شرکتهای دانش‌بنیان در خراسان رضوی ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردند

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: شرکتهای دانش‌بنیان و فناور تاکنون حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی در این استان ایجاد کرده اند.

مرتضی اشرفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" افزود: خراسان رضوی با ۳۶۰  شرکت دانش بنیان فعال و ۶ شرکت فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری، اکنون رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد شرکتهای دانش‌بنیان و فناور پس از تهران و اصفهان دارد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی معادل ۵.۲ درصد از تعداد کل شرکتهای دانش بنیان کشور را در خود جای داده است که این تعداد در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون شمار شرکتهای دانش بنیان و فناور در خراسان رضوی روند رو به رشدی داشته است به طوریکه تعداد شرکتهای عضو پارک علم و فناوری و مراکز رشد طی سالهای ۹۵ تا ۹۹ از ۲۰۱ به ۳۵۰ شرکت رسیده است که  رشد ۷۴ درصدی داشته است.

اشرفی اظهار کرد: این استان با محوریت قرارگاه اشتغال، حمایتهای خود از شرکتهای دانش بنیان را در سال جاری افزایش داده و از ظرفیت شرکتهای دانش‌بنیان در جهت تقویت تولید بهره می‌گیرد. 

وی افزود: بهره‌مندی حداکثری از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی در تمامی بخشهای اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و غیره با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، تسهیل و تسریع در صدور مجوزها، اعطای تسهیلات به شرکتها و موسسات تولیدی دانش بنیان و اشتغال آفرین، شناسایی تمامی کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور که ارزبری بالایی دارند و اکنون امکان تولید آن در داخل کشور نیست و فراهم کردن بستر تولید آنها توسط شرکتهای دانش بنیان از دیگر برنامه های محوری امسال خراسان رضوی است.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: ایجاد قرارگاه اشتغال ذیل قرارگاه مشترک حمایت و پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی که با محوریت بخش خصوصی و عملیاتی نمودن سیاستهای اقتصادی استان از اواخر سال گذشته شروع به کار کرده است، گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ است.

اشرفی با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار و تحقق توسعه اقتصادی درگرو توجه به تولید دانش‌ بنیان و نوآور است، افزود: ماهیت تولید، مقدس و قابل ستایش بوده اما آن بخش از تولید توان ایجاد اشتغال پایدار و توسعه را دارد که بر دانش و نوآوری تکیه کند و از این زاویه نامگذاری امسال تاکیدی از سوی رهبر معظم انقلاب بر توجه به این ضرورت است.

وی بیان کرد: بدون شک توسعه اقتصادی دهه اخیر در جهان و به خصوص کشورهای صنعتی و پیشرفته مرهون ملاحظات و توجه بیشتر دولتها به توسعه و گسترش شرکت‌های دانش بنیان و فناور است، مطالعات اقتصادی نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته سهم شرکت های دانش بنیان در ارتقای رشد و بهره‌وری و انباشت سرمایه اقتصادی بیش از ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی را به طور مستقیم و غیر مستقیم تشکیل می دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اهمیت تولیدات دانش بنیان در اشتغال بالای آن بویژه برای دانش آموختگان دانشگاهی، ارز آوری، عدم نیاز به گستره بالای زمین صنعتی و مکان برای ایجاد و توسعه و بهره مندی از فناوریهای نوین در راستای توسعه اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، "قرارگاه مرکزی مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی" طرحی ابتکاری از سوی یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی است که از اسفندماه پارسال در محل اتاق بازرگانی مشهد با هدف برون رفت از شرایط موجود و فعال سازی گسترده بخش‌های مردمی و نخبگانی و به منظور حل مسائل و با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان به‌ ویژه منبع پربرکت وجود امام هشتم (ع) و بر اساس تجارب گذشته و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر «اقدام و عمل قرارگاهی» راه‌اندازی شد. 

۶ قرارگاه "کشاورزی و امنیت غذایی"، "صنعت، معدن و تجارت"، "مسکن و زیرساخت"، "علمی، فرهنگی و زیارت"، "اشتغال"، "تامین مالی و سرمایه گذاری" ذیل قرارگاه مرکزی مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی استان ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha