۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۱۹
کد خبر: 84696210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ششم فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۱۹
کد خبر: 84696210
ششم فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- در حالی که آمار هم‌میهنان مبتلا به کرونا و فوت شده بر اثر این ویروس کاهش محسوس یافته است، استان‌های کشورمان در ششمین روز از سال ۱۴۰۱ مقصد گردشگرانی است که پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، هم‌اکنون تا حدودی با فراغ بال به سفر می‌روند و غبار خستگی از جسم و جان می‌زدایند.

نوروز امسال حال و هوایی متفاوت دارد و شمار زیادی از مردم برای گذراندن تعطیلات راهی سفر شده اند. 

حضور انبوه میهمانان نوروزی در استان ها همچنین فرصتی برای توسعه و درآمدزایی مردم آن مناطق است اما غفلت و سهل انگاری جمعیت زیادی از هموطنان در  رعایت  پروتکل های بهداشتی مشکل مهمی در این ایام است، زیرا  جابجایی هموطنان در اقصی نقاط کشور بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار  دیگر موجی از بیماری منحوس کرونا را ایجاد و تشدید می‌کند.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت نشان می دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۹ هزار و ۹۷۱ نفر رسید و ۲۵۶ نفر نیز بستری شدند.

از دیروز تا امروز ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۳۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۵۶ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۶۴ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۷۰۵ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۳۷۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۴۲ دُز رسید.

در همین حال، سخنگوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا امروز اعلام کرد که ساعات کاری ادارات به شرایط پیش از اوج‌گیری بیماری کرونا برمی‌گردد و مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین امسال حضوری خواهند بود.

عباس شیراوژن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ساعات کاری ادارات به شرایط پیش از اوج گیری بیماری کرونا برمی‌گردد و همچنین مجددا تأکید می‌شود که مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴فروردین ۱۴۰۱ حضوری خواهند بود و هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

وی در ادامه تاکید کرده است: عادی انگاری نشود؛ کرونا تمام نشده است اما کار، آموزش، تحصیل و زندگی پر شورتر و با نشاط‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

بازگشت رنگ نارنجی به نقشه کرونایی استان بوشهر

براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با تغییر رنگ شهرستان تنگستان از زرد با خطر متوسط به نارنجی بار دیگر نقشه کرونایی استان به سمت  وضعیت پر خطر تغییر رنگ داد؛ همچنین با تغییر رنگ کرونایی شهرستان گناوه از زرد به آبی کم خطر کرونایی شمار شهرستان‌های آبی این استان در نقشه کرونایی به سه شهرستان افزایش یافت. شهرستان‌های دشتستان، کنگان و گناوه در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار داند.

براساس رنگ بندی جدید از مجموع ۱۰ شهرستان‌ استان بوشهر ۱۰ درصد در وضعیت نارنجی، ۶۰ درصد زرد با خطر متوسط و سه درصد نیز در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار دارند.

به گفته احمد یزدان پناه سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در زمان حاضر ۵۴ بیمار براثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار هفت نفر  در بخش مراقبت‌های ویژه و سه نفر نیز در وضعیت حاد کرونایی هستند.

در خبری دیگر از گناوه  اعلام شد که از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۱۶۳ هزار و ۴۸۷ دز واکسن به افراد بالای ۱۸ سال این شهرستان تزریق شده است.

به بیان رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه، با وجود سبد واکسیناسیون متنوع و افزایش ساعت کاری سالن واکسیناسیون تا پاسی از شب، استقبال مردم از واکسن بویژه دز سوم مطلوب نبوده است.

وی بیان کرد: کاهش موارد ابتلا به کرونا نباید این ذهنیت را ایجاد کند که این ویروس تمام شده است و هر گونه سهل انگاری در  رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و حضور در اماکن شلوغ و تکمیل نبودن واکسیناسیون می‌تواند منجر به شروع پیک جدیدی از شیوع ویروس کرونا در شهرستان گناوه شود.

سه شهر خراسان رضوی در وضعیت نارنجی کرونایی/ مشهد زرد است

بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سه شهر کاشمر، کوهسرخ و نیشابور در استان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و مشهد در وضعیت زرد است.

دکتر محمد پهلوان رییس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در حال حاضر ۳۰۷ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری هستند که سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد ۲۳۵ نفر است.

همچنین طی یک روز گذشته ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۱۰۲ نفر در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند.

رییس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عموم مردم خواست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اجتناب از دورهمی ها، استفاده از ماسک و تکمیل واکسیناسیون مدافعان سلامت را در مهار این همه گیری یاری کنند.

آذربایجان غربی فقط با یک شهر نارنجی کرونایی/ پیرانشهر و مهاباد آبی شدند

 در حالی که تا اواسط اسفند گذشته، ۹ شهرستان در این استان وضع قرمز کرونایی داشتند، طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تنها یک شهر نارنجی در این استان باقی مانده است.  در حال حاضر فقط شهرستان چایپاره در شمال آذربایجان‌غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارد.

 همچنین ۱۴ شهرستان شامل ارومیه به همراه خوی، سلماس، ماکو، پلدشت، شوط، چالدران در شمال استان و اشنویه، بوکان، سردشت، شاهین دژ، نقده، تکاب و میاندوآب در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند که امیدواریم به سمت نارنجی و قرمز حرکت نکنند. شهرستان های مهاباد و  پیرانشهر در جنوب استان نیز به وضعیت آبی کرونایی رسیده که این روند، امیدوارکننده است.

افزایش شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی در استان مرکزی

شازند در رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرمز اعلام شد که با احتساب آشتیان، شمار شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) این استان به ۲ مورد رسید. چهار شهرستان اراک، تفرش، فراهان و خمین از توابع استان مرکزی نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و در حال حاضر هیچ کدام از شهرستان‌های استان مرکزی در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارند.

به گفته سید «محمد جمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، تاکنون ۹۶ درصد نوبت نخست، ۸۹ درصد نوبت دوم و ۴۸ درصد از جمعیت هدف استان نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونا اکنون در استان و شهرستان اراک پایدار است و در صورت رعایت نکردن شیوه‌های بهداشتی امکان پیک‌های بعدی وجود دارد.

شمار مراجعین و بستری‌های بیماران کرونایی در استان مرکزی رو به کاهش است و به  گفته دکتر جمالیان،  انتظار می رود شهروندان در حد امکان از دید و بازدیدها و همچنین ازدحام در اماکن بسته خودداری کنند چرا که ویروس کرونا همچنان وجود دارد و نیاز است مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی، با این ویروس مدارا کنند.

بستری ۹۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان 

 طی روز گذشته هیچ موردی فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده و شمار جانباختگان ناشی از این ویروس تاکنون همان ۲ هزار و ۸۰۵ نفر است.

همچنین طی شبانه روز گذشته ۴۸ ابتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به ۲۱۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسیده است.

براساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی شهرستان دورود در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و شهرهای لرستان خرم آباد و دلفان همچنان نارنجی هستند. شهرهای پل‌دختر، رومشکان ازنا، سلسله و بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و چگنی در وضعیت زرد و دورود در وضعیت آبی قرار دارند.

لزوم توجه جدی مردم هرمزگان به  تزریق دز سوم واکسن 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: غربالگری کارکنان در خصوص وضعیت ابتلا به کرونا پس از پایان تعطیلات نوروز و بازگشت به محل کار موضوع بسیار مهمی است که باید در دستورکار قرار گیرد تا از شیوع این ویروس در محیط های کار جلوگیری شود.

احسان کامرانی با تاکید بر لزوم توجه جدی مردم به تزریق دوز سوم واکسن کرونا، افزود: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از چهاردهم فروردین ماه، برای واکسیناسیون دانش آموزان در مدارس نیز تدابیری اتخاذ شد.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر ورود مسافر به استان در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال گذشته افزود: نظارت‌ها بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه در اماکن گردشگری و تفریحی، بازارها، محل های حضور و تردد مسافران و وسایل حمل ونقل عمومی تشدید شود و همچنان با جدیت صورت گیرد.

 همچنین به گفته رییس مرکز توسعه سلامت کیش، این جزیره با عبور از قله پیک ششم در وضعیت زرد از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

محمدرضا رضانیا  اظهار داشت: با توجه به ورود گردشگران نوروزی در کیش، تکمیل واکسیناسیون و افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی بشدت الزامی است چرا که افرادی که واکسیناسیون نوبت سومشان را انجام داده اند، از مصونیت بیشتری در مقابل این سویه برخوردارند

وی افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بین مردم کمرنگ شده و لازم است کیشوندان و خصوصا گردشگران نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدیت به خرج دهند و با زدن ماسک، شستشوی دست و فاصله گذاری فیزیکی مانع تشدید وضعیت شیوع ویروس شوند.

کاهش بستری مبتلایان کرونا در استان اردبیل به پایین‌ترین حد سه ماه گذشته 

 در ادامه روند نزولی و امیدوارکننده  شیوع کرونا، شمار بستری روزانه و همزمان کرونا در استان اردبیل به پایین حد در سه ماه گذشته رسید.

با ادامه روند نزولی شیوع کرونا که از یک ماه پیش در این استان آغاز شده، شمار مبتلایان روزانه به هفت نفر و مجموع مبتلایان بستری نیز به ۶۸ نفر کاهش یافت.

با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان به کووید ۱۹ در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته را ۲ هزار و ۷۶۸ نفر اعلام کرد.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

با تزریق ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۷۴۵ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان  ۹۷ درصد جمعیت هدف معادل ۹۵۸ هزار و ۷۴۶ دُز، نرخ تزریق نوبت دوم حدود ۸۷ درصد معادل ۸۳۶ هزار و ۷۶۶ دُز  است و دُز سوم واکسن کرونا برای ۳۷۷ هزار و ۲۵۱ نفر از شهروندان استان اردبیل تزریق شده که معادل ۳۷ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

کرونا در مشگین‌شهر اردبیل به صفر رسید

با صفر شدن آمار بستری بیماران کرونایی در شهرستان مشگین‌شهر ددر استان اردبیل روند این بیماری به صفر رسید.

در شبانه‌روز گذشته هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان و مراکز درمانی شهرستان مشگین‌شهر پذیرش و بستری نشده است.هم‌اکنون نیز هیچ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان و مراکز درمانی مشگین‌شهر وجود ندارد و تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز به صفر رسیده است.

کاهش بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان همدان 

آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های این استان نسبت به هفته گذشته ۲۲.۴ درصد کاهش داشته است.

محمدمهدی مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: همچنین تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۲۵۰ مورد بوده است که از این تعداد ۴۰ نفر بیستری شدند و از بین افراد بستری ۹ نفر به علت وضعیت نامناسب جسمی در بخش آی.سی.یو پذیرش شدند.

طبق آخرین رنگ بندی از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی، هفت شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان «رزن، درگزین» در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مجذوبی  افزود: تاکنون سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۷۲۵ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است که ۹۳ درصد جمعیت هدف دُز اول و ۸۳.۹ درصد دُز دوم را تزریق کردند همچنین ۱۰۰ درصد بانوان باردار دُز اول و ۸۷ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

کرونا یک ایلامی دیگر را قربانی کرد

طی ۲۴ ساعت گذشته کرونا یک ایلامی دیگر را قربانی کرد و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۲۳۷ نفر افزایش یافت.

 ۱۶ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون تعداد بستری های استان به ۳۳ نفر افزایش یافت.

هم اکنون شهرستان های سیروان و آبدانان در وضعیت قرمز، دره شهر، بدره و هلیلان در وضعیت نارنجی و ایلام، دهلران، ملکشاهی، مهران، چرداول، ایوان و چوار در وضعیت زرد قرار دارند.

۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در آذربایجان شرقی واکسینه شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال و ۸۱.۷ درصد جمعیت بالای پنج سال تحت پوشش این دانشگاه دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

 حسین حقائی افزود: میزان واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی برای دز دوم ۸۸.۷ درصد و دز سوم ۴۶.۹۱ درصد است. 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی رتبه نخست واکسیناسیون مادران باردار در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت:براساس بازدیدهای که انجام گرفته، رعایت بهداشت فردی در استان به طور میانگین ۶۰ درصد، میزان استفاده از ماسک  ۵۱ درصد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۵۷ درصد و ۶۰ درصد نیز تهویه مناسب در اماکن و مراکز و کارگاه ها است.

 از لحاظ رنگ بندی وضعیت کرونایی شهرستان های استان نیز ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و روند موارد سرپایی علامت دار و بستری شدگان و فوتی ها در استان سیر نزولی دارد.

روند افزایشی بستری مبتلایان به کرونا در گلستان

به بیان استاندار گلستان، با آغاز سال جدید و بیشترشدن رفت و آمد مسافران، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های گلستان طی پنج روز گذشته افزایش یافت‌.

علی‌محمد زنگانه  اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۶۱ مبتلا به کرونا در  این استان بستری هستند که این آمار پنج روز گذشته ۱۴۲ نفر بود.از مجموع افراد بستری فعلی، ۴۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲۹ نفر از آنان وخیم است.

وی با اشاره به تزریق ۳ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۸۵ دُز واکسن کرونا در گلستان افزود: از این تعداد یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۹۷۵ دُز معادل ۹۳.۲ درصد نوبت اول، یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۲۴۳ دُز معادل ۸۲.۲ درصد نوبت دوم و مابقی معادل ۳۶.۳ درصد دُز سوم را تزریق کردند.

اکنون شهرستان رامیان تنها شهرستان آبی رنگ‌ کرونایی این استان است و وضعیت شیوع کرونا در هیچ شهر گلستان قرمز نیست. شهرستان‌های مینودشت، کلاله و بندرترکمن در وضعیت نارنجی قرار دارند و ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد هستند.

۲ شهرستان فارس در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

مدیر کل پدافند غیر عامل فارس و دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: از مجموع ۳۶ شهرستان استان، ۲ شهرستان خنج و سرچهان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

محمد جباریان، افزود: همچنین ۲ شهرستان زرقان و بوانات در وضعیت نارنجی و سه شهرستان لامرد، مرودشت و زرین دشت در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.سایر شهرستان های استان از جمله شیراز نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس با بیان اینکه کاهش شهرهای قرمز و آبی شدن چند شهرستان نشانه عادی شدن شرایط نیست گفت: مردم نباید عادی انگاری کنند و نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بی تفاوت باشند.

جباریان افزود: کنار گذاشتن ماسک و رعایت نکردن دستورالعمل ها زنگ خطر افزایش شیوع کرونا و تعداد مبتلایان خواهد بود و به ویژه در این ایام و با توجه به حضور میهمانان نوروزی، هم از شهروندان استان و هم مسافران نوروزی تقاضا داریم که حتما دستورالعمل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

وی  با بیان اینکه تاکنون در استان فارس هشت میلیون و ۹۵۵ هزار و ۴۳۹ دُز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال تزریق شده گفت: از این تعداد ۹۵ درصد مربوط به دُز اول، ۸۹ درصد مربوط به دُز دوم و ۵۳ درصد مربوط به دُز سوم است.

گزارش کرونایی 

سهل انگاری میهمانان نوروزی گناوه نسبت به پروتکل‌های بهداشتی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha