۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 84695745
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ققنوسی هزار ساله که از فروپاشی برخاست

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 84695745
ققنوسی هزار ساله که از فروپاشی برخاست

تهران- ایرنا- نوروز در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز، جایگاه ویژه ای در میان این ملت‌ها یافته و تقریبا از یک هزار سال پیش و پس از فروپاشی شوروی سابق به روسیه وارد شده است. عید نوروز چه در میان اقوام بومی ساکن روسیه و چه اقوام مهاجر به صورت گسترده جشن گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نوروز در مرزهای ایران و حتی منطقه ای که آن را به نام حوزه تمدنی ایران می شناسیم محدود نمی شود، این جشن، فراتر از مرزها و در گوشه گوشه دنیا معنای خود را دارد و بهار را مژده می دهد. برگزاری مراسم نوروز جدا از مردمی که از منطقه نوروز کوچ کرده و به اقصی نقاط دنیا رفته اند در میان بسیاری از مردم بومی کشورهای گوناگون مرسوم است و از آسیای مرکزی تا اروپای شرقی را در برمی گیرد. 

نوروز در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز، جایگاه ویژه ای در میان این ملت ها یافته و تقریبا از یک هزار سال پیش به روسیه وارد شده است. عید نوروز چه در میان اقوام بومی ساکن روسیه همچون لزگی ها، آوارها، اوستیایی ها و چه اقوام مهاجر همچون تاجیک ها، افغان ها، قرقیزها، ازبک ها، آذری ها و قزاق ها به صورت گسترده ای جشن گرفته می‌شود.

توجه به برگزاری منظم و با شکوه جشن نوروز در روسیه در سال های پس از فروپاشی شوروی سابق چشمگیر بوده و در پنج سال اخیر نمایندگان بیش از ۳۰ قوم و ملیت از جمله ایرانی ها، ترک ها و قزاق ها هر سال در ایام نوروز مراسم ویژه جشن و شادی به صورت دسته جمعی برگزار می کنند.

ققنوسی هزار ساله که از فروپاشی برخاست

خواستگاری، رسم اصلی نوروز روسی

آیین رسمی جشن نوروزی در جمهوری فدراتیو روسیه هر سال از سوی فدراسیون مهاجران روسیه با حمایت شهرداری مسکو برگزار می‌شود، توجه به عید باستانی نوروز در میان خود روس ها نیز در سال های اخیر افزایش یافته و مردم این کشور نوروز را به عنوان عید آغاز بهار و شکوفایی طبیعت می شناسند. 

مسکو، کازان (Kazan)، نابرژنه چلنی (Naberezhnye Chelny)، سوچی (Sochi)، اورنبورگ (Orenburg)، دربنت (Derbent)، تاتارستان، شهرهایی هستند که آیین های نوروزی مشهوری دارند و گردشگران می توانند از آن لذت ببرند.

در روسیه این رسم وجود دارد که اگر در نوروز به شما پیشنهاد ازدواج داده شود، خوش یمن است و ازدواج خوبی در پیش خواهد بود، به همین دلیل خواستگاری یکی از مهم ترین رسوم نوروزی در این منطقه به حساب می آید. پوشیدن لباس سنتی، رقص های محلی، مسابقات مختلف، به ویژه کشتی محلی که ورزش ملی روسیه به حساب می آید، بخش جدایی ناپذیر نوروز در این سرزمین است.

ققنوسی هزار ساله که از فروپاشی برخاست
پخت پلوی نوروزی در مسکو، ۲۰۱۹

وقتی برنج، شیر و گندم، بهار می‌آورند

پختن پلوی سنتی، یکی از کارهای مهم است که مردم را دور هم جمع می کند، مخاطبان این جشن در مسکو گاهی به چهار هزار نفر می رسند و برای تهیه پلو از بیش از سه تن برنج استفاده می شود. پلو را با گوشت بره یا غذاهای دریایی و یا یکی از افزودنی های گیاهی می توان تهیه کرد. 

ایریمشیک (irimshik)، نوعی پنیر دلمه ای است که در بهار از شیر جوشیده و بدون چربی و خامه ترش تهیه می شود، این خوراکی ویژه قزاق های روس برای نوروز است، شیشلیک هم یکی از غذاهایی است که در روسیه در نوروز خورده می شود اما غذای اصلی جشن ها سومالک است که از دانه های جوانه زده گندم تهیه می شود. بسیاری از مردم به شوخی آن را نوتلای شرقی توصیف می کنند.

ققنوسی هزار ساله که از فروپاشی برخاست
ایریشمیک، سومالک، نقل، خوراکی‌های نوروزی در میان قزاق‌های روسیه

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha