مذاکره شهردار ماریوپل با سفیر فرانسه در اوکراین برای تخلیه شهر

تهران- ایرنا- شهردار شهر ماریوپل اوکراین از مذاکره با سفیر فرانسه در این کشور برای بررسی گزینه‌های ممکن برای تخلیه این شهر از غیرنظامیان خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه دیشب از همکاری کشورش با ترکیه و یونان برای عملیاتی بشردوستانه به منظور تخلیه شهر ماریوپل از غیرنظامیان خبر داد، شهردار این شهر امروز اعلام کرد که با سفیر فرانسه در این باره مذاکره کرده است.

شهردار ماریوپل همچنین اعلام کرد که این شهر محاصره شده توسط ارتش روسیه که شاهد درگیری های خیابانی در بخش های مرکزی است، در شرایط بحرانی قرار دارد.

بر پایه این گزارش، ماریوپل شهری بندری در جنوب اوکراین و برخوردار از موقعیت راهبردی دریای آزوف است. این شهر چند هفته است که در محاصره و زیر بمباران ارتش روسیه قرار دارد.

مکرون دیشب اعلام کرد: این شهر با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، امروز تنها ۱۵۰ هزار نفر سکنه دارد که در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرده بود، در ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد جزییات این عملیات گفت وگو خواهد کرد.

مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند، تاکنون ۲ هزار نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند و تنها در یک حمله موشکی روسیه به یک سالن تئاتر ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما روسیه حمله به غیر نظامیان و زیرساخت‌های غیر نظامی را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha