هواشناسی میاندوآب پیشرو در پردازش داده‌های هواشناسی در آذربایجان‌غربی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی میاندوآب گفت: این اداره در سطح آذربایجان‌غربی پیشرو به عنوان ایستگاه خودکار هواشناسی تجهیز شده که داده‌های هواشناسی را به صورت برخط تهیه، پردازش و گزارش می‌کند.

احمدعلی بنایی روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران میاندوآب از اداره‌ هواشناسی این شهرستان به مناسبت روز جهانی هواشناسی اظهار کرد: با توجه به سیاست سازمان هواشناسی کشور نسبت به گذر از ایستگاه‌های سنتی به ایستگاه‌های خودکار با تلاش‌های صورت گرفته اداره هواشناسی میاندوآب در تجهیز این امکانات پیشرو است.

وی افزود: همچنین سامانه‌ توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در سازمان هواشناسی جهت کاهش خسارات بخش کشاورزی و افزایش بهره وری و راندمان تولید راه‌اندازی شده که نتیجه آن افزایش ارزش افزوده در محصولات کشاورزی می باشد و باز هم اداره هواشناسی میاندوآب یکی از شهرستان‌های پیشرو در این زمینه بوده‌است.

وی اضافه کرد: در همین راستا روی ۲ محصول استراتژیک "گندم" و "چغندرقند" نسبت به تهیه سند این محصولات اقدام نموده و هر ساله این سندها را بروزرسانی می‌کند.

بنایی در ادامه در خصوص فعالیت هواشناسی میاندوآب از بدو تاسیس گفت: ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی میاندوآب‌ در سال ۱۳۴۰ به صورت ایستگاه اقلیم شناسی در محوطه ایستگاه تحقیقات کشاورزی این شهرستان تأسیس شده‌است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۰ با توجه به اهمیت کشاورزی در دشت بزرگ زرینه میاندوآب، سازمان را بر آن داشت که ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی را به صورت اداره در این شهرستان دایر کند که با توجه به رسالت ذاتی آن در زمینه هواشناسی کشاورزی و سینوپتیک مشغول به فعالیت شد.

رییس اداره هواشناسی میاندوآب با بیان اینکه اداره هواشناسی کشاورزی بر روی اغلب محصولات کشاورزی به ویژه ۲ محصول غالب چغندرقند و آلو با بررسی تاثیر عوامل هواشناسی برروی فنولوژی و بیومتری این محصولات می پردازد، اظهار کرد: همچنین کمیته هواشناسی کشاورزی (دیسکاشن) با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان راه‌اندازی شده که نتیجه آن کاهش خسارت‌های جوی در بخش کشاورزی و ارزش افزوده ایجاد شده در امر تولید شهرستان است.

وی افزود: در امر هواشناسی کشاورزی این اداره اقدام به تهیه بولتن‌های هفتگی ، ماهانه، فصلی و سالانه کشاورزی می‌کند و همچنین نسبت به تهیه نرمال‌های هواشناسی، تقویم زراعی و نمودار درجه روز رشد و کمینه دمای هوا و سطح و عمق خاک و میزان بارش موثر می‌پردازد.

میزان بارندگی در میاندوآب ۱۲ درصد افزایش یافت

رییس اداره هواشناسی میاندوآب گفت: میزان بارش در این شهرستان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۸۱.۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که همچنین میزان بارش‌ها نسبت به دوره آماری پنج درصد افزایش یافته است، ادامه داد: براساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی تا اواخر هفته جاری شاهد بارش‌های متناوب برف و باران در سطح شهرستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای فردا و پس‌فردا وزش باد و در برخی مواقع باد شدید پیش‌بینی می‌شود، افزود: از نظر دمایی برای روزهای آتی تغییرات دمای چندان محسوسی روی نخواهد داد.

۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده و شعار امسال "هشدار سریع و اقدام سریع" تا با اطلاعات اقلیمی، آب و هواشناسی کاهش خطر بلایا در کانون توجه قرار گیرد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha