۶ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۵۷
کد خبر: 84696009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لزوم ساخت زائرسرای عمومی تا انجام یک میلیون و ۶۰۰ سفر به قم

قم - ایرنا - لزوم ساخت زائرسرای عمومی با مشارکت خیران، فعالیت ۲۹۳ واحد اقامتی،‌ انجام یک میلیون و ۶۰۰ سفر به قم،فعالیت ۴ هزار نفر به صورت شبانه روز برای خدمت رسانی به زائران و اختصاص ۳ هزار کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی از اهم اخبار هفته گذشته قم است.

 گردشگری مزیت نخست توسعه قم، پایش واحدهای آلاینده صنعتی قم در تعطیلات نوروز، برپایی۱۴ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در قم ، کشف ۲۹ عدد سکه دوره اشکانی صفوی، تلاش برای افزایش ماندگاری مسافران،لزوم آسیب شناسی روند خدمات رسانی به زائران، میزان برداشت از منابع آبی قم فراتر از استاندارد است، رفع معضل کم‌آبی قم نیازمند مدیریت مصرف، آغاز کشت بهاره در قم با تولید محصولات راهبردی و آغاز عملیات احداث ۵۳۰۰ واحد مسکونی از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود. 

انجام یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در قم 

استاندار قم با بیان اینکه از ۲۵ اسفندماه تا ۵ فروردین ماه جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در قم ثبت شده است گفت: طی این مدت آمار حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته‌است.

سیدمحمد تقی شاهچراغی در بازدید از مرکز کنترل ترافیک شهرداری و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم، در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: ورودی و خروجی خودروها در محورهای مواصلاتی قم از ۲۵ اسفندماه تا ۵ فروردین ماه جاری بیش از ۵۰ درصد رشد کرده‌است.

استاندار قم با بیان اینکه تلاش می‌شود در سالجاری نقاط حادثه خیز باقی مانده در محورهای مواصلاتی استان اصلاح شود، تصریح کرد: در کنار رفع نقاط حادثه خیز باید رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و بستن کمربندی ایمنی و سرعت مطمئنه نیز توسط رانندگان جدی گرفته شود.

لزوم ساخت زائرسرای عمومی با مشارکت خیران 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به مشکل‌های ناشی از فقدان اماکن اقامتی و رفاهی ارزان قیمت در این استان گفت: با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص قم، احداث زائرسرای عمومی با مشارکت خیران ضروری است.

 احمد حاجی زاده هفته گذشته با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی سفر به قم در نوروز سال‌جاری، بر افزایش خدمات و ارتقاء زیرساخت‌های اسکان و تکریم زائران و مسافران تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در نخستین نگاه، تمام مدیران باید از وضعیت موجود ناراضی باشند و در مسیر ارتقاء و بهبود خدمات و امکانات برای مسافران و زائران تلاش کنند، گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، آیین نیمه شعبان و استقبال از سال جدید در این استان در وضعیت مطلوب و رضایت بخشی انجام شد.

اختصاص ۳ هزار کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم گفت: آموزش و پرورش استان با ۳هزار کلاس و ۱۴ هزار ظرفیت اسکان پذیرای زائران نوروزی است.

علیرضا ارجمندی  در بازدید از ستاد اسکان فرهنگیان در گفت و گویی بیان کرد: استان قم با دارا بودن ۱۴هزار تخت اقامتی آماده اسکان زائران شهر کریمه اهل بیت (س) است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم افزود: ۳۹ هتل، ۲۴ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمانپذیر و ۱۴۰ خانه مسافر و در مجموع ۲۴۴ واحد اقامتی تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در نوروز آماده خدمت‌رسانی هستند.

آسیب شناسی روند خدمات رسانی به زائران نوروزی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم عملکرد منسجم ستاد تسهیلات زائران در نوروز را مورد توجه قرار داد و گفت: کلیت ارائه خدمات در این ایام نسبت به سال‌های گذشته، از انسجام و مطلوبیت بهتری برخوردار بوده، اما در عین حال این روند باید به صورت روزانه آسیب‌شناسی شود.

 احمد حاجی زاده هفته گذشته در بازدید از کمیته‌های اسکان، اطلاع رسانی، حمل و نقل و ترافیک، امدادی و درمان، خدمات شهری، تنظیم بازارو ارزیابی و نظارت و آمار ستاد تسهیلات زائرین استان مستقر در فرمانداری قم افزود:اصحاب رسانه نیز باید با مطالبه‌گری، مسئولان را در ارائه خدمات موثرتر به زائران یاری کنند.

لزوم تلاش برای افزایش ماندگاری مسافران درقم 

فرماندار قم با تاکید بر اهمیت افزایش ماندگاری مسافران و زائران ورودی به قم گفت: باید با اطلاع رسانی و تبلیغ مراکز تفریحی، تاریخی و میراثی مدت زمان ماندگاری زائران در این استان افزایش یابد.

عباس ذاکریان در گفت و گویی، با اشاره به استقبال مردم از سفر به قم با کنترل نسبی کرونا و افزایش پوشش واکسیناسیون، بیان داشت: از سه ماه گذشته ستادهای نوروزی استقبال از زائران و مسافران نوروزی در سطح استان و همچنین شهرداری قم شروع به کار کرده و ۶ بوستان به همراه ۲ سوله بحران و سالن های ورزشی شهرداری جهت اسکان مسافران آماده سازی شدند.

وی با اشاره به آماده سازی ۳ هزار کلاس درس در ۳۰۰ مدرسه استان جهت اسکان زائران و مسافران نوروزی، اظهار داشت: قبل از شیوع بیماری کرونا به صورت متوسط هر سال ۶ هزار کلاس درس از مسافران نوروزی پذیرایی می‌کردند.

فرماندار قم یادآور شد: ۳۸ حسینیه و مسجد، به همراه سوله های بحران و سالن های ورزشی به همراه ۲۵۰ نماز خانه ادارات و دستگاه های دولتی در شب تحویل سال به ظرفیت اسکان زائران افزوده شدند.

برپایی ۱۴ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم گفت: ۱۴ بازارچه موقت فروش محصولات صنایع‌دستی در ایام نوروز ۱۴۰۱ در این استان برپا است.

 علیرضا ارجمندی هفته گذشته با اشاره به افتتاح بازارچه‌های صنایع‌دستی نوروزی استان اظهار کرد: این بازارچه‌های موقت فروش محصولات صنایع‌دستی در محدوده بوستان‌های هاشمی، مهدی، فدک، علوی، غدیر، امام رضا (ع)، امامزاده چهل اختران، خانه‌ زند و راه آهن برپا شده‌اند.

وی افزود: بازارچه‌های نوروزی در مکان‌های پرتردد همچون بناهای تاریخی و مناطق گردشگری راه‌اندازی شده‌اند تا در ایام نوروز گردشگران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری از محصولات صنایع‌دستی هنرمندان استان به عنوان سوغات بهره‌مند شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم عنوان کرد: برنامه‌های متنوع با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محل برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در ایام نوروز اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که حدود ۴هزار هنرمند در ۷۰ رشته صنایع‌دستی در استان قم فعالیت می‌کنند، افزود: بازارچه‌های نوروزی با شعار "در نوروز ۱۴۰۱ صنایع‌دستی عیدی دهیم" فرصتی مناسب برای معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی است.

گردشگری مزیت نخست توسعه قم 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: مزیت اصلی توسعه قم مبحث گردشگری است و صنعت و کشاورزی در مراتب بعدی قرار دارند.

سیدمهدی قریشی هفته گذشته درگفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: ظرفیت و بستر لازم جهت توسعه گردشگری در این استان کاملا فراهم است.

وی گفت: توسعه صنعت در قم در نهایت این استان را گرفتار آلودگی و معضلاتی می‌کند که امروزه شهرهای پیرامونی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا فقط سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی وارد استان قم می شدند، گفت: با احتساب گردشگران و زائران سایر کشورها مانند سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و غیره تعداد این افراد بسیار بیشتر می شود که نشان می‌دهد تاکنون استفاده بهینه و مطلوبی از شرایط آماده جهت توسعه گردشگری و زائرپذیری قم، به عمل نیامده‌است.

فعالیت ۲۹۳ واحد اقامتی در قم 

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی قم گفت: در این استان ۲۹۳ واحد اقامتی داریم که شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر و خانه مسافر می شود. 

علیرضا ارجمندی در حاشیه بازرسی از تعدادی از واحدهای اقامتی استان قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۷۰۰ تخت در این استان داریم که ان شاءالله امسال، ۲ هزار تخت به این میزان افزوده می‌شود.

وی به مسافران توصیه کرد: در هر واحد اقامتی که قصد اسکان دارند، حتما «نرخ‌نامه رسمی» و «مجوز» آن واحد را مطالبه کنند و تمام واحدهای اقامتی نیز موظف هستند، نرخ‌نامه و مجوز خود را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند.

وی گفت: مسافران می‌توانند هر گونه شکایت خود را از اماکن اقامتی، به اداره کل تعزیرات حکومتی استان قم با شماره تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

پایش واحدهای آلاینده صنعتی قم در تعطیلات نوروز

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: کارشناسان این اداره کل به صورت شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی، واحدهای آلاینده صنعتی استان را به صورت دقیق مورد رصد و پایش قرار می دهند.

سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات این اداره کل در ایام نوروز گفت: همزمان با فرارسیدن ایام نوروز، گروه های ویژه گشت، کنترل و پایش در دو بخش محیط زیست طبیعی و انسانی در استان قم تشکیل شده‌است.

وی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان قم در ایام تعطیلات نوروزی، وظایف نظارتی خود را با جدیت ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: در بخش طبیعی، یگان حفاظت محیط زیست پیش از نوروز برای مقابله و پیشگیری از خرید و فروش جانوران وحشی به ویژه سمندر، مار آبی و لاک پشت، مراکز عرضه ماهی قرمز و ماهیان زینتی را کاملا رصد می کرد.

کشف ۲۹ عدد سکه دوره اشکانی صفوی 

فرمانده یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی استان قم از کشف و ضبط ۲۹ عدد سکه دوره اشکانی و صفوی جاسازی شده در یک ظرف مکمل دارویی خبر داد.

سرهنگ فرامرز بازگیرگفت :در عملیات پلیس آگاهی قم در بازرسی از یک خودروی سواری در استان تعداد ۲۹ عدد سکه تاریخی جاسازی شده در یک ظرف مکمل دارویی خارجی کشف‌وضبط شد.

 فرمانده یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی استان قم با بیان این که سکه‌های مکشوفه تحویل‌ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قم شد، افزود: برابر نظر کارشناس اداره میراث‌فرهنگی سکه‌های کشف‌شده مربوط به دوره اشکانی‌صفویه بوده و دارای ارزش تاریخی و باستانی است.

وی تاکید کرد: در این خصوص برای سیر مراحل قانونی پرونده قضایی تشکیل و متهم به مرجع قضایی تحویل شد.

آغاز عملیات ساخت ۵۳۰۰ واحد مسکونی 

 استاندار قم با صدور دستورهای لازم جهت تسریع در تحویل به موقع واحدهای مسکونی به متقاضیان گفت: در دولت سیزدهم عملیات احداث پنج‌هزارو۳۰۰ واحد مسکونی در قم کلید خورده‌است.

 سید محمدتقی شاهچراغی هفته گذشته  با حضور در منطقه پردیسان از سه طرح مسکن ۲۷ هکتاری با ظرفیت یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی، زیتون ۶ با ۱۸۰ واحد و همچنین طرح ۱۷ هکتاری محله ۱۰ با هزار و ۳۴۰ واحد مسکونی بازدید کرد.

وی ر این بازدید ضمن صدور دستورهای لازم جهت تسریع در تکمیل و تحویل به موقع واحد های مسکونی مذکور به متقاضیان گفت: خوشبختانه در دولت جدید، ساخت پنج هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در استان قم کلید خورده است.

آغاز کشت بهاره در قم با تولید محصولات راهبردی  
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت بهاره در قم با هدف تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو در مناطق مختلف استان آغاز شده‌است. 

محمد علی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: حجم قابل توجهی از کشت های بهاره سال جدید در قم از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و اگر بارش ها خوب و مناسب باشد،  وضعیت مزارع عالی می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه قم از جمله استان های موفق کشور در زمینه تولید بذر غلات است، افزود: امسال با برنامه ریزی انجام شده از نظر تامین و توزیع کود مورد نیاز کشاورزان نیز مشکلی نداریم. 
وی ادامه داد: همچنین غله کاران استان از مهارت بالایی در تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو برخوردار هستند و با وجود محدودیت در منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی قم، هر سال محصول با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند.
سلامی گفت: علاوه بر تولید گندم، کشت جو نیز در قم رونق خوبی دارد چرا که دامپروری در این استان از جایگاه ویژه برخوردار است و تولید جو برای تامین خوراک دام در استان با تلاش کشاورزان دنبال می‌شود. 

رفع معضل کم‌آبی قم نیازمند مدیریت مصرف 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم مدیریت تامین و مصرف را برای عبور از شرایط کم‌آبی این استان ضروری دانست.

حسن بختیاری هفته گذشته در بازدید از مرکز کنترل از راه دور تاسیسات آب و فاضلاب با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی، بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین آب استان در ماه‌های گرم سال تاکید و یادآور شد: مدیریت تامین از جمله وظایف این شرکت است.

وی به نقش مردم در مدیریت مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدام‌های فنی و مهندسی از سوی مجموعه آب و فاضلاب و استفاده درست از آب و صرفه‌جویی ۱۰ درصدی توسط شهروندان می‌توانیم، از تابستان امسال بدون مشکل عبور کنیم.

میزان برداشت از منابع آبی قم فراتر از استاندارد 

 استاندار قم در پیامی به مناسبت روز جهانی آب، تصریح کرد: قم از جهت بارش نزولات آسمانی، در ردیف استان‌های کم بارش قرار دارد، متاسفانه میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی استان فراتر از استانداردهای تعیین شده و بیشتر از آب تجدیدشونده است.

 سید محمدتقی شاهچراغی در این پیام تاکید کرده است: نام‌گذاری دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب از سوی سازمان ملل، نشان دهنده ارزش و اهمیت آب در زندگی بشر در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

پیام ادامه یافته است: همه ما واقفیم که استان قم در مناطق کویری کشور واقع شده و از جهت بارش نزولات آسمانی، در ردیف استان‌های کم بارش قرار دارد، متاسفانه میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی استان فراتر از استانداردهای تعیین شده و به مراتب بیش از میزان آب تجدیدشونده است که بی‌شک مخاطره‌هایی از قبیل فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب‌های استحصالی را موجب می‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha