۳ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 84693578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بحران پناهجویان اوکراینی و دست کوتاه اروپا در تامین نیازهای آنان

تهران- ایرنا- شمار پناهجویان اوکراینی بعد از گذشت قریب به یک ماه از درگیری روسیه و اوکراین بر اساس آمار سازمان ملل متحد از سه و نیم میلیون نفر گذشته است؛ اما کشورهای شرق اروپا به عنوان اولین میزبانان آنان با مشکلات متعددی برای ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و تامین شغل روبرو هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز،  میلیون ها نفر از مردم اوکراین از زمان آغاز درگیری با روسیه (پنجم اسفند/ ۲۴ فوریه) این کشور را با انواع وسایل نقلیه از جمله خودروهای شخصی، اتوبوس، قطار یا حتی پیاده ترک کرده و به کشورهای همسایه از جمله لهستان و رومانی رفته اند تا از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی سفر کنند؛ البته بیشتر آنها هنوز موفق به اسکان در کشورهای دیگر نشده‌اند. عده‌ای نیز تمایل دارند درکشورهای همسایه و در واقع نزدیک‌تر به عزیزان خود در اوکراین بمانند زیرا مردان ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه خروج از اوکراین را ندارند و بیشتر پناهجویان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. 

سیل پناهجویان اوکراینی طی هفته گذشته کاهش یافته است اما سرپناه دادن و ارائه خدمات به آنان که بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بیشتر اروپای شرقی و مرکزی هم مستقر هستند بخش خدمات عمومی را در این کشورها با چالش‌هایی روبرو کرده است. 

لهستان با میزبانی از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر پناهجوی اوکراینی بیشترین تعداد پناهجویان را اسکان داده و با آنکه شماری از پناهجویان قصد دارند این کشور را به مقاصد دیگر ترک کنند، تعداد فراوان آنها باعث شده در زمینه ارائه خدمات عمومی با مشکل روبرو کرده است. 

شمیسواو چارمک وزیر آموزش لهستان گفت: شمار کودکان پناهجوی اوکراینی در مدارس لهستان هر روز ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد و تاکنون ۸۵ هزار کودک اوکراینی در مدارس این کشور مشغول به تحصیل شده‌اند.  

به گفته وی مقامات در حال تدوین دروسی بر مبنای نظام آموزشی لهستانی برای آموزگاران اوکراینی هستند تا آنها بتوانند در مدارس محلی استخدام شده و دانش آموزان را پیش از ورود به مدرسه در کلاس‌های آمادگی تعلیم دهند.

رافائل چافسکوفسکی شهردار ورشو نیز از پذیرش بیش از ۱۰ هزار دانش آموز اوکراینی در مدارس این شهر خبر داد و گفت برای جلوگیری از بهم ریختن نظام آموزش این شهر باید گزینه های متعددی از جمله کلاس های مجازی را به کار بست.

بیش از ۵۰۰ هزار نفر از پناهجویان نیز به رومانی رفته اند که درآنجا نیز مساله آموزش کودکان مهم ترین دغدغه مسئولان است. کازمینا نیکولسکو رئیس بخش خدمات اجتماعی بخارست می گوید ۶۰ کودک اوکراینی کلاس های خود را در این هفته در بخارست آغاز کردند ضمن اینکه مدارس و مهدکودک های خصوصی زیادی نیز از پناهجویان استقبال کرده اند. به گفته وی در حالیکه شمار پناهجویان در برخی کشورهای شرق اروپا افزایش یافته است برخی از آنها برای یافتن شرایط بهتر به رومانی می ایند. 

نیازهای پناهجویانی که از جنگ فرار کرده اند فقط آموزش نیست و به گفته پالوما کوچی نماینده سازمان جهانی بهداشت در لهستان نزدیک به ۳۰ هزار نفر از پناهجویانی که به این کشور می رسند در شرایط وخیم از جهت سلامت روان هستند و نیم میلیون نفر از آنان به خدمات بهداشتی روان نیاز دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اوکراین ۴۴ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و از سمت شرق با روسیه، شمال با بلاروس، غرب با لهستان، اسلواکی و مجارستان، جنوب با رومانی و مولداوی همسایه است. همچنین دریای آزوف و دریای سیاه نیز در جنوب این کشور واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha