفا کجاست؟

«علی سلیم» هوادار دیگر نوشت: از فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیایی فوتبال (AFC)، انتظار واکنش درباره موشکباران حوثی ها علیه عربستان سعودی داریم؛ آیا این دو نهاد، همچنان به برگزاری بازی در عربستان اصرار دارند و فقط عراق را می بینند؟

«ابن العراق» یکی از کاربران عراقی در تویتر نوشته است که «فیفا، ظالم، سیاست زده و نژاد پرست است.»

«حسین الجورانی» دیگر کاربر عراقی نیز با انتشار تصاویری از حملات گسترده یمنی ها به عربستان سعودی نوشته است: «ما هم نمی خواهیم خطری جان فوتبالیست های ما را تهدید کند و خواهان انتقال بازی به زمین دیگری (غیر از عربستان سعودی) هستیم.»

«اخو باشا» در همین راستا در ذیل هشتگ ترند شده  «#بغدادحقناوملعبنا» خطاب به مردم یمن نوشته است: «ای مردم یمن! ای عزیزان ما! هرگونه بیانیه محکومیت در محکوم کردن حملات به عربستان سعودی را زیر پا می گذاریم.»

«ابو علی ناصر» نیز نوشته است: بمباران مرکز جاسوسی موساد در اربیل؛ جایی که ۳۷۲ کیلومتر از بغداد (محل اولیه بازی عراق با امارات) فاصله دارد، بهانه فیفا شد تا با دستپاچگی، عراق را از بازی در زمینش محروم کند اما یمنی ها، «ریاض» (پایتخت عربستان سعودی)، «ینبع»، «ابها»، «مشیط»، «جیزان»، «سامطه» و «ظهران جنوبی» را بمباران می کنند، در حالی که فیفا در خواب عمیق فرو رفته است!»

چالش فوتبال سیاسی و سوال عراقی‌ها؛ فیفا از پترودلارهای سعودی چشم می‌پوشد؟
کاربر عراقی نوشته است که فیفا درباره موشکباران عربستان در خواب فرو رفته است در حالی که عراق را به همین بهانه محروم کرد

«علی سلیمان» دیگر کاربر عراقی نیز نوشته است: «در انتظار پاسخ فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال بمباران یمنی ها علیه عربستان سعودی هستیم، آیا فیفا می خواهد بر ادامه بازی (عراق و امارات) در عربستان سعودی اصرار ورزد یا اینکه فقط عراق را هدف قرار داده است.»

«رافت الیاسر» هم به برخی فرصت طلبان داخلی پاسخ داده که کوشیدند با دستاویز محرومیت عراق از بازی در زمینش به بهانه بمباران مرکز جاسوسی موساد، علیه جمهوری اسلامی ایران اتهام زنی کنند.

وی گفته است: بعضی کاربران ادعا کردند که موشک های ایران، عراق را از بازی در زمینش محروم کرد، البته اینها اینقدر نادان و قشری نگر نیستند بلکه دقیقا می دانند که در سطح بین المللی، تصمیم ها چگونه گرفته می شود و آنها فقط نقش طبیعی خود را برای گمراه کردن افکار عمومی بازی می کنند.

وی ادامه داده است: چرا موشک های یمنی، بازی را در عربستان سعودی متوقف نکرده است؟ 

چالش فوتبال سیاسی و سوال عراقی‌ها؛ فیفا از پترودلارهای سعودی چشم می‌پوشد؟
رافت الیاسر با انتقاد از معیارهای دوگانه فیفا نوشته است: چرا موشک های یمنی، بازی را در عربستان سعودی متوقف نکرده است؟ 

«علی حداد» که روی نشانگر خود، پرچم لبنان را گذاشته در همبستگی با فوتبال عراق نوشته است: فیفا خود را در موضع بغرنجی گذاشته است، همه در انتظار واکنش فیفا در قبال بمباران اخیر علیه عربستان سعودی هستند زیرا این همان بهانه ای است که فیفا برای انتقال بازی عراق به خارج به آن استناد کرد.

برخی از فوتبال دوستان عراقی نیز فیفا را به فساد و گرفتن رشوه از اماراتی ها متهم کرده اند.

«عماد» کاربر عراقی در این راستا نوشته است که عراق همواره قربانی فساد فیفا بوده است.

«علی نوری» مجری برنامه ورزشی در تلویزیون های عراقی گفته است که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا حتی حق انتخاب زمین بی طرف را به عراق ندادند در حالی که انتخاب زمین بازی، حق طبیعی عراق است.

به گفته وی، همه اینها علیه فوتبال ما اتفاق می افتد و از ما می خواهند نگوییم که توطئه ای در کار است.

چالش فوتبال سیاسی و سوال عراقی‌ها؛ فیفا از پترودلارهای سعودی چشم می‌پوشد؟
علی نوری مجری ورزشی عراقی: همه اینها علیه فوتبال ما اتفاق می افتد و از ما می خواهند نگوییم که توطئه ای در کار است

وی با اشاره به بیانیه فدراسیون فوتبال عراق در قبال تصمیم اخیر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است که فدراسیون فوتبال عراق به طور رسمی در صدد شکایت به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) علیه تصمیم اخیر انتقال بازی عراق و امارات به زمین بی طرف است.

همچنین «عدنان درجال»، رئیس فدراسیون فوتبال عراق از قرار دادن شکایت رسمی عراق از فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا در میز دادگاه عالی ورزش (CAS) خبر داد.

فیفا در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ در پیامی برای فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که اوضاع عراق بعد از حمله موشکی اخیر به مرکز موساد در اربیل ناامن ارزیابی شده و تصمیم گرفته شد تا بازی رسمی دو تیم عراق وامارات به کشور بی طرف انتقال داده شود.

بازی برگشت عراق و امارات در چارچوب بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قرار بود در چهارم فروردین ۱۴۰۱ در بغداد برگزار شود.

عراق به علاوه ایران، کره جنوبی، امارات، لبنان و سوریه در گروه الف قرار گرفته و ایران با ۲۲ امتیاز صدرنشین گروه است و کره جنوبی با ۲۰ امتیاز ، امارات ۹،  لبنان ۶، عراق ۵ و سوریه دو امتیاز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

طبق آخرین گزارش، فیفا با همکاری کنفدراسیون آسیا، عربستان سعودی را به عنوان زمین بی طرف برای انجام این بازی برگزیده است اما علاقه مندان فوتبال در عراق با همان ادعای فیفا اینک می گویند که عربستان سعودی، برای بازی کشورشان مقابل امارات ناامن است.

«صابرین نیوز» عراق با اشاره به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نوشته است: جان فوتبالیست های تیم ملی عراق در خطر است و باید فدراسیون فوتبال عراق هرچه سریعتر آنها را از حضور در خاک عربستان سعودی بازدارد.

به نوشته این پایگاه خبری عراقی، خاک عربستان سعودی به طور روزانه در معرض حملات گسترده با پهپادهای ملت یمن است.

صابرین نیوز ادامه داده است: «محرومیت عراق از بازی در زمینش، ناشی از تصمیم سیاسی فیفا و به ادعای ناامن بودن و به بهانه حمله موشکی (به مرکز موساد) بوده حال فیفا چه بهانه ای برای بازی در عربستان سعودی دارد در حالی که تنها ساعاتی قبل در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته است!؟» 

عراق بعد از اشغال کویت در ۱۹۹۰، از بازی در زمین هایش محروم شد و چندی قبل فیفا به این کشور اجازه داد که دوباره بازی های خانگی را در زمینش برگزار کند اما فدراسیون جهانی فوتبال با بهانه کردن حملات موشکی اخیر به مرکز جاسوسی موساد، بار دیگر فوتبال عراق را از بازی خانگی محروم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha