توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری می شود

قزوین – ایرنا – رییس هیات ورزش کارگری استان قزوین گفت: توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری و ارتقای میزان بهره وری در صنایع و واحدهای تولیدی می‌شود.

به گزارش ایرنا، امروزه از تولید به عنوان یکی از عوامل مهم رونق اقتصادی و اشتغالزایی در جوامع یاد می شود که ارتقا و افزایش میزان تولید، نیازمند نیروی انسانی با توان بدنی و جسم سالم است.

با توجه به این موضوع، اهمیت بالای سلامت بدنی و روحی در جامعه کار و تولید مشخص می شود از این رو، همواره دولتمردان، صاحبان تولید و کارفرمایان به آن، توجه جدی داشته و تلاش می کنند زمینه لازم را برای ورزش کارگران فراهم کنند.

استان قزوین به عنوان یکی از استان های صنعتی و کارگری کشور، بخش مهمی از کالاهای مورد نیاز داخل را در بخش های صنعتی و کشاورزی به دست پرتوان نیروهای کارگر فراهم می کند بنابراین پرداختن به ورزش برای افزایش سلامت جسم و روان آنها و ارتقای میزان بهره وری و راندمان کاری در صنایع بسیار مهم است.

با توجه به این موضوع، خبرنگار ایرنا به سراغ هادی اسدی رییس هیات ورزش های کارگری استان قزوین رفته و از او در باره برنامه ریزی های صورت گرفته در این حوزه، کمبودها و مزیت ها پرسیده است.

او می گوید: این هیات ورزشی زیر نظر فدراسیون ورزش کارگری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سلامت جسمی و روحی جامعه شریف کارگران و افزایش تولید و رونق اقتصادی تلاش می کند و باید سایر دستگاه ها نیز همکار و همیار آنها در این زمینه باشند.

ایرنا. ورزش کارگری با چه اهداف و به چه منظوری برنامه ریزی و اجرا می شود؟

با توجه به اینکه نباید به کارگران فقط از جنبه تولید و کار نگاه کرد و بحث های جانبی دیگر در حوزه تولید نظیر ارتقای راندمان کاری مطرح بوده، توسعه ورزش و ساعت های ورزشی در واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

 در این راستا مسابقات و جشنواره هایی برای خود کارگران و خانواده های آنها برگزار می شود تا هم موضوع رفاه کارگران و مسایل روحی و روانی آنها برطرف شود و هم برای ارتقای میزان تولید، افزایش بهره وری و راندمان کاری اقدام گردد.

ایرنا. آیا توسعه ورزش کارگری در استان قزوین در دستور کار است؟

بله، ما توسعه ورزشی کارگری را در رشته های مختلف از جمله ۳۰ رشته در بخش مردان و ۱۷ رشته در بخش بانوان در دستور کار قرار داده ایم و برای آنها مسابقه برگزار می کنیم.

با توجه به تغییرات مدیریتی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کمیته راهبردی ورزش کارگری را تشکیل داده ایم تا بتوانیم نیازهای دیگر کارگران را برطرف کنیم و به مسایل آنها بپردازیم.

ایرنا. به زیرساخت ها و امکانات ورزشی این رشته در استان اشاره کنید و آیا با کمبودی در این حوزه مواجه هستید؟

خوشبختانه نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری داریم و در ردیف ۱۰ تا ۱۲ استان برتر کشور در این حوزه قرار می گیریم چون دو مجموعه ورزشی کامل، سه استخر و پنج سالن ورزشی کارگری در استان داریم ولی نسبت به تعداد کارگران و اینکه قزوین از استان های صنعتی است نیاز به توسعه امکان ورزشی محسوس می باشد.

در شهرهای بویین زهرا و آبیک کمبود اماکن ورزشی کارگری را احساس می کنیم چون فقط در این شهرها سالن ورزشی داریم.

توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری می شود

 در شهر قزوین هم فقط یک استخر مخصوص کارگران داریم و سالن ورزشی و زمین فوتبال نداریم، البته رفع این کمبود در دستور کار قرار گرفته و یک فضایی تخصیص یافته که اگر منابع آن تامین شود می توانیم برای رفع این مشکل و تامین سرانه ورزشی کارگران شهر قزوین اقدام کنیم.

ایرنا. با توجه به نقش ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی و اعتیاد در واحدهای تولیدی، برنامه شما در این حوزه چیست؟

امروزه تاثیر ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی برای همگان مشخص شده است، اگر در ورزش سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و اوقات فراغت کارگران و خانواده های آنها با ورزش پر شود قطعا گام بزرگی در کاهش آسیب ها برداشته خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، معاونت امور اجتماعی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مشاوره خانواده ها و مشاوره اعتیاد و آسیب های اجتماعی را در دستور کار قرار داده و با همدیگر این اهداف را جلو می بریم تا بتوانیم در توسعه ورزش و کاهش آسیب ها در جامعه کارگری گام برداریم.

ایرنا. آموزش کدام رشته های ورزشی برای کارگران استان در دستور کار قرار گرفته است؟

ما از سال گذشته آموزش هایی را برای کارگران و خانواده های آنها در رشته های مختلف آغاز کرده ایم، سال گذشته رشته تیراندازی، دوومیدانی و شنا را برگزار کردیم و امسال فوتبال و رشته های رزمی را به آنها اضافه می کنیم و آموزش رشته والیبال را در بخش بانوان پیگیری می کنیم.

در کنار این موارد، تفاهم نامه هایی را با هیات های مختلف، آموزش و پرورش، آموزشگاه های خصوصی و مدارس ورزش در حال امضا هستیم و می خواهیم آموزش های خود را توسعه بدهیم.

خوشبختانه از نظر مربی کمبودی نداریم چون بر روی دوره های مربیگری و داوری برنامه ریزی کرده ایم و سال گذشته با برگزاری بیش از هفت دوره مربیگری و داوری، در این حوزه در استان رکوردشکنی کردیم و مربیانی را برای رشته های مختلف با اعطای مدارک معتبر از فدراسیون های مرتبط تربیت نمودیم.

توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری می شود

در سال جدید برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم هرماه یک دوره مربیگری و داوری را در بخش بانوان و مردان داشته باشیم و نیازهای خود را رفع کنیم.

ایرنا. آیا کارفرمایان و صاحبان صنایع با شما برای توسعه ورزش کارگری همکاری می کنند؟

هرچند این همکاری خیلی عالی نیست ولی به نسبت خوب بوده است و خیلی از برنامه های ورزش کارگری استان را در سال های اخیر با همکاری کارفرمایان و صاحبان صنایع پیش برده ایم چون بودجه های ورزشی که آنها برای کارگران در نظر گرفتند تا حدودی کمک کار ورزش کارگری بود.

متاسفانه در دیماه گذشته، قانون تبصره دو ماده ۳۸ حذف شد که به صاحبان صنایع اجازه می داد تا در ورزش کارگری سرمایه گذاری کنند و از این طریق از بدهی مالیاتی و ارزش افزوده آنها کسر یا تهاتر می شد.

توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری می شود

 قرار است تغییراتی در این قانون اعمال و مجددا به وزارت کار ابلاغ شود که هرچقدر سریعتر انجام شود حال ورزش کارگری بهتر می شود چون صاحبان صنایع با اشتیاق و انگیزه بیشتری به این موضوع ورود می کنند و دست آنها در هزینه کرد برای کارگران خود و اعزام آنها به مسابقات ورزشی بازتر می شود.

ایرنا. آیا با کمبود اعتبارات و منابع مالی برای تجهیز، تعمیر و توسعه اماکن ورزشی مواجه هستید، درخواست شما از مسوولان چیست؟

ما هیچ بودجه و اعتبار مالی از سوی دولت نداریم و اماکن ورزشی ما باید خودگران باشد و باید آنها را اجاره بدهیم و از درآمدهای آنها برای حوزه کارگری هزینه کنیم.

 به همین دلیل اگر مسابقه یا آموزشی برای کارگران برگزار می کنیم یک مبلغی را هرچند کمتر از سایر مراکز آموزشی دریافت می کنیم.

ما سعی کرده ایم آموزش های ورزش کارگری نیم بها باشد یا حداقل ۳۰ درصد تخفیفی را که وزارتخانه ابلاغ کرده است در همه موارد اعمال کنیم حتی ما بلیط های نیم بها را به خانه کارگر تحویل می دهیم تا کارگران از آنها استفاده کنند.

ما از مسوولان درخواست داریم ردیف بودجه ای برای توسعه و تجهیز این اماکن ورزشی تخصیص یابد چون توسعه و تجهیز اماکن ورزش کارگری از محل درآمدهای آنها با توجه به تورم موجود دشوار است و باید از سوی دولت ردیف بودجه ای برای این اماکن تعریف شود تا بتوانیم خدمات مناسب تری را به جامعه شریف کارگر ارایه کنیم.

به عنوان مثال اگر بخواهیم کف پوش یک سالن را عوض کنیم حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد درحالیکه کل درآمد سالانه سالن های ما اینقدر نیست و ما یک دستگاه خدمات رسان هستیم و انتظار این است که مسوولان ذیربط برای اماکن ورزشی وزارت کار مثل اماکن ورزشی اداره ورزش اعتبارات لازم را در نظر بگیرند تا بتوانیم با فراغ بال این اماکن را اداره کنیم و به جامعه هدف خدمات بدهیم.

ایرنا. تعداد بیمه شدگان این هیات در استان چقدر است؟

با توجه به اینکه خیلی از ورزشکاران ما در هیات های دیگر هم ثبت نام کرده اند مثلا کاراته کاهای ما در هیات کاراته هم عضو و بیمه هستند به همین دلیل آنها را به داشتن بیمه در این هیات اجبار نمی کردیم ولی از زمستان گذشته تلاش کردیم هرکس که در مسابقات ما شرکت می کند بیمه ورزش کارگری استان را داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر بیمه شده هیات ما هستند که این عدد، خیلی کمتر از شرکت کنندگان در مسابقات رسمی کارگری استان است چون طی سال حدود ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در ۴۰ تا ۵۰ مسابقه قهرمانی ورزش کارگران استان شرکت می کنند و اگر همه آنها بیمه ما را داشته باشند عدد بالایی بیمه شده خواهیم داشت.

توسعه ورزش کارگری موجب افزایش راندمان کاری می شود

خود کارخانجات نیز مسابقاتی را برگزار می کنند که تلاش می کنیم امسال همه آنها زیر نظر هیات قرار گیرند و کارگران واحدهای تولیدی شرکت کننده در این مسابقات، بیمه هیات ورزشی دریافت کنند تا آمار ما دقیق تر شود.

ایرنا. کدام رشته های ورزش کارگری در استان فعال تر است؟

رشته های فوتبال، فوتسال، کاراته و دوومیدانی در استان فعال تر است و قزوین در این رشته ها صاحب عنوان در سطح کشور می باشد.

همچنین قزوین در والیبال، مچ اندازی و فوتبال دستی کارگران حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد و حساب ویژه ای بر روی ورزش کارگری استان در این رشته ها باز می شود و بنا داریم رشته های جدیدی را با توجه با امکانات موجود در استان آغاز کنیم.

سخن آخر:

ورزش کارگری نقش بسیار موثری در ارتقای سلامت جسمی و روحی کارگران و افزایش میزان بهره وری و راندمان تولید دارد و امیدواریم با کمک سایر دستگاه ها و صاحبان تولید و صنایع گام های بلندی را در این زمینه برداشته و ورزش کارگری را به جایگاه خود در استان و کشور برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha