۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 84693574
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقتصاد پویا با تولید دانش بنیان

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84693574
اقتصاد پویا با تولید دانش بنیان

بروجرد - ایرنا - نامگذاری سال آغاز قرن با توجه ویژه به تولید دانش بنیان، فرصتی پیش روی نخبگان، کارآفرینان، پژوهشگران و تولیدکنندگان است تا نگاه تولید "وابسته" به "ملی" تبدیل شود.

به گزارش ایرنا در طلیعه آغاز قرن پانزدهم شمسی و سال ۱۴۰۱ ، نامگذاری سال با عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین"، در واقع رویکردی است که با محوریت اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانایی های ملی و درونی شکل گرفته است.

تولید به عنوان موتور محرکه اقتصاد و پویایی اجتماعی همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی و برنامه ریزان علمی بوده است و رهبر معظم انقلاب هم در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه به  تولید را همواره مورد تاکید ارکان نظام دانسته اند.

اگر چه تولید داخلی کشور، سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف کشاورزی، صنایع و داروسازی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است  اما وابستگی تولید به واردات مواد اولیه و خام فروشی می تواند از دلایل مهم توجه به تولید دانش بنیان و دانش بومی در تولید ملی غیر وابسته باشد، نکته ای که در سیاست های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب نیز برآن تاکید شده است.

اقتصاد مقاومتی زیر بنای تولید دانش بنیان
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژی مقابله با تحریم ها و شکوفایی اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد که در این سیاست ها نیز ، اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید ویژه ای قرار داشت.

اقتصاد دانش بنیان به عنوان ضرورتی برای توسعه اقتصادی برای اولین بار در برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی (۱۳۷۹تا ۱۳۸۳) مورد توجه قرار گرفت که در این برنامه  بر توسعه و بهبود برنامه دانش بنیان با استفاده از فناوری، آموزش نیروی انسانی، شکوفایی استعدادها، خلاقیت ها ،تقویت ، توسعه و نوسازی صنایع دفاعی کشور با استفاده از پژوهش و تسریع انتقال فناوری پیشرفته تاکید شده است.

از طرفی در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله کشور دانش، علم، فناوری و توسعه مبتنی بر دانش جایگاه ویژه ای دارد.

طبق این سند، ایران در افق ۱۴۰۴ " کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است".

اقتصاد مقاومتی و تولید کارزار فرهنگی اقتصادی
حجت الاسلام مصطفی تیموری استاد حوزه و دانشگاه در این خصوص در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان، کارآفرین را در امتداد راهبردهای اساسی مقام معظم رهبری در چشم انداز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی ذکر کرد.

وی افزود: تولید، دانش بنیان، کارآفرین، اقتصاد مقاومتی یک فرهنگ و مرتبط به ارزش، باور و نگرش های اقتصادی مردم و مسوولان است و تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید دانش بنیان مستلزم تغییر در فرهنگ اقتصادی می باشد.

این استاد دانشگاه به اقتصاد مقاومتی به عنوان پیش نیاز تولید دانش بنیان اشاره و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی مستلزم تغییر در سبک زندگی اقتصادی مردم و مسوولان است.

حجت الاسلام تیموری تبیین فرهنگ اقتصادی اسلامی- ایرانی را برای جامعه کنونی ضروری دانست و افزود: اولین گام در پیاده کردن اقتصاد مقاومتی تغییر نگرش جامعه با طراحی مدل گفتمان سازی بین خانواده ها و تعریف پیوست فرهنگی  برای تمام اقشار مردم از قبیل دانشجویان، دانش آموزان، نخبگان، فعالان اقتصادی، مدیران، برنامه ریزان اقتصادی، اصحاب رسانه، علما و تشکل های مردمی است.

وی ادامه داد: این نگاه باعث می شود در نهایت بین سه رکن تولید، توزیع و مصرف، عزم ملی ایجاد و زنجیره تولید تا توزیع مرتبط به نگرش های اقتصادی مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی بازسازی شود.

کار آفرینی زیر بنای تولید
قباد فولادی استاد دانشگاه نیز در خصوص تحقق شعار سال به خبرنگار ایرنا گفت: کارآفرینی دانش بنیان یک فرآیند تخصصی و خطر پذیر است که با خلق ایده و گسترش آن، فرصت های تازه ای برای اقتصاد فراهم می شود.

وی ادامه داد: نامگذاری سال جدید با مولفه های تولید، دانش بنیان و کارآفرین یک خلاقیت نوآورانه در فضای کسب و کار و فرصت جدیدی برای فعالیت های اقتصادی صاحبان دانش است.

وی به ویژگی های کارآفرینی اشاره کرد و افزود: تفکر اقتصادی، فعالیت نوآورانه، خطر پذیری و سودآوری از خصوصیات مهم کارآفرین است.

این دانش آموخته کارآفرینی گفت: کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی محسوب می شود، زیرا با نیت ارزش‌آفرینی و کسب سود مالی از طریق استفاده بهینه از منابع محدود، یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی و مدیریت می‌شود.

فولادی به اهمیت کارآفرینی به عنوان یک شاخص تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مزایای کارآفرینی، ظرفیت بالای آن برای شناسایی و تقویت توانمندی‌های اقتصادی است که محصولات جدید را جایگزین فناوری‌ و محصولات قدیمی می کند و عملکرد بهتری را هم برای کسب‌وکار و هم برای جامعه رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: کارآفرینی مستلزم تولید و استفاده از ایده‌های خلاقانه، به حداکثر رساندن بازده حاصل از مصرف منابع، توسعه مهارت‌های مدیریتی و موارد مشابه است و تقریبا همه الزامات کارآفرینی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی کشور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha