ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول سال فعال و دائمی است 

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی: ستاد هماهنگی خدمات سفر فقط برای نوروز نیست بلکه در طول سال فعال خواهد بود تا برای خدمت رسانی به مسافران و گردشگران برنامه‌ریزی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی دارابی چهارشنبه - سوم فروردین - در بازدید و حضور در ستاد مرکزی خدمات سفر در معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: خدمات این ستاد حاصل ماه‌ها برنامه ریزی و فعالیت است و تنها برای سفرهای نوروزی نیست، بلکه طبق قانون و بر اساس تاکید وزیر میراث فرهنگی فعالیت آن در طول سال ادامه خواهد داشت. 

قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی تصریح کرد: داده‌ها و آمارها و گزارش‌های سفرهای نوروزی در ستاد ارزیابی و بر اساس تحلیل اطلاعات برای فصل‌های آینده سفر در تابستان و زمستان و تعطیلات در طول سال برنامه ریزی خواهد شد.

ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول سال فعال و دائمی است 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: با توجه به افزایش حجم سفر، برخی از استان‌ها مجبور شدند که تعدادی از مدارس و ورزشگاه‌ها را که از قبل آماده کرده بودند، برای اقامت مسافران باز کنند؛ البته طبیعی بود که بعد از ۲ سال توقف سفر به دلیل کرونا، حجم سفر افزایش پیدا کرد.

دارابی با تشکر از زحمات و تلاش‌های ۲۳ دستگاه عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: امیدوارم در دولت مردمی که رضایتمندی مردم ملاک و شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها است، خادمان خوبی برای مردم باشیم.

وی با اشاره برنامه‌های فرهنگی در پایگاه‌های جهانی و موزه‌های کشور گفت: پایگاه‌های جهانی و ملی ما مقصد اصلی گرشگران فرهنگی است از همان ابتدای سفر هم استقبال خوبی برای حضور و بازدید در این اماکن صورتی گرفت.

دارابی گفت: از حدود ۷۹۰ موزه کشور، ۲۶۴ موزه متعلق به وزارت میراث فرهنگی است، که برای همه این اماکن برنامه ریزی ویژه انجام دادیم. بلافاصله بعد از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در بهمن ماه برنامه ریزی وآمادگی برای استقبال از بهار در اماکن تاریخی و موزه‌ها آغاز شد و پایگاه‌های جهانی و کاخ موزه‌ها برای پذیرش و بازدید گردشگران آماده سازی شد.

وی گفت: بر اساس گزارش مسئولان استان، در شب تحویل سال بیش از ۴۰ هزار نفر در حافطیه حضور داشتند. در این چند روز هم تعداد بسیاری از علاقه مندان از مجموعه‌های فرهنگی سعدآباد، نیاوران و پایگاه جهانی گلستان و سایر موزه‌های تهران بازدید کردند.

دارابی به افزایش حجم سفر و بازدید گردشگران و مسافران از اماکن تاریخی از ابتدای تعطیلات نوروزی اشاره کرد و افزود: تلاش و برنامه ریزی کردیم ازدحام برای دریافت بلیت صورت نگیرد، حتی به مدیران اعلام کردیم در صورت ازدحام در ورودی‌ها، اجازه دهند بلیت در انتهای بازدید فروخته و دریافت شود تا ازدحام ایجاد نشود، حتی اگر هم بازدید کننده‌ای بلیت ارائه نکرد میهمان وزارت میراث فرهنگی بوده زیرا سلامتی مردم برای ما اولویت است.

اجرای بیش از ۲ هزار ویژه برنامه برای کودکان در اماکن تاریخی و موزه‌ها

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: بیش از ۲ هزار ویژه برنامه متنوع برای کودکان در اماکن تاریخی و فرهنگی و موزه‌های سراسر کشور طراحی شده است. همچنین تعدادراهنمایان میراث فرهنگی را که اساتید، دانشجویان و محققان هستند در اماکن تاریخی افزایش دادیم. در پایگاه جهانی تخت جمشید بیش از ۱۵۰ راهنمای گردشگری مجموعه را به مسافران معرفی می‌کنند

دارابی تصریح کرد: ساعت کار موزه‌ها ۱۹ اعلام شد، اما هماهنگ کردیم تا پایان ساعت بازدید و تا لحظه‌ای که آخرین نفر در مجموعه‌ها حضور دارد و در حال بازدید است، همکاران ما اجازه دهند بازدیدکننده در مجموعه حضور داشته باشد.

دستگاه‌های برتر ستاد هماهنگی سفر معرفی و قدردانی می‌شوند

دارابی با بیان اینکه نوروز به عنوان میراث مشترک ۱۲ کشور ثبت جهانی شده است گفت: در کشور ما تعطیلات نوروز با سفر و گردشگری همراه است ۲۳ دستگاه در ستاد هماهنگی سفر مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند، که البته محدود به نوروز نخواهد بود و در طول سال هم فعالیت خواهد داشت.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت::. مقدمات گسترده‌ای برای ثبت خاطرات خوب سفر و کم خطر برای مردم اندیشیده شده است و امیدوارم مردم سفر خوبی در نوروز داشته باشند.

دارابی گفت: پس از نوروز دستگاه‌های برتر عضو ستاد هماهنگی را انتخاب و تقدیر می‌کنیم. همچنین نقاط آسیب و ضعف و قوت را شناسایی واطلاعات سفر نوروز تحلیل و ارزیابی می‌شود تا در فصل‌های بعدی گردشگری در طول سال از آنها استفاده شود.

ستاد هماهنگی خدمات سفر در یک نگاه

به گزارش ایرنا، به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت‌های سفر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شرح وظایف زیر و در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می‌شود: 

الف ـ سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشور 

ب ـ استفاده از توانمندی، ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران 

ج ـ بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاه‌های ذی ربط 

د ـ بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آنها 

هـ ـ بررسی و ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور و ـ برنامه ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده 

ز ـ مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات سفر 

ح ـ شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران 

ط ـ نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاه‌های دولتی ذی ربط در امر خدمات رسانی به مسافران 

ی ـ تقویت بنیان‌های فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین‌ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر 

ک ـ پیش بینی، تأمین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران 

ل ـ تهیه شاخص‌های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش ادواری از اقدامات ستاد 

تبصره ۱ ـ دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی در سطح معاون در این ستاد حضور خواهند داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha